• Rådjur

    Allergisk mot tvättmedel - symtom?

    Tänkte kolla med er som är allergiska mot tvättmedel/parfymerat tvättmedel - hur yttrar sig allergin för er ? 

    Jag själv vaknar ofta med 1-2 röda, kliande utslag varje dag .... Trodde det var kvalster/damm-allergi, vilket jag fått diagnos på, men funderar på om jag även kan vara allergisk mot det tvättmedel vi har ... 

    Får ni också röda kliande utslag av vissa tvättmedel ? 

    Man kanske borde köra oparfymerat Obestämd        

  • Svar på tråden Allergisk mot tvättmedel - symtom?
  • swedishgirl

    Jag fick ofta som eksem eller liknande. Hemma körde vi alltid med Tvättex, superbra är det! Bara sök på Google :)

  • Rådjur
    swedishgirl skrev 2013-02-01 02:40:25 följande:
    Jag fick ofta som eksem eller liknande. Hemma körde vi alltid med Tvättex, superbra är det! Bara sök på Google :)

    Oj vad dyrt det tvättmedlet var :O fast kanske är värt det i längden, who knows!
    Ska testa att köpa parfymfritt iaf för nu har jag typ 3 kliande fläckar i fejset som är skitjobbiga ...  
  • zumba

    Tvättmedel brukar man få utslag där man har tvättade plagg emot hud , det har man ju inte i ansiktet ? Är det tvättmedlet borde du ha på flera ställen !

  • lightfish

    Fast lakan (kuddfodral) har man i ansiktet... Min son är allergisk mot parfymerade tvättmedel/sköljmedel och här hemma blir det Neutral och Comfort parfymfritt. Han fick i och för sig som brännsår...

  • zumba

    Fast det bör ju vara på flera ställen om inte kläder o lakan o täcke är tvättade i annat tvättmedel då :)

  • Dr Mupp

    Röda kliande utslag över kroppen.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • swedishgirl

    Ja, men det är ju stora stora hinkar man får. Så det räcker bra länge.

  • Rådjur

    Jag brukar mest få i ansiktet men har även fått på halsen eller bröstkorgen :/ Håller med om att det bör vara på hela kroppen om det skulle va tvättmedlet... Skadar ej att testa parfymfritt iaf

  • Jompa

    Får bubblande och gasig mage, misstänker att kemikalier tränger genom ändtarmen på något sätt.
    Väldigt obehagligt.

  • Dr Mupp
    Jompa skrev 2013-04-27 06:50:00 följande:
    Får bubblande och gasig mage, misstänker att kemikalier tränger genom ändtarmen på något sätt.
    Väldigt obehagligt.
    ehh,Snarare är det nått fel på magen. Kanske laktos och/eller glutenintolerans,  IBS, osv. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • TessTess93

    Min pappa fick eksem när han använde sånt som var tvättat i parfymerat tvättmedel..
    Då var de eksem över hela kroppen

  • Sanna1012

    Hej har du läst Artikeln om dammande tvättmedel på estell.nu där fins även det enda tvättmedlet  för bebisar (Estell baby tvätt)

  • Sillendillen

    Hej, jag har en fråga gällande min bonusdotter som är 17 år. Hon har sedan en tid tillbaka fått en massa prickar/utslag på kroppen. Tack och lov inte ansiktet. Mest är det på benen men även ryggen, magen och armarna. Vi har uteslutit sköljmedel, hon har också fått allergitabletter som hon ska ta en om dagen i 4 veckor och sen har hon kortisonsalva som hon smörjer sig med. Häromdagen rakade hon sig och det blev olidligt jobbigt för henne. Nu är min fråga är det någon som har haft liknande besvär och känner igen det jag beskriver eller finns det några tips för att underlätta eller bäst av allt bli av med klådan.

  • LolliesChan

    Hej!

    Jag är en tjej på 16 år som har haft liknnde besvär som din plusdotter. Jag började få mina kliande utslag en stund efter att jag tagit medicin för halsfluss. Jag hade inte tagit så mycket antibiotika eller febernedsättande/hydrocortisone förut. Jag fick ta många olika tabletter. Min läkare vet fortfarande inte riktigt vad det är, men har en teori om att jag är allergisk mot antingen acetylsalicylsyra, mögel eller parfym (både allmänt och som tvättmedel etc). Jag utreds fortfarande men efter att jag slutat med alla tabletter med acetylsalicylsyra samt krämer så har det blivit mycket bättre.

    Tar hon många värktabletter eller liknande? Om så, så kanske det är en idé att testa sluta med dem ett tag för att se, eller kanske testa köpa tabletter utan acetylsalicylsyra.

Svar på tråden Allergisk mot tvättmedel - symtom?