• Vintervit

Mag o tarmbesvär

Hej!
    Jag har under några veckors tid haft besvär med min mage. Det verkar ju inte vara helt ovanligt...men jag brukar inte ha särskilda besvär så dessa besvär känner jag inte igen.
    Jag blev sjuk i mellandagarna - hängig, sjukdomskänsla, ont i kroppen, lätt feber, dålig aptit (brukar annars vara väldigt bra) trött, förskyld, lite obehag från magen/illamående. Efter ngn vecka fick jag en morgon kraftiga magsmärtor, som kolik och efter 10 minuter kom diarée...efter några timmar var jag bättre och kunde äta som vanligt men väldigt trött.
    På em diarée igen - nu fullt med blod i toan...Ringde 1177 och fick en akuttid till läkare - som konstaterade blödningar på tarmen /gjorde rektoskopi/ och irritation. Fick kortison. Tog en drös m prover som alla var bra. Sänkan var däremot förhöjd till 45. Blodvärde 138.

Aha tänkte jag det var därför som jag mådde så dåligt i hela kroppen. Var hemma från jobbet o vilade.
    Fick lämna avföringsprov som visade väldigt höga värden, flera tusen i förhöjning, det tydde på inflammation i tarmen. Har gjort koloskopi och det visade på fin tarm förutom i ändtarmen där det var lite svullet och spår efter blödning. Det togs vävnadsprover. Läkaren trodde det beror på ett virus som ger tarminflammation. Ska lämna in nytt avföringsprov nästa vecka.

Nu har jag blivit förskyld också och magen är inte sig lik...obehag lite här och var i magen. Mkt gaser och ingen direkt matlust. Bara så trött på det här. Ska nog fråga om mer kortison nästa vecka för jag fick bara en kort kur på 3 dagar. Om det kan hjälpa mig, för jag blev nämligen bättre under de 3 dagarna.
    Jag hoppas verkligen att det bara är ett magvirus.

Har ngn annan haft det såhär? Haft tillfällig tarminflammation?
    Det har ju blivit bättre men det är inte bra och jag blev lite rädd för det höga provsvaret. Men det positiva är att läkarna har tagit mig på stort allvar och det känns väldigt skönt. Det är också svårt när man inte riktigt vet vad det är o om det är ett virus finns ingen medicin.

Är trött på infektioner nu! (Jag vet det finns ännu värre saker att drabbas av) men magen är en sådan central punkt i livet så när den inte fungerar så blir det besvärligt.          

Svar på tråden Mag o tarmbesvär