• Havsörnen

Övertidsavlöst

Hur hög grundlön kan man uppnå innan övertidsersättning upphör.?
    Jag skulle vilja uppnå den maximala grundlönen men ändå ha rätt till övertidsersättning .

Synpunkter? 

• Svar på tråden Övertidsavlöst
  • Frontline

Hur menar du nu?
    Övertidsersättning har du ju alltid rätt till när du jobbar övertid...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Havsörnen
    Frontline skrev 2013-02-02 07:26:20 följande:
    Hur menar du nu?
    Övertidsersättning har du ju alltid rätt till när du jobbar övertid...
    Nej nej, många har blivit övertidsavlösta (ej övertidsersättning) med att dom här något högre grundlön och några extra semesterdagar.
    Problemet med det är som många har det nu att dom jobbar alldeles för många timmar per vecka och arbetsgivaren bryr sig inte.

Många jobbar målstyrt och inte timstyrt och det är därför fler och fler går in i väggen då målen ständigt höjs  och människor jagar karriärer, bonusar och bekräftelse.

Har jag klargjort något? 
  • Frontline
    Havsörnen skrev 2013-02-02 07:40:42 följande:
    Nej nej, många har blivit övertidsavlösta (ej övertidsersättning) med att dom här något högre grundlön och några extra semesterdagar.
    Problemet med det är som många har det nu att dom jobbar alldeles för många timmar per vecka och arbetsgivaren bryr sig inte.

Många jobbar målstyrt och inte timstyrt och det är därför fler och fler går in i väggen då målen ständigt höjs  och människor jagar karriärer, bonusar och bekräftelse.

Har jag klargjort något? 
    Nu när du säger det så vet jag att min bror har så, han får inte betalt för övertid och han får 6 veckor semester.
    Vet att han har sagt att han ångrar sig massor att han gick med på det då han säkert jobbar 5-10 timmar övertid i veckan nu..

Jag har ingen aning om hur hög grundlön du kan ha men jag tycker att det ska väl inte finnas nån gräns det är ju en förhandlingsfråga.
    I brorsans fall var det ju inte att han hade hög grundlön utan det var ju ett avtal som jobbet hade..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Havsörnen
    Frontline skrev 2013-02-02 07:46:36 följande:
    Nu när du säger det så vet jag att min bror har så, han får inte betalt för övertid och han får 6 veckor semester.
    Vet att han har sagt att han ångrar sig massor att han gick med på det då han säkert jobbar 5-10 timmar övertid i veckan nu..

Jag har ingen aning om hur hög grundlön du kan ha men jag tycker att det ska väl inte finnas nån gräns det är ju en förhandlingsfråga.
    I brorsans fall var det ju inte att han hade hög grundlön utan det var ju ett avtal som jobbet hade..
    Tack för svar.

Det är just det jag menar att man kan hamna i en förlust situation.

Om jag skall gissa tror jag det är svårt att få timbaserad övertidsersättning om man har en lön på över
    40 000/månad ,men det är bara en gissning.
  • Palma

Min man får ingen övertid. Han har heller ingen "arbetstid", utan kommer och går som han vill bara han gör det han ska. Vet inte vad det kallas. Han har också 30 sem.dagar. Han tycker det fungerar bra.

• aztec

Vet inte om det är samma sak, men på mitt arbete är de som har 100% tjänst ingenrätt till övertidsersättning i pengar utan får ta ut kompledight. Jag däremot som endast har 85% tjänst kan jobba hur många timmar som helst och får extra betalt. Jätte härligt!

• Havsörnen
    Palma skrev 2013-02-02 08:07:14 följande:
    Min man får ingen övertid. Han har heller ingen "arbetstid", utan kommer och går som han vill bara han gör det han ska. Vet inte vad det kallas. Han har också 30 sem.dagar. Han tycker det fungerar bra.
    Jag förstår tanken (oreglerad arbetstid), men fortfarande är ju frågan hur  många timmar man jobbar per vecka och vad man har för lön.

Var har han för månadslön och vad gör han, om jag får fråga ?Oskyldig 
Svar på tråden Övertidsavlöst