• Isabell012

lchf och träning!

Hej!

Som rubriken lyder så hade det varit kul att byta erfarenheter med er som tränar på lchf-kost. 

Jag har själv kört lchf tre månader strikt 2012, dock utan att träna, har aldrig mått bättre!
     Kom sedan in i en svacka med kosten men har börjat löpträna. Nu sedan en vecka tillbaka är jag tillbaka med lchf kost, dels för att gå ner i vikt (har 5-7 kilo kvar) men även för att jag känner att det är en livsstil som kommer att främja min hälsa!

Var ute och sprang igår, det var skitjobbigt! Är det någon som vet hur lång tid det tar att komma över till "fettmotorn" och viken träning som är bäst?

Hade tänkt kombinera med löpning och styrketräning!          

• Svar på tråden lchf och träning!
  • XcsM

Jag tränade mycket och körde med LCHF för ett par år sedan. Det funkade ärligt talat skitdåligt. Kroppen mådde bara sämre, all ork försvann, jag fick migrän osv. Men alla fungerar ju olika, bara för att det inte funkade för mig innebär ju inte det att det inte kommer funka för dig Däremot kommer du inte bli lika bra på att springa och inte lika stark som om du hade käkat kolhydrater, men som jag förstår det är det inte heller ditt mål så det kanske inte spelar någon roll.

Jag har läst en del studier där man jämfört de som tränar med kolhydrater och de som tränar utan och de som tränar med kolhydrater når bättre resultat snabbare, samt att deras återhämtning är bättre.

Tränar du långa lågintensiva pass använder kroppen alltid fett som det huvudsakliga bränslet, så kör du såna pass (så kallade A1-pass) märker du ingen större skillnad på att äta LCHF eller "normalt". Däremot kommer du inte kunna springa lika snabbt och hårt på en kolhydratfattig kost (A2-A3-träning).

När du springer med hög intensitet kräver kroppen mer syre för att bryta ner fett och använda det som bränsle jämfört med vad som krävs för att använda kolhydrater. Fett är svårare för kroppen att bryta ner till bränsle, kräver mer syre (vilket du inte har så stor tillgång till under högintensiv träning), och alltså kommer du inte komma upp i samma effekt som om du äter kolhydrater. 

Det bästa är att testa dig fram Jag läste en jätteintressant artikel i "Aktiv Sport" om det här som jag skulle kunna skicka till dig om du vill. Lycka till! =)

• Isabell012

Tack för svaret! Jag känner dock att LCHF-kosten är här för att stanna, så jag tänkte försöka anpassa träningen!

Om jag förstått det rätt så ska kroppen anpassa sig och efter ett tag ( hur länge vet jag inte) kommer uthålligheten att öka!  

Hur länge höll du på med lchf? 

• XcsM
    Isabell012 skrev 2013-02-01 11:12:29 följande:
    Tack för svaret! Jag känner dock att LCHF-kosten är här för att stanna, så jag tänkte försöka anpassa träningen!

Om jag förstått det rätt så ska kroppen anpassa sig och efter ett tag ( hur länge vet jag inte) kommer uthålligheten att öka!  

Hur länge höll du på med lchf? 
    5-6 månader där jag tränade lite mindre och då funkade det helt okej. Sen när jag gick ner mer i vikt så tyckte jag träningen blev roligare så då ökade jag på den, och det var när jag gjorde det som kroppen började förfalla eller hur man skall förklara det . Fortsatte i 2 månader för att ge det en chans men gav upp tillslut när problemen aldrig försvann.

Ja, uthållighet är ju något som förbättras ju mer du tränar, oavsett vilken kost du äter  
Svar på tråden lchf och träning!