Om sambon beviljas skuldsanering, får jag då spara pengar eller plugga???
Hej!
Min sambo ska ansöka om skuldsanering. Vi har bara varit sambos ett par månader och har en son som är nyfödd och jag har två barn från ett tidigare förhållande som vi har vv.
I vanliga fall pluggar jag men är nu föräldraledig, men i grunden tjänstledig från en tjänst på 80%.
Mina inkomster kommer väl att räknas med hans så att vi alla får leva på existensminimum i fem år?
Men frågan är om jag får fortsätta plugga om ett år som det är tänkt? För då bidrar jag verkligen inte med mycket i inkomst eftersom CSN-lån inte räknas som det väl? Kan de kräva att jag går tillbaka till jobbet som jag är tjänstledig från?
Jag sparar dessutom pengar till mina barn varje månad, och två av dessa kontona har jag med mina tidigare barns pappa. (Vi sparar båda två) får jag fortsätta göra det?
Jag är väldigt ekonomisk av mig och har utan problem levt på existensminimum förut (med min tidigare sambo, jsg var föräldraledig och han jobbade.men att vi levde på existensminimum visste vi inte förrän efteråt,tyckte vi klarade oss bra på det vi hade) och har kunnat spara ganska mycket pengar varje år trots det. (Ca 30-40 tusen)
Just nu har jag inga sparade pengar men vad skulle hända om jag sparade så mycket pengar när min sambo har skuldsanering?
Tack på förhand!