• Tésan

    Hur stor är risken att 3e barnet blir prematur?

    Hej! Min äldsta föddes v39 min yngsta v35. Är risken stor att de blir tidigt även en 3e gång? Hur har ni det? Bör man gå på extra koll osv? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hur stor är risken att 3e barnet blir prematur?
  • viseversa

    Nej ingen extra koll. Med nr 2 började jag läcka vatten i v 35. Men blev dumförklarad på sjukhuset när jag sökte för det. Men i v 36 kom hon ändå. Dock är man ju inte så
    Mycket prematur i v35-36.

  • Tjolanta

    min trea kom som min etta, alltså 2 dagar efter bf Känner flera som fått nr på "övertid" fast tvåan varit tidig. Trean är ju lite"speciell"

  • Jonette

    jag hade tidiga verksamma sammandragningar båda mina tidigare graviditeter och min dotter föddes i 38+2
    med sonen sa de att alla graviditeter är olika men trots brikanyl sprutor och tabletter föddes han i v35+5, nu väntar jag tredje barnet och har fått två extra läkarbesök för att möta livmodertappen bara för säkerhets skull så man kan ge kortison ifall det skulle dra igång tidigt den här gången också. sen har jag fått hårda förhållnings regler för vad jag ska stå ut med i sammandragning/smärtväg och får jag sammandragningar ska jag höra av mig så jag blir sjukskriven istället.

    men som sagt allt sånt där är ju olika här tyckte de att de var bäst att ta det säkra före det osäkra iomed att de blivit tidigare och tidigare och lägger hellre lite extra tid hos läkaren för att vara redo så att säga.

  • Flickan och kråkan
    viseversa skrev 2013-02-02 17:19:13 följande:
    Min äldsta v 39+6(bf)
    Mellersta v 36+0
    Tredje gick jag ÖVER 11 dagar.
    Tjolanta skrev 2013-02-02 17:35:57 följande:
    min trea kom som min etta, alltså 2 dagar efter bf Känner flera som fått nr på "övertid" fast tvåan varit tidig. Trean är ju lite"speciell"
    OOAAAHH!!!!

    Mina två första barn har kommit i v.37+ (37+2 respektive 37+6). Jag hoppas på samma nu med nummer tre. Mina barn har inte varit stora (normalt för åldern så att säga) men har haft stora huvuden...och tvåan större än ettan...ooaaahhh....vill inte gå över med nummer tre!
  • vännen

    Din första var ju fullgången o en gång är ingen gång, dvs det är inte särskilt stor risk att din trea kommer förtidigt. Det har också betydelse varför barnet kom förtidigt. En försvagad tapp riskerar att vara svag även vid nästa graviditet. Hvandeskapsöförgiftning har också en tendens att upprepa sig. Men för väldigt många så vet man inte varför förlossningen sätter igång tidigt o då är en gång ingen gång, dvs ingen särskild stor risk att nästa barn kommer förtidig.

Svar på tråden Hur stor är risken att 3e barnet blir prematur?