• Cath89

Hjälp, någon som är duktig på satsdelar??

Jag sitter och försöker hjälpa min syster med sin svenska läxa men jag blir inte klokare. Har aldrig riktigt tyckt om satsdelar och har väl förträngt det. Någon som kan hjälpa till??

Jag vill att du sätter en lämplig bokstavskombination efter varje ord i meningen. Bokstavskombinationen ska tala om vilken satsdel du menar att ordet utgör i meningen. Sätt ut subjekt, predikat, direkt objekt, indirekt objekt, sättsadverbial, tidsadverbial och rumsadverbial i följande meningar:

1. Imorgon ska lisa baka kakor.
    2. Hon springer efter Kalle.
    3. Ger hon honom kakorna?
    4. I sandlådan åt de hungrigt sin picknick.
    5. Ungdomarna sparkade fotboll på gräsplanen.
    6. Rullar bilen?
    7. Elin dukar bordet snabbt.
    8. Någon tvättar kläderna åt mig varje tisdag.

• Svar på tråden Hjälp, någon som är duktig på satsdelar??
  • saffran78

Jag tror du hjälper din syster bäst genom att förklara vad subjekt, predikat osv är. Annars ger det ju ingen mening för henne. :)  

Jag ska försöka förklara, utan att det låter allt för komplicerat (svårt i skrift!). Säkert står det bättre förklarat i hennes svenskabok. Hoppas det är till någon hjälp i alla fall!  

Jag kan ta mening 8 som exempel: Någon tvättar kläderna åt mig varje tisdag

Man brukar börja med att ställa frågan "Vad är det som händer?" Svar: "Någon/något.... (sätt in verbet)". Det är predikatet. (Predikatet är liksom huvudverbet i meningen, själva handlingen). Här blir det "Vad är det som händer? Svar: Någon tvättar. "Tvättar" är alltså predikat. (P)

Sen frågar man "Vem/vad det är som (predikatet)?". Svaret blir subjekt. Här blir det: Vem är det som tvättar? Svar: Någon. "Någon" är alltså subjekt i meningen. (S)

Sen frågar man "Vad/vem (predikat) (subjekt)?" Det blir direkt objekt. (Man kan säga att direkt objekt är den/det som utsätts för handlingen). Här blir det: Vad tvättar någon?  Svar: Kläderna. "Kläderna" är alltså direkt objekt.    (DO)

Sen frågar man "Åt/för vem (predikat) (subjekt) (direkt objekt)?  Svaret blir indirekt objekt. Här blir det: Åt vem tvättar någon kläderna? Svar: åt mig. "Åt mig" är indirekt objekt. (IO)

Adverbial handlar om när/var/hur det hela sker.(När = tidsadverbial, var= rumsadverbial och Hur= sättsadverbial.)  I mening 8 har vi nu bara "varje tisdag" kvar. Det passar ju som svar på "När tvättar någon kläderna åt mig?"  Svar: varje tisdag. "Varje tisdag" blir alltså tidsadverbial. (TA)

Som jag ser det blir det för meningen "Någon tvättar kläderna åt mig varje tisdag" (S, P, DO, IO, TA)

OBS! Satsdelarna har inte så mycket med ordföljd att göra. Hade meningen istället varit "Varje tisdag tvättar någon kläderna åt mig" hade det istället blivit (TA, P, S, DO, IO)

Mening 6: Rullar bilen? är ett exempel på att alla satsdelar inte alltid finns i alla meningar.

Vad är det som händer? Svar: Något rullar. "Rullar" är predikat.

Vem/vad är det som rullar? Svar. Bilen. "Bilen" är subjekt.  

Fler satsdelar finns inte i den meningen.        

Hoppas detta var till någon hjälp! Lycka till!  

Svar på tråden Hjälp, någon som är duktig på satsdelar??