• SpinderellaTarantella

    Tips för att få dottern att sova i egen säng

    Vi har en dotter som är tre år. Vi har under hela hennes uppväxt tampats med hennes sömn, och framför allt då att få henne att somna.
    Den bästa lösningen har varit att vi ligger hos henne tills hon somnar, och detta har fungerat utmärkt sedan vi även tog bort dagssömnen  nu under hösten. Från att ha försökt i två timmar, räcker det nu med 20 min.
    När hon började på dagis för 1.5 år sedan så började hon även vakna på nätterna och behövdes då "sövas ned" på nytt. Vilket kunde ta sin lilla tid. Bästa lösningen på det, för att vi alla skulle få mest sömn, var att hon kom och la sig hos oss.

    Detta har nu resulterat i att:
    - hon är van att vi liggger hos henne när hon ska sova
    - att hon får komma till oss när hon vaknar på natten.

    Ofta vaknar runt 23, första gången. Och om vi inte vill lägga oss då, så blir det till att söva ner henne igen i sin egen säng vilket tar en halvtimme. Alternativet är att hon direkt då kommer till vår säng.

    Nu är hon stor, och jag som mamma är stor eftersom jag är höggravid, och snart kommer det också en bebis som skall ligga i samma rum.

    Jag känner att situationen är ohållbar och vill att hon ska sova i sin egen säng hela natten. Hur kommer jag dit på bästa sätt?

    Jag har ingenting emot att ligga hos henne när hon ska somna, men däremot vill jag inte att hon kommer på natten. Kan vi förändra det ena utan det andra? Var ska man börja??               

  • Svar på tråden Tips för att få dottern att sova i egen säng
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Tänk att det är så tryggt och mysigt att få ligga i "storasängen" med sina föräldrar!

    Jag tänker för er del nu att det handlar mycket om gränssättning. Er dotter är, precis som du skriver, van att ni somnar med henne och att hon sedan kommer över till er säng. Jag tror nu att bästa sättet att ändra på det är att se till att hon somnar själv i sin egen säng.   

    Försök att ha rutiner kring sänggåendet och var tydlig med hur det ska gå till när hon ska gå och lägga sig. Till exempel, berätta att först ska vi ta på pyjamasen och sedan borsta tänderna och kanske läsa en bok mm. Sedan talar ni om att ni säger god natt och att ni sedan kommer att gå ut ur hennes rum och att hon ska somna själv. Gå sedan in korta stunder om hon ropar på er eller om hon kommer upp. Visa att det är tryggt och bra i hennes egen säng och att ni själva tycker att det är bra att hon ska somna där själv!

      För, då är det största chansen att hon sover där hela natten då hon inte lika lätt vaknar till när hon känner sig hemma där hon somnade, i sin egen säng!   

    Lycka till! / Eva 

Svar på tråden Tips för att få dottern att sova i egen säng