• Anonym

Stora relationproblem med en 10 mån bebis

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år. Vi har en bebis tillsammans på 10 mån. Jag är föräldraledig och min sambo jobbar som egenföretagare för två bolag. Det hela började under graviditeten då jag kände mindre och mindre stöd från min sambo. Han började jobba mer och mer med sina bolag och tillbringade mindre och mindre tid med mig. Hans bolag kräver mycket utav honom och det är ständiga problem vilket tillslut gjorde att han fick gå till doktorn och få mediciner för att hantera all stress. Jag trodde att allt skulle bli bättre med mediciner och att bebisen skulle få honom att vilja fokusera mer på familjen. Men redan på BB stack han iväg för att jobba och de 10 första dagarna var han aldrig hemma. Jag är väldigt arg på honom för detta och har svårt att släppa detta svek då amningen inte fungera och jag under denna tid hade behövt allt stöd jag kunde fått. Nu är vår bebis 10 mån och min sambo tillbringar fortfarande väldigt lite tid med oss och när han är hemma så sitter han vid datorn och jobbar. Det är bara jobb jobb jobb. Jag tar hand om allt kring vår bebis och hem. Min sambo älskar sitt barn men jag tycker att han prioriterar fel. Försöker förklara att han missar så mycket men ändå kan han inte släppa jobbet. Detta håller på att ta knäcken på oss. Vi bråkar jämt och det känns som om kärleken börjar ta slut. Jag har så mycket bitterhet och svek som jag har svårt att släppa och han tycker bara jag är sur. Hur skall vi ta oss vidare? Jag kan inte acceptera att vi skall gå isär, det hade vart ett så stort misslyckande men ändå vet jag inte hur jag skall stå ut.

• Svar på tråden Stora relationproblem med en 10 mån bebis
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ni måste helt enkelt komma överens om hur mycket tid som skall läggas på jobbet och egna aktiviteter och hur mycket tid ni behöver tillsammas. Du saknar hans stöd, delaktighet och engagemang i familjen. Det är möjligt att han tycker att hans tid på jobbet också är ett engagemang för familjen men problemet är att ni inte har samma syn på dessa mycket viktiga frågor. Det finns ingen annan väg  i en relation än att båda är nöjda.

Du beskriver dessutom att det hänt saker som gjort att du är väldigt arg och besviken på din sambo. När du bäst behövde honom var han upptagen på annat håll. Detta skapar en skada i ert förhållande som behöver repareras.

Ni behöver göra en del arbete för att förändra situatitonen. Detta är den viktigaste insikten till en början med. Dina frågor och synpunter är väldigt viktiga, lägg inte ner dem! Antingen sätter ni er ner och pratar och kommer överens eller så går ni till familjerådgivningen och får hjälp.  

Hälsningar

Gerd

Svar på tråden Stora relationproblem med en 10 mån bebis