• Anonym (NorrlandsBonus)

Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart

Ok, vet inte var jag skulle lägga detta men det blev här i alla fall.
    Min man har flera barn sedan tidigare och mamman till dessa barn har stora problem. Förutom att det ser ut som en sjuklig samlarlya där hon bor så drar hon på sig skulder hela tider och har hållt på att bli vräkt flera ggr sista året. Hon håller barnen hemma från skolan till som tätt även när dom inte är sjuka även om hon påstår det för att hon förmodligen inte orkar åka med dom dit på mornarna, soc har tidigare varit involverade men kan inte göra mer såvida pappan inte begär ensam vårdnad.  Det går mycket löss på skolan och barnen har fått löss flera ggr de sista månaderna, varje gång de åker till mamman mailar pappan och säger att hon MÅSTE titta efter löss och vilken dag hon måste behandla gång nr 2 för att ev nykläckta ska dö. Men hon bara struntar i det. Dessutom säger hon såklart inte att hon struntar i det utan det får man upptäcka när lössen kommer tillbaka.
    Hon är ute efter att förstöra eftersom hon är bitter och kan inte föra en enda konversation utan att kasta ur sig massa fjortiskommentarer om hur dum i huvud pappan är och hur patetisk han är, anmärker på både hans sätt och utseende. Hon har ju något problem och inget vi gör verkar hjälpa. Det här är ändå de minsta sakerna hon gör, hon jävlas konstant och vägrar svara på samtal och sms om barnen och lägger in spärr på pappans nu så han inte kan ringa henne när det är något. Om pappan går till doktorn vid sjukdom så skriker hon att han är dum i huvudet för det också. Inget är bra och hon bara är elak så det dryper om det.

Idag så upptäckte jag idag att JAG fått löss och jag blir så jävla trött, hon var informerad om att dom skulle avlusas IGEN, dvs gång nr 2 när dom var hos henne men hon har inte ens tittat efter löss eller kammat eller använt lusmedlet. Igen.

Nu vill jag fan anmäla henne för att jag fått löss, jag greppar efter halmstrån, inget hjälper och det här kommer fortsätta livet ut. Hjälp :-´(

Jag älskar min man och jag vet att han gör allt han kan men vi rår inte på henne. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart
  • Anonym

Känns lite som om du svarar på det själv i inlägget, begär ensam vårdnad?

• Litet My

Jag hade nog inte lagt mig i striden alls, däremot peppat min sambo/man att göra det, gå till tingsrätten, anmäla till soc eller vad som nu krävs. Däremot hade jag som som sagt själv försökt hållt mig utanför då det ofta spär på konfilkten mer med en ny partner som också "hoppar in i konfilkten".

Rent konkret tänker jag

*Skolan borde reagera på stor frånvaro

*Familjerätten och om det inte fungerar så tingsrätten, däremot är det nog mer umgänge än vårdnad pappan skall sikta in sig på här.

*Är det mycket vanskötsel och slarv med annat så behöver inte en anmälan till soc vara fel heller.         

• Lilje

Att barnen får löss flera gånger behöver inte bero på morsan. Jag kammade barnen i flera år, då dom kom igen och igen i skolan. Var skitjobbigt, flera föräldrar gav upp och rakade sina barn istället. Vet du egentligen hur hon gör med barnen när ni inte är där?

• Anonym

Brukar du vara hemma hos henne och kika runt eller hur vet du hur hon har det hemma?

• Anonym

Först skulle jag nog säga att ni ska inte göra något "åt" mamman, det får han (pappan) göra. Detta är inte ovanligt att den ena föräldern tycker att den andra föräldern gör fel. men så länge barnen inte är i direkt fara så får man släppa det. Och tror man de far illa gör man en orosanmälan och låter soc utreda. 

Det du ska göra är att sluta prata med och lyssna på henne. Visst, det kan vara ens fel att två träter men it takes two to tango. Sluta försöka nå fram, försöka förstå, få henne att ändra sig eller vad det nu är du hoppas på. Se till att ha så mycket ickekontakt som möjligt, och kanske ska pappan försöka med det också. dvs inte sms och maila i parti och minut. Kort och gott lämna konflikten och lev och låt leva kanske räcker för att ge barnen lugn och ro...?  

• Anonym

Ps

Och vad gäller lössen så se till att luskamma så fort de kommer till er så vet du om de har löss, kan behandla och slipper få dem själv. Lösningsfokus istället för problemfokus. Dvs tänk på hur du kan lösa problem utan att behöva blanda in exet.

Allt utom tingsrätt är redan gjort. Både skola och privatpersoner har anmält t soc. Och ja jag har sett hennes hem! Det är barnen som berättar att hon inte kollar löss under de dagarna man måste. Så gott som ickekontakt har testats men det funkar inte heller på henne eftersom hon då ändrar regler och lämningstid utan att ens informera. Man sitter och väntar på barn som inte kommer.

Det här är ingen gnälltråd utan handlar om en människa som bestämt sig och uttryckligen sagt att hon ska förstöra för oss och förutom det verkar ha noll självinsikt.

Ingen vill hellre än jag slippa lägga mig i (OM man nu vill kalla det för att lägga sig i när jag bor med hennes barn och drabbas!!) har inte gjort lagt mig i än men pappan orkar inte längre. Det är ju knappast hans fel att hon fått en knäpp för att uttrycka sig milt. Han har kämpat med det här i många år.

Ensam vårdnad låter kanske bra i praktiken men det kommer fortf bli umgänge som strular och barnen vill ju träffa sin mamma.

• Anonym
    Anonym (NorrlandsBonus) skrev 2013-02-02 11:20:01 följande:
    Allt utom tingsrätt är redan gjort. Både skola och privatpersoner har anmält t soc. Och ja jag har sett hennes hem! Det är barnen som berättar att hon inte kollar löss under de dagarna man måste. Så gott som ickekontakt har testats men det funkar inte heller på henne eftersom hon då ändrar regler och lämningstid utan att ens informera. Man sitter och väntar på barn som inte kommer.

Det här är ingen gnälltråd utan handlar om en människa som bestämt sig och uttryckligen sagt att hon ska förstöra för oss och förutom det verkar ha noll självinsikt.

Ingen vill hellre än jag slippa lägga mig i (OM man nu vill kalla det för att lägga sig i när jag bor med hennes barn och drabbas!!) har inte gjort lagt mig i än men pappan orkar inte längre. Det är ju knappast hans fel att hon fått en knäpp för att uttrycka sig milt. Han har kämpat med det här i många år.

Ensam vårdnad låter kanske bra i praktiken men det kommer fortf bli umgänge som strular och barnen vill ju träffa sin mamma.
    Ni har inte tänkt på att mamman förmodligen är sjuk och allra minst behöver krig, utan snarare är i behov av förståelse och avlastning?

Hur långt ifrån varandra bor ni?

Hur ofta är barnen hos mamma resp. pappa?

Självklart har vi tänkt på det, det är ju uppenbart men hon är inte mottaglig för att själv ta hjälp. Vi har tom disk visst tvång m soc men det går inte i praktiken. Vi krigar inte alls med henne, de flesta saker låter vi bero. Barnen bor vv i samma kommun.

• LinneaJosie

Sök ensam vårdnad. Eller ja, försök stötta pappan till att göra det. Hans barn far illa och behöver att deras enda vettiga förälder skyddar dem.

Svar på tråden Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart