• Anonym (såorolig)

Fler som har barn som har svårt att svälja?

Min son äter dåligt. Han har lätt för att sätta i halsen när han äter. Flera gånger har jag sett hur han anstränger sig för att svälja mat, får tårar i ögonen. Läkaren har tittat i munnen på honom och sagt att allt ser bra ut. Är det normalt att en tvååring gör så?

• Svar på tråden Fler som har barn som har svårt att svälja?
  • Philippa

Låter inte normalt.. har läkaren sett honom äta? Ta med en banan på läkarbesöket så får de se hur det är.

Har han alltid varit så? 

• Kakmonster

Intressant. Min son är 17 mån och kan inte äta vanlig mat i småbitar, inte ens minsta riskorn. Han får panik när det kommer bak i svalget och gör allt för att kräkas upp det. Och han lyckas alltid. Han äter endast puread mat som inte kräver tuggning.
    Har kollar med kamera i halsen två ggr, men set finns inga fel där. Tror det är ovana.

• mariaheterjag

Kan det inte vara då att han liksom försöker tvinga i sig maten, att det är därför det är svårt att svälja. Jag har minnen ifrån när jag var liten och blev tvingad att ät upp maten att jag liksom nästan inte fick ned den när jag försökte svälja. Min son som är snart 3 kan också bete sig lite så när han inte vill ha att han hostar och liksom får kväljningar ( han är också rätt svår med maten).

• Anonym (såorolig)
    Philippa skrev 2013-02-01 13:22:27 följande:
    Låter inte normalt.. har läkaren sett honom äta? Ta med en banan på läkarbesöket så får de se hur det är. Har han alltid varit så? 

Banan som är så mjuk sväljer han oftast utan problem. Det är svårare med kött, ris, kyckling, potatis mm. Och det är inte säkert att det händer när vi är hos läkaren. Jag har sagt hur det är men de säger att allt ser bra ut
  • Anonym (såorolig)
    Kakmonster skrev 2013-02-01 13:27:45 följande:
    Intressant. Min son är 17 mån och kan inte äta vanlig mat i småbitar, inte ens minsta riskorn. Han får panik när det kommer bak i svalget och gör allt för att kräkas upp det. Och han lyckas alltid. Han äter endast puread mat som inte kräver tuggning. Har kollar med kamera i halsen två ggr, men set finns inga fel där. Tror det är ovana.

Äter din son bra när du mosar maten? Min son tycker inte om mosad mat, han vill gärna se vad han äter. När han var yngre åt han bättre men nu blir det bara värre och värre.
  • Anonym (såorolig)
    mariaheterjag skrev 2013-02-01 13:31:32 följande:
    Kan det inte vara då att han liksom försöker tvinga i sig maten, att det är därför det är svårt att svälja. Jag har minnen ifrån när jag var liten och blev tvingad att ät upp maten att jag liksom nästan inte fick ned den när jag försökte svälja. Min son som är snart 3 kan också bete sig lite så när han inte vill ha att han hostar och liksom får kväljningar ( han är också rätt svår med maten).

Jag tror inte att det är så med honom. Vi har aldrig tvingat honom att äta. Vill han inte ha så prövar vi igen efter ett par timmar och äter han inte då så får han yoghurt eller annat "gott" . Han måste ju äta något. Makaroner med sås och smörgås tycker han om. Sen dricker han välling.
  • Anonym

Om läkaren sett att det inte finns något fysiologiskt problem med din son ,så ta det med ro....
    Passera maten till att börja med och börja sedan med små,små bitar....Allt kommer att lösa sig ,om ni inte gör ngn större grej av det

Lycka till
    förskolepedagog 

• mariaheterjag
    Anonym (såorolig) skrev 2013-02-01 20:51:11 följande:
    Jag tror inte att det är så med honom. Vi har aldrig tvingat honom att äta. Vill han inte ha så prövar vi igen efter ett par timmar och äter han inte då så får han yoghurt eller annat "gott" . Han måste ju äta något. Makaroner med sås och smörgås tycker han om. Sen dricker han välling.

Jag menar inte att ni tvingar i honom maten, men han kanske gör så när han inte tycker något är gott eller inte vill ha? Han kanske är känslig för konsistenser. För om det går bra att äta smörgås och sådant som är "gott" så är det nog inget fysiologiskt fel. Utan isf mer psykiskt, att han tycker viss mat känns obehaglig i munnen typ. Speciellt eftsom att du tycker det blir värre också. Många barn blir ju mer kräsna i 2 årsåldern. Jag är även förskollärare och vi ser det ofta! De minsta äter allt, sås osv medan de äldre petar och äter en endast en liten del av maten ( inte alla då men rent generellt).
  • pippilirum

Hur ser hans halsmandlar ut? Om de är förstorade kan man problem med att svälja maten. Men det borde förstås läkaren sett.

• greeneyes

Min dotter (5år) får kväljningar ganska ofta och speciellt av viss mat som är klibbig, typ mosad potatis. Vi påminner henne om att ta små tuggor och skölja ner det med mjölken. Det funkar ok. Hon har alltid haft lätt för att kräkas och var en "kräkbebis".
    Ts: funkar det bättre eller sämre när det är blandat med sås?

• Banadinovich

Min son var 4 år när han fick svårt att svälja mat med bitar i. Varje måltid var en ständig kamp och efter några veckor tog jag honom till läkare. Läkaren tittade i halsen och hittade inga fysiologiska problem och sa att inga barn svälter ihjäl och gav sonen en glass (som han naturligtvis åt upp..).

Det tog nån vecka till så började sonen äta som vanligt igen. Efter ytterligare ett halvår var vi på vårdcentralen i ett annat ärende då sjuksköterskan upptäckte att den ena halsmandeln var väldigt stor, och det ledde till att båda halsmandlarna och adenoiden opererades bort. Sonen har inte haft några problem med maten sen dess.

• Woa

Min dotter 7,5 år har sedan 2 månader tillbaka haft svårt att svälja och det har bara blitt värre. Först var vi till en sköterska som tyckte mandlarna såg lite svällda ut så här om dagen då det bara blivit värre så ringde jag om en akuttid hos läkare. Läkaren såg ingenting och mandlarna var heller inte stora. Nähä och varför kan hon då inte svälja?! Hon älskar mat men inte ens hennes favoriträtter går ner. Jag har tom måsta börjat skicka med hon soppor till skolan för att hon ska få i sig något. Jag godkänner inte att inget är fel och kommer därför hitta en annan läkare som kan kolla på henne. Någon med samma bekymmer?

• jeen76

Min dotter som är 11 år har exakt samma problem som din dotter och kan inte svälja. För 2 veckor sen hade hon svullna halsmandlar men va inte förkyld. Sen dess har hon haft jätte svårt att svälja. Halsen ser helt ok ut säger läkarna. Så va 17 gör man. Hur ska man gå vidare??

Svar på tråden Fler som har barn som har svårt att svälja?