• lillaliiisa

Knäproblem men får ingen hjälp

Jag har sedan två veckor tillbaka haft ett svullet knä. Det är svullet och vätska över knäskålen och det gör ont när jag böjer knät. För en vecka sedan fick jag en "undersökning" på vårdcentralen som bestod av en tvåsekunderstitt på knät, en remiss till röntgen och ett par kryckor. Röntgen visade såklart ingenting och läkaren som "tittade" på knät vägrar undersöka mig på riktigt och någon ny läkare får jag inte träffa. Jag gick istället till en sjukgymnast som är specialinriktad på idrott och han säger att det verkar som att jag överansträngt knät, vilket han tycker är konstigt eftersom jag är så tränad. Han säger också att jag skulle behöva tömma knät på vätska men vårdcentralen vill inte veta av mig. Vad ska jag göra? Jag använder kroppen mycket i jobbet och är dessutom vad man skulle kunna kalla elitmotionär. Jag har redan tappat jättemkt muskulatur. 28 år gammal...innan någon frågar. Hjälp! Någon?

• Svar på tråden Knäproblem men får ingen hjälp
  • mrsStatham

Överansträngt knä kan man väl få oavsett hur tränad man är.
    Förra året kunde jag knappt böja knät, åkte in till akuten, blev undersökt, röntgad (som precis som hos dig inte visade något). Efter det kom en läkare och tömde knät på typ 8-9 rör vätska. Efter det var knät som nytt igen, men ingen vet vad anledningen till knäproblemen var.
    Skulle inte vilja göra det på vårdcentralen då det gjorde ganska ont och jag litar mer på akutläkare än hjärnslappa vårdcentralsläkare som bara tar blodtryck på pensionärer dagarna i ända.

Har du ringt till sjukvårdsupplysningen? De kan säkert svara på vart du ska vända dig. Har du någon lättakut du kan vända dig till? 

Bara två saker är oändliga
  • lillaliiisa

Jag var nog lite otydlig. Jag menade att han sa att en överansträngning skulle vara konstig efterso jag tränat så lite och lätt på senaste tiden. Hursohelst har jag provat akuten också och de släpper inte in mig då det inte är akut utan hänvisar till vårdcentralen dit jag fortfarande inte får komma. Jag bor i en liten stad så alternativen är ganska få. Kan vätskan försvinna av sig själv? Någon som vet? mrsStatham, var ditt knä som en ballong och jättesvullet? Jag har mer som en halv donut över knäskålen. Fick du ingen bedövning? Provar att tjata ihjäl vc igen på måndag. Annars testar jag väl sjukvårdsupplysningen...igen. Det verkar ju inte gå över av sig själv i alla fall. Märkligt att de erbjuder sjukskrivning framför undersökning och vård. Inte konstigt att det finns så många sjukskrivna i det hör landet...

• mrsStatham

Jag hade inte gjort något speciellt med knät jag heller när det blev sådär.
    Har vårdcentralen förklarat varför du inte får komma dit? Var tycker de att du ska vända dig istället?
    Om de säger akuten, kontra tillbaka att de säger att det är vårdcentralens deal. Det måste väl ändå vara vårdcentralen i första hand som ska se till att du får vård någonstans?

Jag vet inte om vätskan kan försvinna av sig själv, vart skulle den försvinna i sådana fall?
    Är inte säker men tror att det kallas för vattenknä. Något man får om man har en inflammation i knäleden så det bildas alldeles för mycket ledvätska. Om man inte får bort ledvätskan är risken större att det tar mycket längre tid att få tillbaka styrka och rörlighet i och runt knäleden. Jag som väntade så länge tills jag inte kunde böja benet alls känner fortfarande av knät, och då har det ändå gått ett år. Men då har jag inte tränat alls mycket iofs.

Ja, mitt knä var jättesvullet, typ dubbelt så stort som det brukar vara och det var väldigt varmt. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det såg ut innan det blev som värst eftersom jag försökte ignorera knät. För mig gick det ganska fort dock, en vecka från det att jag kände att något var på gång till att jag åkte in.
    Fick ingen bedövning nej, en sådan spruta gör ju lika ont det och dessutom tror jag att risken finns att de kommer åt någon nerv eller så med nålen och då är det verkligen inte bra om man är bedövad. Precis som med piercings och tatueringar liksom. 

Bara två saker är oändliga
  • hundpuss

En röntgen visar så lite. Där kan du inte se svullnad i muskler och leder, exempelvis. 

Jag har svullna knän emellanåt, dock pga kronisk sjukdom men jag har fått det ena tömt på vätska och det hjälpte. När mina knän svullnar som mest ser det ut som de fått fetma, det lixom viker sig ovanpå varandra med lager av tjock hud. Lite som en donut kanske, som du beskriver det.

En riktigt vettig läkare hade undersökt ditt knä med ultraljud, det är då man kan se svullnad och inflammation i muskulatur och leder. 

Finns det verkligen ingen annan du kan gå till?
    Kom det plötsligt? Har du ont någon annanstanns också? Kan du relatera svullnaden till ett särskilt tillfälle som utlöst det?

Stå på dig, en gång satt jag på vårdcentralen en halv arbetsdag för jag vägrade gå därifrån innan de hjälpt mig.  

• drdystym

Du FÅR inte träffa någon ny läkare och de VÄGRAR undersöka dig?

Vad menar du med detta? Bor du i Sverige?

Om de på telefon säger att din ordinarie husläkare inte har några tider säger du: då vill jag hellre gå till någon annan. Om du inte känner dig bekväm med din husläkare så säger du att du vill byta husläkare, det är inget konstigt i det. Läkarna bryr sig inte om om de träffar en patient som "bytt" från sin "ordinarie" läkare.

Skärpning.     

• lillaliiisa

Jag har varit tillbaka på vårdcentralen, till en annan läkare. Han skickade mig till akuten. Väl på akuten fick jag träffa 2 läkare som konstaterade att det varken var menisk eller korsband som bråkade. De skickade hem mig och ordinerade mer vila. Fick remiss till ortopeden om 2-3 veckor. Jag surnade till och promenerade (åja, stapplade) tillbaka till vc. Träffade där en ny läkare som sa åt mig att det nog är överansträngt och att det inte är tillräckligt mycket vätska i knät för att tömma ut det (trots att vätskan verkar vara boven) och att jag skulle försöka gå utan kryckorna. Det gjorde jag också hela dagen igår med ett dubbelt så stått knä som resultat. Nu på morgonen har det gått ner igen. Har vilat i 3 veckor nu. När ska de fatta att det inte hjälper? Någon som har tips på något annat jag kan testa? Förutom voltaren och ipren? Jag har varit till en privat vårdcentral i stan som inte släppte in mig och hos en sjukgymnast som gav mig lite övningar för att slippa tappa muskler. Jag orkar inte sitta på soffan längre!

• lillaliiisa

Just det. Jag vaknade upp såhär. Jag har inte vridit knät eller slagit i det på något sätt. Och det handlar inte om att min husläkare (om jag nu har någon sådan eftersom jag träffar nya läkare varje gång) inte har några tider utan att jag inte fått komma dit överhuvudtaget, förrän i förrgår när jag också bosatte mig på vc i några timmar. Jag skriver från mobil också, innan någon börjar klaga på obefintlg styckeindelning.

• Fia 28

Min mamma hade vatten i knä för något år sen. Själva vattnet gick tydligen att "träna bort" med några speciella övningar. Just knäproblem verkar vara svåra.

• lillaliiisa

Är jättepigg. Ingen feber och ingen smärta någon annantans. Förutom lite trötta muskler av allt haltande... Fia 28, vet du vad som hjälpte din mamma?

Svar på tråden Knäproblem men får ingen hjälp