• Wench85

    FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?

    Vi har två barn, i dagsläget 2,5 år och 4 månader. Vi kommer att flytta till ett hus där det finns utrymme för varsitt rum för barnen, men efter att ha läst och funderat har vi en förhoppning om att vi kan ha ett rum som sovrum för båda, och ett rum som lekrum för båda. Jag har hittat mycket diskussion och information om huruvida det är bra eller dåligt att dela rum och upp till vilken ålder och liknande, men det besvarar inte min fråga.
    Från vilken ålder vet/tycker du att det är lämpligt att barnen delar rum?

    Det äldre syskonet flyttade till eget rum vid 6 mån ungefär och då började vi alla sova bättre än när vi delade rum, så från den åldern ungefär är det möjligt, om barnen kan hantera att bo i samma rum. Men är det bra att vara 6 mån och 3 år? Eller ska det vara så tidigt som möjligt? Eller om två år? 

    Tack för tankar! 

  • Svar på tråden FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?
  • Dixie

    Min minsta flyttade in till storasyster när hon var 8 mån, det funkade jättebra!

  • Dixie

    Storasyster var 4 år, vet inte varför det blev vid just 8 mån, men den lilla har sovit hela nätter länge, så det funkade bra att flytta in henne då.

  • Scratt

    Min lilla flyttade in till sin storasyster när hon var ca 8 månader, då var storasyster 2 år och 8 månader. Vi väntade så länge för hon vaknade och åt en gång varje natt tills hon var ca 7 månader. Sen gav vi det en extra månad för att veta att hon verkligen sov hela natten.

  • Wench85

    Tack för svaren, mycket uppskattat!

    Ni som flyttade vid 8 mån: Var ni någonsin oroliga för lillasyskonets säkerhet? Om ex storasyskonet skulle lyfta den runt halsen eller mata med leksaker på morgonen eller klättra i spjälsäng och landa på eller något.

  • pigglet

    Våra barn har varit nästan 2 år när de flyttat ut ur vårt sovrum. Till dess har de vaknat en del på natten och så, så det har varit skönt att ha dem nära.

  • fyrabarnsmor4

    Just nu delar barnen två och två.

    "storbarnen" (april-06 och augusti 07) och "småflickorna" (januari -09 och maj-10) det går jättebra. Storbarnen kommer att dela rum så länge det går.
    Jag delade sovrum med min lillasyster fram tills jag var 15 år, så vad är problem??
    Visst jag o lillasyster har bråkat men ähh...

  • fyrabarnsmor4
    Wench85 skrev 2013-02-01 09:18:32 följande:
    Tack för svaren, mycket uppskattat!

    Ni som flyttade vid 8 mån: Var ni någonsin oroliga för lillasyskonets säkerhet? Om ex storasyskonet skulle lyfta den runt halsen eller mata med leksaker på morgonen eller klättra i spjälsäng och landa på eller något.
    Nej vi  bytte säng, från spjälsäng till växasäng med höga sidor, barnet var runt 1 år. Så barnet kunde kliva av själv... hade aldrig problem.

Svar på tråden FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?