• steper

Har arbetsgivaren dragit av för mycket för föräldraledigheten?

Som många andra passade jag på att ta ut några föräldradagar vid jul och nyår. Tänkte att det är lika bra att använda dem eftersom min dotter snart fyller 8 år. Men när jag fick min lönespec för några dagar sen höll jag på att få en chock. Istället för 6 dagar som jag hade anmält har arbetsgivaren dragit av 12 arbetsdagar från lönen (alltså även för helger och röda dagar). Kan det verkligen vara rätt?

Så här såg det ut:

tors 27 dec    Föräldraledig
    fre 28 dec      Föräldraledig
    lör 29 dec      Ingen lön utbetald
    sön 30 dec    Ingen lön utbetald
    mån 31 dec   Ingen lön utbetald
    tis 1 jan          Ingen lön utbetald
    ons 2 jan        Föräldraledig
    tors 3 jan        Föräldraledig
    fre 4 jan          Föräldraledig
    lör 5 jan          Ingen lön utbetald
    sön 6 jan        Ingen lön utbetald
    mån 7 jan       Föräldraledig

Kanske har jag helt missat hur det här funkar men skulle verkligen uppskatta svar från någon som är mer insatt än vad jag är. Jag har fast månadslön och jobbar måndag-fredag (inga röda dagar).  Tack på förhand!

• Svar på tråden Har arbetsgivaren dragit av för mycket för föräldraledigheten?
  • Gladskit

För föräldraledighet görs normalt avdrag för kalenderdagar, alltså även för lördagar + söndagar i och med att du har rätt att söka ersättning från FK även för dessa dagar.
    Beräkningen kan även bero på vilket kollektivavtal som arbetsgivaren lyder under och vad som står där.

• Happymom

Nä, arbetet kan och får inte dra för de dagar du inte skulle ha arbetat! Du ska ha betalt för de dagar du arbetat och du har inte arbetat 12 färre dagar enligt schemat, utan 6 färre dagar. Rättar de inte till det så vänd dig till facket.

En kollega råkade ut för samma sak för ett tag sedan, fast det hade med sjukskrivningsdagar att göra. Han var borta 12 dagar, men skulle bara arbetat 7 av dessa, men de drog 12 hela dagar. Han hade fått läkarintyg på 14 dagar, så det var nog anledningen till missen. När han först påtalade detta fick han ett så dumt svar som "arbetsgivaren betalar bara ut sjukersättning för 7 dagar, resten får du ta med FK".

Arbetsgivaren fick så klart fixa till detta.

• Happymom

Gladskit,
    nu gav du verkligen TS fel info.
    Så du menar att hon ska ha arbetat gratis 6 dagar, bara för att FK kan betala ut FP även på hennes lediga dagar (i anslutning till dagarna hon tog ut)? Det har inte arbetsgivaren med att göra.

• kattm

Happymom, Gladskit har inte alls fel. Ofta styr kollektivavtalet att avdrag för föräldraledighet sker per kalenderdag om man har månadslön, och i så fall har arbetsgivaren gjort rätt. På flera arbetsplatser blir det automatiskt löneavdrag även för lördag och söndag om man är föräldraledig en fredag. Det gäller allså "vanlig" föräldraledighet och inte tillfällig föräldrapenning/VAB. Löneavdraget per kalenderdag ska vara månadslönen*12/365.

• Happymom

Kattm,
    Om du arbetar 15 dagar på en månad så ska du ha betalt för 15 arbetsdagar, oavsett om du har månadslön eller ej. (På månadslön beräknas det i procent, det är enda skillnaden).

Om inte detta vore fallet, hur skulle det bli om TS har ett extraknäck och arbetar lördagen och söndagen. Då får hon inte ta ut FP för de dagarna, men om arbetsgivaren ändå drar lön för dessa (som hon inte skulle ha arbetat hos dom), betyder det att hon i själva verket förlorar inkomst för två andra dagar hon arbetat där, som hon inte kan ta ut FP för, eftersom hon arbetade.

Dessutom kan det vara så att den andra föräldern tagit ut FP för lördagen och söndagen (för att det var en jobbhelg för denne), då får inte TS ta ut FP för de dagarna och har alltså inte möjlighet att ersätta den förlorade inkomsten på något sätt.

Hur får du ihop att det kan vara rätt och riktigt?

Jag förmodagar att Gladskit och du Kattm, menar att kvoten de drar för varje arbetsdag kan vara mer än 1,0 pga att man har månadslön, detta pga att man inte ska få ut lön om man t.ex varit ledig en hel månad. Men i TS fall så betyder det att om hon skulle tagit ut föräldraledigt hela månaden, så hon gå minus i lön eftersom de även skulle dra för den beräknade kvoten för dagarna hon skulle varit ledig. Hänger du med? Eller ska jag försöka förenkla resonnemanget?

• kattm

Om arbetsgivaren gör ett löneavdrag per kalenderdag så drar de ju lägre belopp per dag än vad man "jobbar in", och därför går man inte back även om man är föräldraledig en hel månad. Om man bara som exempel säger att en person jobbar heltid och har en månadslön på 25 000 kr. En månad motsvaras av ca 22 arbetsdagar. 25 000 delat på 22 är 1136 kr. Det som dras om man då är föräldraledig 12 kalenderdagar är inte 12 gånger 1136, utan 12 gånger 822 kr, månadslönen omräknat per kalenderdag.

Det handlar inte om vad jag tycker är rätt och riktigt, det handlar om vad som står i kollektivavtalet. Nu vet jag ju inte vilket kollektivavtal som styr TS arbetsplats, så det bästa är ju om TS hör av sig till lönekontoret och ber om en förklaring, men jag vet att det är relativt vanligt att det är just kalenderdagsavdrag för föräldraledighet.

• Dixie

Om man är föräldraledig en längre tid får man ju inte betalt för de röda dagarna av arbetsgivaren, så det borde ju bli samma sak även om du inte är fl så länge.......

• Gladskit

Känns som att man blandar äpplen och päron lite här. Utifrån vad kollektivavtalet säger så finns ofta en kvot för kalenderdagsavdrag, svar ja. Och NEJ man kan aldrig gå minus om man är FL eller vab'ar en hel månad.

Avdraget för sjuk ligger inom mitt avtalsområde på 1,4. 7 (veckodagar) genom 5 (arbetsdagar) = 1,4.
    Så det kan liksom aldrig bli mer än 7 för en hel veckas avdrag då 5 x 1,4 = 7.
    Är du borta hel månad och tjänar 20 000kr så blandar man oftast inte in kvoten alls utan drar full månad, dvs 20 000kr. Inte konstigare än så.

Sen är det väldigt många som tycker att avdragen blir orättvisa i och med att de inte alls har någon lust att ta ut FP för helger men det går tyvärr inte att göra något åt. F-kassan bygger sin ersättning på att du har rätt att ta ut FP alla veckans dagar men det är ju upp till din egen plånbok hur du väljer att göra.  

Svar på tråden Har arbetsgivaren dragit av för mycket för föräldraledigheten?