Vår son, som idag är 5,5 år har en grav oralmottorisk försening/störning. Men ingen språkstörning. Han går idag på en tal och språkavdelning och träffar en logoped där 2 ggr veckan, samt mycket talträning med de vanliga förskolepedagogerna.
Vid tre år kommunicerade han i stort sett enbart med "kroppen" och det är eg nu under senaste året vi börjar förstå hans tal bra. Idag pratar han otroligt mycket, hela tiden men det är svårt att förstå alla ord han säger.
Han opererade tungbandet vid ca 3 år och har gått hos vanlig logoped innan har började på tal och språkfsk. Hans munmotttorik är gravt försenat och outvecklat. Han har kunnat amma och äta som vanligt.
Mina råd till dig:
1. Börja använd stödtecken/TAKK omgående. Önskar vi fått gjort det... Stödtecknen är så toppen för att barnen ska kunna kommunicera enkelt
2. Oralmottoriskt centrum, begär utredning, ev. operation, ev. gomplatta
3. Intensiv logopedträning, Helst flera ggr/v
4. Öva hemma.
* Stimulera munnen och läpparna med eltandborste
* Blåsa såpbubblor
* Suga och blåsa med sugrör
* Fukta läpparna och "limma fast" strössel - öva på att slicka rent
Vår son har 5 syskon så vi har många att jämföra med. Yngsta sonen på 10 mån tror vi har samma problematik, han kan öht inte sträcka ut sin tunga alla...
Idag ägnar vi oss att fundera hur vi ska göra med förskoleklass för honom, Gå kvar på fsk och gå förskoleklassåret där med intensiv språkträning eller få börja sin ordinarie förskoleklass i skolan...
Hör gärna av dig om du vill veta mer
//Anna