• Anonym (Johanna)

Små stenskott i huven - mitt fel?

Jag lånade min brors bil i 3 veckor medan han var på semester. Det är silvermetallic som inte gått så långt (runt 2000 mil, tror jag).

Igår när jag skulle lämna tillbaka den så åkte jag och tvättade bilen och då märkte jag att längst ut på motorhuven fanns ett 15-tal små små stenskott. De syns inte om man står en meter bort men tittar man riktigt noga så ser man dem. Jag tänkte inte på det när jag hämtade bilen, men då var den inte tvättad utan lite smutsig på huven, så de kan ha legat under.

Är det jag som orsakat detta? Eller är det vanligt att bilar får såna här stenskott? Jag kan inte minnas att jag sett det på mina egna bilar, men jag har alltid ägt jättegamla rishögar så de kanske skulle försvinna i mängden.

Vad kostar det att lacka om en motorhuv (om han kräver det).

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Små stenskott i huven - mitt fel?
  • Kallzor

Kör man mycket motorväg blir det så. Vad är det för bilmärke? På min Volvo har jag knappt råkat ut för det på 10 år, men vissa bilat har sämre lack.

• Frontline

Skulle tro att dom fanns där innan med kanske inte alla men dom flesta..
    Små stenskott på huven får man hela tiden vid möte, om du ligger bakom bilar, du möter grusbilen mm
    Min huv ser ut som om man har skjutit med ett hagelgevär på om man tittar noga...

Så nej jag tycker inte det är du som har gjort det och ska inte heller behöva betala för ny lack...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Johanna)
    Kallzor skrev 2013-02-02 07:39:24 följande:
    Kör man mycket motorväg blir det så. Vad är det för bilmärke? På min Volvo har jag knappt råkat ut för det på 10 år, men vissa bilat har sämre lack.
    Det är en Kia.

Den är helt perfekt i lacken överallt annars, bara motorhuven som har dessa skador. Stenskotten är jättesmå, de flesta mindre än 1 mm i diameter.
    Frontline skrev 2013-02-02 07:41:35 följande:
    Skulle tro att dom fanns där innan med kanske inte alla men dom flesta..
    Små stenskott på huven får man hela tiden vid möte, om du ligger bakom bilar, du möter grusbilen mm
    Min huv ser ut som om man har skjutit med ett hagelgevär på om man tittar noga...

Så nej jag tycker inte det är du som har gjort det och ska inte heller behöva betala för ny lack...
    Oj, jag hade ingen aning om att det var så vanligt, men det känns lite bättre när du säger det. Vad har du för bil?
    Det är nog tur i oturen att bilen är silverfärgad men tänk om den varit svart eller röd, då hade det synts jättemycket tror jag.

• Frontline
    Anonym (Johanna) skrev 2013-02-02 07:48:00 följande:
    Det är en Kia.

Den är helt perfekt i lacken överallt annars, bara motorhuven som har dessa skador. Stenskotten är jättesmå, de flesta mindre än 1 mm i diameter.

Oj, jag hade ingen aning om att det var så vanligt, men det känns lite bättre när du säger det. Vad har du för bil?
    Det är nog tur i oturen att bilen är silverfärgad men tänk om den varit svart eller röd, då hade det synts jättemycket tror jag.

Jag har en Volvo V70 som med är silverfärgad, visst ligger man långt bakom alla andra bilar så minimerar man risken för stenskott men som jag sa det räcker med att möta en bil så kan det skvätta upp grus..

Sen sa du ju att den var smutsig när du hämtade den och då är det svårt att se om det finns något...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Jag har en silverfärgad Toyota och kör 6 mil varje dag på motorväg och har gjort så i ca 10 år. Hela motorhuvan är full med små stenskott

• imorgon

Har han kört 2000 mil och du 20 så kan du nog själv räkna ut procentsatsen gällande hur mycket av det du orsakat... Nej, tänk inte på det ts.

• Anonym (Johanna)
    Frontline skrev 2013-02-02 07:51:40 följande:
    Jag har en Volvo V70 som med är silverfärgad, visst ligger man långt bakom alla andra bilar så minimerar man risken för stenskott men som jag sa det räcker med att möta en bil så kan det skvätta upp grus..

Sen sa du ju att den var smutsig när du hämtade den och då är det svårt att se om det finns något...
    Ja, det är så jag tänker, att det kanske inte är mitt fel. Om det är som du säger så är det nog min bror som orsakat skadan för han kör ganska aggressivt. Jag håller avstånden bättre
    Anonym skrev 2013-02-02 07:57:00 följande:
    Jag har en silverfärgad Toyota och kör 6 mil varje dag på motorväg och har gjort så i ca 10 år. Hela motorhuvan är full med små stenskott

Syns det mycket på din bil?
    Jag funderar själv på att köpa ny bil snart, då kanske man ska välja en silverfärgad
  • Anonym
    Anonym (Johanna) skrev 2013-02-02 08:01:22 följande:
    Ja, det är så jag tänker, att det kanske inte är mitt fel. Om det är som du säger så är det nog min bror som orsakat skadan för han kör ganska aggressivt. Jag håller avstånden bättre Syns det mycket på din bil?

Jag funderar själv på att köpa ny bil snart, då kanske man ska välja en silverfärgad

Ja, det syns ganska mycket. Jag ska ta tag i det framåt våren och fixa till det, ska bara få tummen ur.....

Jag ser min bil enbart som transportmedel, den är min buss, taxi , tåg, cykel , flyg osv. Den är inte min trofe direkt :)
  • Tom Araya

TS, jag undrar HUR du tvättade bilen?

Man får stenskott framtill på bilen, så är det bara, helt ofrånkomligt.
    Men man kan göra lite själv för att undvika att det blir värre.
    Håll avstånd till framförvarande bilar, i synnerhet på motorväg.
    Undvik att ligga bakom lastbilar.

• Tom Araya

Att lacka o kostar flera tusen om du inte har kontakter.

Men du kan ju alltid bättra.

Köp bättringsfärg på Mekonomen eller märkesverkstad.
    Var noga med rengöring innan.
    Bäst resultat får man om man har tid att låta färgen genomhärda i lägst 16 grader och sedan polera.

• Kallzor
    Tom Araya skrev 2013-02-02 08:38:28 följande:
    Att lacka o kostar flera tusen om du inte har kontakter.

Men du kan ju alltid bättra.

Köp bättringsfärg på Mekonomen eller märkesverkstad.
    Var noga med rengöring innan.
    Bäst resultat får man om man har tid att låta färgen genomhärda i lägst 16 grader och sedan polera.

Men spring inte iväg och gör det genast. Jag tycker inte du (TS) ska känna dig ansvarig för de här stenskotten. KIA har ju problem med lacken, läser man på deras forum har ju var och varannan problem med grusblästring.
  • Anonym (Johanna)
    Tom Araya skrev 2013-02-02 08:34:56 följande:
    TS, jag undrar HUR du tvättade bilen?

Man får stenskott framtill på bilen, så är det bara, helt ofrånkomligt.
    Men man kan göra lite själv för att undvika att det blir värre.
    Håll avstånd till framförvarande bilar, i synnerhet på motorväg.
    Undvik att ligga bakom lastbilar.
    Jag tvättade med svamp. Hur så? Det påverkar väl inte stenskotten
    Kallzor skrev 2013-02-02 08:44:29 följande:

Men spring inte iväg och gör det genast. Jag tycker inte du (TS) ska känna dig ansvarig för de här stenskotten. KIA har ju problem med lacken, läser man på deras forum har ju var och varannan problem med grusblästring.
    Ja, jag har också läst det, men den blästringen som de har problem med verkar vara runt bakskärmar och dörrar (från de egna hjulen), och brorsans bil har inga såna skador alls, för det kollade jag.

• Tom Araya
    Anonym (Johanna) skrev 2013-02-03 08:30:28 följande:
    Jag tvättade med svamp. Hur så? Det påverkar väl inte stenskotten

Ja, jag har också läst det, men den blästringen som de har problem med verkar vara runt bakskärmar och dörrar (från de egna hjulen), och brorsans bil har inga såna skador alls, för det kollade jag.

Spolade du av bilen ordentligt innan, helst högtryck? Annars kan du ha vispat runt bilens grova smuts som ett sandpapper på bilen.
Svar på tråden Små stenskott i huven - mitt fel?