Sova i köket
Hade du som familjehem låtit barn sovit i köket?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-02 02:27
Vill ha mycket svar, så jag vet om jag ska anmäla det eller inte.
Hade du som familjehem låtit barn sovit i köket?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-02 02:27
Vill ha mycket svar, så jag vet om jag ska anmäla det eller inte.
Jag är visserligen inget familjehem men skulle som förälder reagera mycket starkt på det pm det skulle förekomma i min närhet.
Familjehem?
Sover barnet/barnen i köket permanent eller under en kortare tid, exempelvis under renovering? Nej, jag tycker inte att köket bör vara en permanent sovplats för någon, framför allt inte för ett fosterhemsplacerat barn.
Nej, generellt sett hade jag inte låtit ett fosterbarn sova i köket. Som inlägget ovan lyfter fram skulle jag kunna göra ett undantag temporärt om sovrummen behövde renoveras eller liknande.
Som andra skriver, är det under renovering och under en kort tidsperiond så kanske. Annars absolut inte! Får mig att tänka på pigor förr i tiden som sov i kökssoffan.
Kolla upp läget? Placeringen måste ju ha blivit godkänt av kommunen, och det finns väl inget som säger att barnet MÅSTE ha ett eget rum?
Kanske är det en "akut" placering? Och så länge barnet känner sig "tryggt" med det, då är det väl Okay? Fråga barnet också!
Finns det "hjärterum, så finns det stjärtrum"...
Nej, jag tycker nog inte att det är ok. Jag tror inte att barn mår dåligt av att bo trångt (inom rimliga gränser) eller dela rum med syskon, med ett familjehemsplacerat barn i köket känns lite sådär...
Ska man fungera som familjehem så anser jag nog att man bör ha ett rum avsett för placerade barn.
Barnet måste ju om inte annat känna sig i vägen varje kväll och morgon när andra i familjen behöver tillgång till köket.
Aldrig. Ett barn, särskilt ett barn som är placerat, behöver ett eget utrymme.
Man blir ju inte placerad för att man kommer från de lyckligaste familjeförhållandena.