• BertilssonJ

Svarta män, vita kvinnor

Hej på er!

Rubriken säger väl egentligen ganska tydligt vad den här posten kommer att handla om, alltså svarta män och vita kvinnor. Jag tycker att man stöter på det här fenomenet emellan åt och undrar nog egentligen mest över hur pass väl den mediala skildringen av saken stämmer överens med verkligheten. Nu följer jag inte mängder av serier längre, men då jag gjorde det så upplevde jag att just den här duon var frekvent förekommande då relationer över ”rasgränserna” skildrades. Två serier som jag ändå tittar på för tillfället är Sons Of Anarchy och Boss och i båda dessa har man haft med relationer av typen ”svart man – vit kvinna”. I filmer tycker jag att man ser det väldigt ofta och inom porr så börjar väl ”svart man – vit kvinna” nästan bli det dominerande temat vid det här laget, det är i varje fall väldigt vanligt förekommande.

Jag är själv vit man och har inga egentliga problem med att vita kvinnor attraheras av svarta män, i vilken utsträckning det nu må vara fallet. Vad jag undrar över är istället om det är så att det finns ett väldigt glapp mellan den mediala bilden och den verkliga. Anledningen till att jag känner så är för att jag helt enkelt inte tycker mig se det här fenomenet speciellt ofta i verkliga livet. Visst händer det väl ibland, men det är verkligen inte många gånger under ett år. Mediebilden säger i princip (min tolkning) att svarta män är någon slags hypermaskulina alfahannar i kvadrat som vita kvinnor inte, ens om de så skulle vilja, klarar av att värja sig från.

Eftersom jag studerar på ett av landets större lärosäten så träffar jag en väldig massa människor från Sverige såväl som från hela världen. I min klass har jag dessutom två svarta killar från Afrika samt en kille som är mulatt, pappan är afrikan och mamman är svensk. Ingen av dessa killar verkar dock få tjejerna i klassens intresse i någon större utsträckning (ärligt talat skulle jag gissa att de här herrarna har svårast att fixa tjejer av alla i hela klassen).

Men ändå så är den här typen av relationer ett sannerligen hett samtalsämne runt om på nätet har jag märkt. Detta trots att det enligt min uppfattning är ett så enormt marginellt fenomen i verkligheten. Blir väldigt förvirrad av hela grejen måste jag erkänna. Jag har en väldigt bred bekantskapskrets och kommer ärligt talat bara på en enda tjej som haft ett förhållande med en svart kille, hon hade dessutom någon form av fetisch för afrikaner på den tiden, hur det är nu vet jag inte då jag inte träffat henne på typ två år.

Vem som helst är välkommen att komma med reflektioner och inlägg kring den här frågan då jag är genuint nyfiken på hela grejen eftersom bilderna enligt mina erfarenheter går så vitt isär. Undvik dock tråkiga rasistiska utläggningar som bara är sövande att läsa och försök istället bidra med något av substans. Är verkligen nyfiken på hur kvinnorna här på Familjeliv betraktar saken. Vad tycker ni om svarta män? Är er åsikt att mediebilden ger ett skevt intryck i förhållande till hur stark attraktionen i verkligheten är mellan svarta män och vita kvinnor eller är den rättvisande enligt era erfarenheter?

• Svar på tråden Svarta män, vita kvinnor
  • BertilssonJ
    Tropica skrev 2013-02-01 16:54:40 följande:
    Varför göra 2 likadana trådar?

Jag tog den från det andra stället för att jag kände att ämnet passade bättre här ärligt talat.
  • ScientiaPotentiaNostra

Men man måste ju skilja på land och land.

Man kanske inte ser det här i Sverige så ofta pga att många av de mörka som bor här kommer från länder där våra kulturer går brett isär.
    Vi vill ju gärna ha det som är bekant och en man från afrika, asien, sydamerika har andra värdegrunder att stå på och en annorlunda kulturell bakgrund.
    Utseendemässigt kan jag inte yttra mig om för det har jag inte ens tänkt på. Skulle inte tända på en karl som inte delade mina värderingar (iaf någotsånär) oavsett om han var från en afrikansk by eller från Stockholm.

I USA däremot är ju merparten av afroamerikanerna födda, uppvuxna och präglade av den amerikanska andan. Många hävdar att de har en egen kultur och visst är det säkert så, men de har varit med och format landet från start. (Tragiskt nog med slaveri och annan skit)
    Afroamerikanska kvinnor gillar inte när "deras män" träffar vita kvinnor för det ses som ett svek mot deras ursprung och historia med slaveriet och allt.
    Det har väl varit tabu länge för mörka män att träffa vita kvinnor och vice versa. Därför tror jag att man ser det oftare i filmer, porrfilmer och media överlag nu för det är nog ett sätt att visa att man har gått över dessa osynliga gränser. Plus att det är kanske lite ajabaja över det och det blir mer spännande.

Den dagen folk slutar bry sig om vem som är med vem och vilken hudfärg människor har tror jag är långt borta tyvärr, vilket är synd för egentligen spelar det ju ingen som helst roll i världen. Det finns människor som är heta och det finns människor som är mindre heta. Men det ligger i betraktarens ögon snarare än en s.k norm.
    Normen säger en sak, men verkligheten en annan.

Så tänker jag.

• Kul

Din trådstart var lite för lång för att jag skulle orka läsa den noga. Jag säger iaf att det säkert beror på smak. Jag gillar generellt lite mörkare färger, och jag tycker att mulatter nästan alltid är grymt snygga. Om jag sedan blir kär är en annan sak. Jag har varit kär i blonda killar också, men om jag ser en heting på stan som jag vänder mig lite om är det oftare en mörk man.

• ScientiaPotentiaNostra
    ScientiaPotentiaNostra skrev 2013-02-01 19:56:41 följande:
    Men man måste ju skilja på land och land.

Man kanske inte ser det här i Sverige så ofta pga att många av de mörka som bor här kommer från länder där våra kulturer går brett isär.
    Vi vill ju gärna ha det som är bekant och en man från afrika, asien, sydamerika har andra värdegrunder att stå på och en annorlunda kulturell bakgrund.
    Utseendemässigt kan jag inte yttra mig om för det har jag inte ens tänkt på. Skulle inte tända på en karl som inte delade mina värderingar (iaf någotsånär) oavsett om han var från en afrikansk by eller från Stockholm.

I USA däremot är ju merparten av afroamerikanerna födda, uppvuxna och präglade av den amerikanska andan. Många hävdar att de har en egen kultur och visst är det säkert så, men de har varit med och format landet från start. (Tragiskt nog med slaveri och annan skit)
    Afroamerikanska kvinnor gillar inte när "deras män" träffar vita kvinnor för det ses som ett svek mot deras ursprung och historia med slaveriet och allt.
    Det har väl varit tabu länge för mörka män att träffa vita kvinnor och vice versa. Därför tror jag att man ser det oftare i filmer, porrfilmer och media överlag nu för det är nog ett sätt att visa att man har gått över dessa osynliga gränser. Plus att det är kanske lite ajabaja över det och det blir mer spännande.

Den dagen folk slutar bry sig om vem som är med vem och vilken hudfärg människor har tror jag är långt borta tyvärr, vilket är synd för egentligen spelar det ju ingen som helst roll i världen. Det finns människor som är heta och det finns människor som är mindre heta. Men det ligger i betraktarens ögon snarare än en s.k norm.
    Normen säger en sak, men verkligheten en annan.

Så tänker jag.
    Ja just det ja...

Nej generellt sätt tycker jag inte mörka män är så tilltalande men enbart pga att jag gillar långt skägg med tillhörande långt hår och gärna mycket kroppskonst. Finns få mörka män med dessa kriterier.
    Skulle väl vara sångaren i Sepultura då. Han är ju rätt het faktiskt. :)
  • ThePointOfItAll

Media speglar inte verkligheten. Att svarta män ligger med vita kvinnor i porrfilmer beror på en gammal men fortfarande aktuell fördom/rasistisk föreställning om svarta män som djuriska, välhängda sexgudar. Detta stämmer ju självklart inte, de är individer precis som vita människor. De som får vara med på film har kanske stora kukar, men det speglar inte verkligheten. Det är helt enkelt en gammal föreställning om att de är lite mer "primitiva" än vita, inget folk vill erkänna men föreställningarna finns kvar(vi som har svarta familjemedlemmar ser detta tydligt, det går inte att förneka). Det syns inte minst i rasism-debatter där de jämförs med apor, djur utan självkontroll.

Något som stör mig mycket i din trådstart är att du talar om din kvinnliga väns preferenser som en fetish, varför är just att föredra/tända på mörk hud något konstigt/extremt men inte när det gäller längd/hårfärg/storlek? Man kallar det ju inte fetish när någon tänder på storbröstade blondiner. Då är det en preferens, eller hur?

Hur det syns i samhället beror nog på vart du bor och rör dig. I småstäderna är det väl relativt ovanligt med blandpar, men kommer du till Stockholm finns de överallt. De senast 10 åren har det blivit mycket vanligare, det märks främst på att folk inte kommenterar lika mycket längre. När äldsta barnet var liten fick vi många tråkiga, ibland hemska oftast ignoranta kommentarer, medan de yngre barnen inte har fått några kommentarer alls. Jag ser blandade barn dagligen, vilket självklart tyder på att det finns ganska många blandade par här, inte bara vit kvinna-svart man.

För övrigt i filmer så är det ganska ovanligt med blandade par, i alla fall i amerikanska sådana Det är alltid de två obligatoriska svarta skådisarna som blir kära.

Angående dina mörka klasskompisar, det är något jag oroar mig över faktiskt. Att mina underbara barn ska ha problem i framtiden med sina partners, att de inte ska accepteras av deras familjer eller att tjejer7killar väljer bort dem på grund av deras färg. Men i takt med att det blir vanligare hoppas jag att toleransen ökar, förutom hos alla puckade rassar som flödar på nätet.

• greta2

Jag tycker att om en tjej träffar på en kille som råka vara svart och tycke uppstår så är det väl roligt för dem. Jag lägger ingen värdering i det. Däremot så skulle jag ha svårt att bli ihop med en mörkhyad kille själv, helt enkelt för att jag skulle vara rädd för att problem skulle uppstå pga stora kulturella skillnader. Jag tror att ex somaliska killars kvinnosyn skiljer sig i många fall från svenska killars syn på tjejer och jag tror att det är bäst om man har liknade värderingar. Jag förstår att jag nu får några emot mig då jag skriver så men så är det i alla fall. Jag tror att fenomenet vit tjej, mörkhyad kille är en något (eventuellt) massmedia skapat. Det förekommer ju i verkligheten men är inte så vanligt. Men man ser sådana par ibland ute på stan.

• BertilssonJ
    ThePointOfItAll skrev 2013-02-01 20:55:01 följande:
    Media speglar inte verkligheten. Att svarta män ligger med vita kvinnor i porrfilmer beror på en gammal men fortfarande aktuell fördom/rasistisk föreställning om svarta män som djuriska, välhängda sexgudar. Detta stämmer ju självklart inte, de är individer precis som vita människor. De som får vara med på film har kanske stora kukar, men det speglar inte verkligheten. Det är helt enkelt en gammal föreställning om att de är lite mer "primitiva" än vita, inget folk vill erkänna men föreställningarna finns kvar(vi som har svarta familjemedlemmar ser detta tydligt, det går inte att förneka). Det syns inte minst i rasism-debatter där de jämförs med apor, djur utan självkontroll.

Något som stör mig mycket i din trådstart är att du talar om din kvinnliga väns preferenser som en fetish, varför är just att föredra/tända på mörk hud något konstigt/extremt men inte när det gäller längd/hårfärg/storlek? Man kallar det ju inte fetish när någon tänder på storbröstade blondiner. Då är det en preferens, eller hur?

Hur det syns i samhället beror nog på vart du bor och rör dig. I småstäderna är det väl relativt ovanligt med blandpar, men kommer du till Stockholm finns de överallt. De senast 10 åren har det blivit mycket vanligare, det märks främst på att folk inte kommenterar lika mycket längre. När äldsta barnet var liten fick vi många tråkiga, ibland hemska oftast ignoranta kommentarer, medan de yngre barnen inte har fått några kommentarer alls. Jag ser blandade barn dagligen, vilket självklart tyder på att det finns ganska många blandade par här, inte bara vit kvinna-svart man.

För övrigt i filmer så är det ganska ovanligt med blandade par, i alla fall i amerikanska sådana Det är alltid de två obligatoriska svarta skådisarna som blir kära.

Angående dina mörka klasskompisar, det är något jag oroar mig över faktiskt. Att mina underbara barn ska ha problem i framtiden med sina partners, att de inte ska accepteras av deras familjer eller att tjejer7killar väljer bort dem på grund av deras färg. Men i takt med att det blir vanligare hoppas jag att toleransen ökar, förutom hos alla puckade rassar som flödar på nätet.
    Det ligger nog mycket i det du säger. Att situationen ser ut som den gör i Afrika (barnvåldtäkter, gruppvåldtäkter, krig, övergrepp osv.) och USA (fattigdom, lågutbildning, gangsterkultur, bedrövlig kvinnosyn osv.) gör förmodligen också sitt för att hålla liv i dessa bilder. Väldigt orättvist då det drabbar svarta människor här i Sverige som på ett mentalt plan är lika svenska som vilken svensk som helst.

Jag kallade hennes tillstånd för en fetisch just för att det var en fetisch. Det jag upplevde att hon baserade sin attraktion på var just föreställningar om svarta mäns stora könsorgan, deras mörka hud och mer djuriska agerande, i hennes föreställningsvärld då alltså.   

Håller inte med dig i din analys här. Jag spenderar en hel del tid i våra större städer under ett vanligt år och jag ser väldigt sällan vita kvinnor med afrikanska män. Det är dock något vanligare i vissa klubbmiljöer, jag tänker klubbar med t ex reggae- och hiphop-tema.  

Angående dina barn så förstår jag att du känner en oro, men jag hoppas såklart att det ska gå bra för dem.  
  • BertilssonJ
    greta2 skrev 2013-02-01 21:34:44 följande:
    Jag tycker att om en tjej träffar på en kille som råka vara svart och tycke uppstår så är det väl roligt för dem. Jag lägger ingen värdering i det. Däremot så skulle jag ha svårt att bli ihop med en mörkhyad kille själv, helt enkelt för att jag skulle vara rädd för att problem skulle uppstå pga stora kulturella skillnader. Jag tror att ex somaliska killars kvinnosyn skiljer sig i många fall från svenska killars syn på tjejer och jag tror att det är bäst om man har liknade värderingar. Jag förstår att jag nu får några emot mig då jag skriver så men så är det i alla fall. Jag tror att fenomenet vit tjej, mörkhyad kille är en något (eventuellt) massmedia skapat. Det förekommer ju i verkligheten men är inte så vanligt. Men man ser sådana par ibland ute på stan.

Varför skulle du få massa folk emot dig menar du? 

I övrigt så verkar det lite som att du och jag står på gemensam mark i frågan om att fenomenet är vanligare i media än i verkligheten. Varför tror du att det är så? Kan vi enas om att man i dagsläget i varje fall inte ser ett lika starkt promotande av det inverterade förhållandet, dvs "vit man, svart kvinna"?   
  • greta2
    BertilssonJ skrev 2013-02-02 00:06:32 följande:
    Varför skulle du få massa folk emot dig menar du?  I övrigt så verkar det lite som att du och jag står på gemensam mark i frågan om att fenomenet är vanligare i media än i verkligheten. Varför tror du att det är så? Kan vi enas om att man i dagsläget i varje fall inte ser ett lika starkt promotande av det inverterade förhållandet, dvs "vit man, svart kvinna"?   

Därför att alla är lika mycket värda och skillnader existerar inte i medias värld. Men det gör det ju på riktigt. Och påverkar hur förhålladen blir.
    ScientiaPotentiaNostra skrev 2013-02-01 19:56:41 följande:
    Men man måste ju skilja på land och land. Man kanske inte ser det här i Sverige så ofta pga att många av de mörka som bor här kommer från länder där våra kulturer går brett isär. Vi vill ju gärna ha det som är bekant och en man från afrika, asien, sydamerika har andra värdegrunder att stå på och en annorlunda kulturell bakgrund. Utseendemässigt kan jag inte yttra mig om för det har jag inte ens tänkt på. Skulle inte tända på en karl som inte delade mina värderingar (iaf någotsånär) oavsett om han var från en afrikansk by eller från Stockholm. I USA däremot är ju merparten av afroamerikanerna födda, uppvuxna och präglade av den amerikanska andan. Många hävdar att de har en egen kultur och visst är det säkert så, men de har varit med och format landet från start. (Tragiskt nog med slaveri och annan skit) Afroamerikanska kvinnor gillar inte när "deras män" träffar vita kvinnor för det ses som ett svek mot deras ursprung och historia med slaveriet och allt. Det har väl varit tabu länge för mörka män att träffa vita kvinnor och vice versa. Därför tror jag att man ser det oftare i filmer, porrfilmer och media överlag nu för det är nog ett sätt att visa att man har gått över dessa osynliga gränser. Plus att det är kanske lite ajabaja över det och det blir mer spännande. Den dagen folk slutar bry sig om vem som är med vem och vilken hudfärg människor har tror jag är långt borta tyvärr, vilket är synd för egentligen spelar det ju ingen som helst roll i världen. Det finns människor som är heta och det finns människor som är mindre heta. Men det ligger i betraktarens ögon snarare än en s.k norm. Normen säger en sak, men verkligheten en annan. Så tänker jag.

Det är nog därför man ser svart man/vit kvinna på film. Filmerna gör väl ofta i USA.
Svar på tråden Svarta män, vita kvinnor