• Anonym

Om sambon beviljas skuldsanering, får jag då spara pengar eller plugga???

Hej!

Min sambo ska ansöka om skuldsanering. Vi har bara varit sambos ett par månader och har en son som är nyfödd och jag har två barn från ett tidigare förhållande som vi har vv.

I vanliga fall pluggar jag men är nu föräldraledig, men i grunden tjänstledig från en tjänst på 80%.

Mina inkomster kommer väl att räknas med hans så att vi alla får leva på existensminimum i fem år?
    Men frågan är om jag får fortsätta plugga om ett år som det är tänkt? För då bidrar jag verkligen inte med mycket i inkomst eftersom CSN-lån inte räknas som det väl? Kan de kräva att jag går tillbaka till jobbet som jag är tjänstledig från?

Jag sparar dessutom pengar till mina barn varje månad, och två av dessa kontona har jag med mina tidigare barns pappa. (Vi sparar båda två) får jag fortsätta göra det?
    Jag är väldigt ekonomisk av mig och har utan problem levt på existensminimum förut (med min tidigare sambo, jsg var föräldraledig och han jobbade.men att vi levde på existensminimum visste vi inte förrän efteråt,tyckte vi klarade oss bra på det vi hade) och har kunnat spara ganska mycket pengar varje år trots det. (Ca 30-40 tusen)
    Just nu har jag inga sparade pengar men vad skulle hända om jag sparade så mycket pengar när min sambo har skuldsanering?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Om sambon beviljas skuldsanering, får jag då spara pengar eller plugga???
  • Anonym

Du kan alltid spara pengar i form av kontanter. Det kanske är minst riskabelt i den här situationen. Att sätta undan pengar i barnens namn är tillåtet upp till en gräns.

De kan inte tvinga dig att gå tillbaka till jobbet, men att du pluggar kommer att påverka ersättningsnivån för hushållet. Om du kan ta studielån för dina studier så förväntas du göra det.

• Anonym

Det ni har kvar får ni göra precis vad ni vill med, och spara räknas in till det... Du kan inte tvingas att gå tillbaka till jobbet, men jag tror de kan räkna med att du tar ut de pengar du har möjlighet till - t.ex. extra för att du har barn o.s.v.

• Anonym

Mina barn har ganska mycket i sparande, den äldsta 18000, mellan 10000 och den yngste bara 600 än så länge. Till de stora är det ju pengar som jag och deras pappa sparat, det kan de väl inte ta?

Måste jag alltså ta fullt studielån och extralån för att betala tillbaka på hans skulder? Det är ju att ta lån för att betala lån, då blir det egentligen ändå inte mindre skulder. Jag hade tänkt ta lån, men lika mycket som det jag tar ut i föräldrapenning nu för 15 dagar i månaden, dvs 6000 kr netto.

Med studiebidrag då hade jag tänkt ta ca 3000 i lån per månad, men det är alltså inte ok?

Måste jag börja ta ut fp alla dagar i månaden nu med?

• Mintast

Det här blir wall of text, förlåt. Din sambos skulder är HANS egna. Du får spara ch kan undvika att ta ut lån och vara arbetslös hur mycket du vill om det skulle passa dig. Men däremot förväntas ni dela på fasta kostnader (bostad etc) eftersom ni är sambos så att det kan ta ut högre del i löneutmätningen av din sambo. Men i övrigt påverkas inte du. Men se upp med om de tänker börja sälja av din sambos ägodelar, då måste du kunna intyga att dina saker (soffan, laptop eller vad det nu är) är ditt, för annars kan det bli sålt. Spara kvitton/försäkringspapper, skriv samboavtal mellan dig och sambon med vem som äger vad och att sakerna är enskild egendom, för att skydda dig själv.

• Dracarys
    Anonym skrev 2013-02-01 15:21:19 följande:
    Mina barn har ganska mycket i sparande, den äldsta 18000, mellan 10000 och den yngste bara 600 än så länge. Till de stora är det ju pengar som jag och deras pappa sparat, det kan de väl inte ta?

Måste jag alltså ta fullt studielån och extralån för att betala tillbaka på hans skulder? Det är ju att ta lån för att betala lån, då blir det egentligen ändå inte mindre skulder. Jag hade tänkt ta lån, men lika mycket som det jag tar ut i föräldrapenning nu för 15 dagar i månaden, dvs 6000 kr netto.
    Med studiebidrag då hade jag tänkt ta ca 3000 i lån per månad, men det är alltså inte ok?

Måste jag börja ta ut fp alla dagar i månaden nu med?
    Nej, du måste inte ta lån för att betala hans skulder, men däremot så räknar KFM med att du försörjer dig själv - dvs att du antingen jobbar eller lever på studielån. De räknar inte in dig i hans skuldsanering, så att säga. Du förväntas stå för en del av hushållets försörjning, på ett eller annat sätt.

Du kan inte leva på din man i det här läget. Du måste fixa egen försörjning, antingen genom att jobba eller låna eller ta ut föräldradagar.

Det du kallar "ganska mycket" i sparande är inte ganska mycket. Det är lite i sammanhanget. Det är inte något problem.
  • Anonym

ja,du har inte hunnit spara så mycket till barnen att de skulle ta det
    Lycka till! 

• Anonym

TS ,hur mycket skulder har han? måste var över 400.000kr för att få skuldsanering.

min man hade 300.000kr och fick det inte,men fick löneutmätning istället.

• Anonym

Enligt kronofogden måste det inte vara över en viss summa, utan de ser till individens chans att betala. Vi har blivit utredda för utmätning och fick svaret nu precis att de inte kommer att ta några pengar eftersom vår sammanlagda inkomst är för låg och vi lever redan under existensminimum.

• Anonym

Men skulderna ligger på runt 400 000.

• Anonym (KFM)

Ring anonymt till KFM som sköter skuldsanering och fråga hur du påverkas. Du lär bäst svar från dem.

• Waldo

Nu spånar jag baserat på din info

Du har ett arbete som genererar mer pengar än dina studier och din nuvarande inkomst kan inte ge borgenärerna någon utdelning i en skuldsaneiringsuppgörelse.
    Jag kan då tänka mig att borgenärerna säger nej till ett sådant upplägg 

Jag kan tänka mig att enda sättet borgenärerna säger ja till en uppgörelse är om du går upp i tid så att man får in lite pengar under saneringsprocessen

Det är till stora delar borgenärerna man behöver övertyga när det står och väger om pengar. Man måste komma ihåg att det inte bara är KFM som beslutar i en skuldsaneringsprocess

• Anonym

Även om det inte är jag som ska söka skuldsanering? Så om jag inte jobbar istället för att plugga så kan de säga nej?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-03 23:04:00 följande:
    Även om det inte är jag som ska söka skuldsanering? Så om jag inte jobbar istället för att plugga så kan de säga nej?

ja de vil ju att ni ska dra in så mycket pengar som möjligt så det kan bli nåt över för de att dra och betala av skulder med såklart.

såhär:

ni har in 30.000kr/månad
    ert existensminimum enligt kronofogden(belopp att behålla) 20.000kr

allt över 20.000kr går då automatiskt til fogden.
  • Anonym (Denise)
    Dracarys skrev 2013-02-01 20:22:22 följande:
    Nej, du måste inte ta lån för att betala hans skulder, men däremot så räknar KFM med att du försörjer dig själv - dvs att du antingen jobbar eller lever på studielån. De räknar inte in dig i hans skuldsanering, så att säga. Du förväntas stå för en del av hushållets försörjning, på ett eller annat sätt.

Du kan inte leva på din man i det här läget. Du måste fixa egen försörjning, antingen genom att jobba eller låna eller ta ut föräldradagar.

Det du kallar "ganska mycket" i sparande är inte ganska mycket. Det är lite i sammanhanget. Det är inte något problem.
    Det är skillnad på utmätning och skuldsanering, vid en skuldsanering räknar de på hela hushållets inkomst och där det kan bli problem är OM han får den beviljad nu så är det räknat på den inkomst ni båda har idag förändras den så kan man ansöka om att få betala tillbaka mindre varje månad men det är inte säkert att det går igenom.

Då kan man hamna i det läget att man inte kan betala vad som är överenskommet och blir då av med skuldsaneringen och man kan i princip bara få skuldsanering en gång.

När man har utmätning kan de inte ta sambons pengar men vid skuldsanering så hamnar sambolagen ( du är inte försörjningsskyldig gentemot din sambo enl lag) i konflikt med skuldsaneringslagen ( Då det är en förutsättning för att få igenom saneringen att sambos inkomster räknas med).

Vid en skuldsanering behöver du inte oroa dig för sparande eller era tillgångar, skuldsanering är en avbetalningsplan och så länge ni håller den så kommer ingen att bry sig om vad ni gör med era pengar.

STORT lycka till! 
  • Anonym

Tack för era svar!

Men säg att han skulle få igenom skuldsaneringen och de kommer fram till att vi inte kan betala någonting eftersom vi lever under existensminimum idag, kan jag då fortfarande spara pengar? Har som sagt levt på väldigt lite pengar förut och ändå kunnat spara.

• Mintast

Japp, det är HANS skulder, inte dina. Men i så fall kommer han få fortsätta leva på existensminimum i fem år, alla extra inkomster som möjligen kommer in går till skulder, och sedan är han skuldfri. Men det krävs ganska mycket för att få skuldsanering.

• Anonym

Jo, jag vet det,men vi har försökt beta av så mycket skulder som möjligt förra året,men det är ohållbart nu,särskilt som vi lagt upp en avbetalningsplan med CSN på 2800 kr/mån (även utan det ligger vi under existensminimum) och nu ska jag börja betala av på mina studieskulder med 618 kr/mån eftersom jag varit föräldraledig en termin.

Han har haft ett mångårigt missbruk bakom sig och många han känner som har missbrukat har fått skuldsanering,så jag håller verkligen tummarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-04 08:16:23 följande:
    Jo, jag vet det,men vi har försökt beta av så mycket skulder som möjligt förra året,men det är ohållbart nu,särskilt som vi lagt upp en avbetalningsplan med CSN på 2800 kr/mån (även utan det ligger vi under existensminimum) och nu ska jag börja betala av på mina studieskulder med 618 kr/mån eftersom jag varit föräldraledig en termin.

Han har haft ett mångårigt missbruk bakom sig och många han känner som har missbrukat har fått skuldsanering,så jag håller verkligen tummarna.

men de pengar som blir kvar OM din sambo får igenom en skuldsanering ska ju NI ha som familj och leva utav!
    det är precis uträknat att det ska räcka till mat,bensin,räkningar,hyra osv...
Svar på tråden Om sambon beviljas skuldsanering, får jag då spara pengar eller plugga???