• johannajoahnna

var tjänar man per timme som vårdbiträde, på sjukhuset eller på äldreboende?

jag är 18 årig tjej och har får inbjudan om jobb under sommaren , både på sjukhuset och äldre-boende . och min fråga är var tjänar man mer pengar  per timme? ska jag välja att jobba på sjukhuset eller äldreboende? jag är lite ambivalent

• Svar på tråden var tjänar man per timme som vårdbiträde, på sjukhuset eller på äldreboende?
  • MissStrawberry

Alla ställen betalar olika mycket beroende på faktorer som exempelvis erfarenhet och arbetsplats. Har du möjligheten att välja tycker jag att du ska utgå från vart du får jobba flest antal timmar och viken arbetsplats som verkar roligast. Jag har arbetat två somrar på ett äldreboende och var då 18-19 år. Jag fick då ungefär 120 kr i timmen plus ob. Men som sagt det varierar väldigt mycket mellan olika platser!!

• johannajoahnna

ja men hur sämre? på äldreboende kommer jag få 98kr /timme. hur mycket per timmer får man på sjukhuset?

• MissStrawberry
    johannajoahnna skrev 2013-01-31 17:58:12 följande:
    vahhh 120:-O...var jobbar du? vilken stadsdel?

Jag jobade utanför Uppsala. Men det var ju några år  nu och jag vet att de flesta av de jämnåriga kollegorna fick 100 kr i timmen så de beror även på om man har någon erfarenhet innan. Är det ditt första jobb tycker jag att 100 kr är helt okej, men ta reda på hur mycket du får jobba på de olika ställena och sen måste du ju räkna in ob (ersättning för obekvämarbetstid) också, om det ena arbetet bara är på vardagar mellan typ 8-17 och det andra är mycket helger eller nätter kan det skilja väldigt mycket i vad du får ut, även om du har samma grundlön.
  • Masken84

Det beror på hur mycket erfarenhet man har och vilken utbildning. Är du uska?

• zumba

Här ligger utb vikarier på 120 kr Tim o outb 110 kr Tim + ob då !
    Hälsingland !

• Lindsey Egot the only one

Ring kommunal och fråga. Ingångslönen för ny examinerad undersköterska är 19000kr. Hur mycket en outbildad har vet jag inte men 16000kr kanske?

• MissStrawberry

Och glöm inte bort att det idag är svårt att få ett sommarjobb när man bara är 18 år så viktigast är nog att du får en tjänst alls och då har du ett riktigt försprång mot andra jämnåriga inför nästa gång du söker jobb.

• MissStrawberry
    johannajoahnna skrev 2013-01-31 18:21:26 följande:
    tack för svaren! men skiljer det mycket från sjukhuset och  äldreboende?

Det borde inte skilja mycket men det kan ingen av oss svar på utan du måste kontakta sjukhuset och fråga vilken nivå lönen ligger på.
  • Mollly
    johannajoahnna skrev 2013-01-31 18:21:26 följande:
    tack för svaren! men skiljer det mycket från sjukhuset och  äldreboende?
    Visst är det kul att få ut bra med pengar. Men vad vill du helst göra på ditt jobb?
    Vill du hålla på med sjukvårdsbiten, eller bara hjälpa dom gamla med att få en fungerande vardag?
    Jag själv jobbar inom äldrevården. HAr gjort det sen 2004. Jag har barn, och kan säga att jag gör samma saker på jobbet som jag gör hemma. Jag saknar sjukvården enormt mkt. Få ta blodprover, såromläggningar, ja allt man får göra på sjukhuset.
  • KaSaM

Vårdbiträde ger kanske 100-105 kr/timme i lön, beror på avtal vilken lön det är.

• Candy89

På sjukhus har de vad jag vet tagit bor vårdbiträdena. Inom kommunen ligger väl lönen för vårdbiträde någonstans mellan 90-105kr/h.

• Candy89

Om du får jobb på sjukhuset ansälls du säkerligen som undersköterska. Sjukhus är roligare att jobb på som undersköterska än vad det är att jobba som undersköterska inom kommunen.

• smurfen90

Min syster hade mer betalt på ålderdoms hem än på sjukhuset. Jag är 22 och utbildad usk och jobbar extra timmar på ålderdomshem för jag pluggar, har 125/h.

• Candy89

Kommunen brukar ge mera betalt än landstinget oavsett vad man anställs som...

• LunaLunatic

Hade 107 kr/h sommaren 2011 och 110 kr/h sommaren 2012.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden var tjänar man per timme som vårdbiträde, på sjukhuset eller på äldreboende?