• Katitziii

Tips på Burlesque outfit, 1800-1900- tal. Hjälp!!

Ska på Burlesque fest och har kort om tid att hitta en outfit, och har dessutom inte en enda ide. Tänkte be er om hjälp.

Dresscode lyder: Vintage (allt från slutet av 1800talet till 1960talet), pinup, burlesque, eller annan högtidsdräkt. Nyckelord kan vara: korsetter, hattar, kravatt, glamour, glitter, paljetter och plymer, svulstigt, dekadent, stilfullt, societet, glädjeflickor, historisk design. Tänk Moulin Rouge och Cabaret och kostymdramer såväl som gangsterstil från 20talet. Huvudpoängen är att det ska kännas uppklätt och genomtänkt.

Det ska inte vara för avklätt (porrigt) utan mer uppklätt. Har tillgång till symaskin så kan fixa lite själv..

Någon som har tips på klänning, kjolar eller tillbehör? Smycken och juveler?
    Alla tips är välkomna! HjäääääääälpGråter

• Svar på tråden Tips på Burlesque outfit, 1800-1900- tal. Hjälp!!
  • Lena

Äger du en korsett? För en korsett med vit skjorta under och en lång kjol med underkjolar stämmer in och är påklätt

• Lady Namárië

Jag har en del bra victorianska/burlesque-länkar på datorn, så jag favoritar från mobilen.

Threadbanger kan ha bra sytips. Jag vet att de har ett klipp med ett litet moulin rouge-bustle och ett där de gör en mini top hat.

• Lady Namárië

Annars är ju flapperstilen från 20-talet lätt att sy. Kombinera med pärlhalsband, boa och handskar.

• Katitziii
    Lena skrev 2013-02-02 19:30:45 följande:
    Äger du en korsett? För en korsett med vit skjorta under och en lång kjol med underkjolar stämmer in och är påklätt
    Jag äger ingen korsett och tror jag ska försöka välja något annat. Men iden låter bra ska kolla upp! Cool Tack!
  • Margaux

Tror det är relativt lätt att hitta en rak klänning i typ polyester som du kan sy fransar på längst ner, ett glansigt pannband med fjäderdeko är ett billigt tillbehör... Strumpbyxor och lite runda skor så kan du leka det glada 20-talet.....

• Katitziii
    Lady Namárië skrev 2013-02-02 19:35:42 följande:
    Annars är ju flapperstilen från 20-talet lätt att sy. Kombinera med pärlhalsband, boa och handskar.
    Är inte helt inne på vad du menar, har googlat lite. Vad skulle jag sy? Kanske behöver nått annat ord att googla?
  • Katitziii

Hade velat göra en egen plym, med ett glasigt band men fjädrarna verkar dyrare ön att köpa en färdig. Kanske får gå till buttericks eller liknande.

• Lady Namárië

Jag menar samma som Margaux. Alltså en 20-talsklänning. Googla "flapper dress" eller "flapper costume".

• Katitziii

Det går bra! Jag tror jag har fått ihop en flapper outfit som jag tycker om o de kommer bi skitbra! Måste bara fixa lite smådetaljer som ett munstycke till cigarett o ett par skor. Ska gå på en second hand runda idag.

Temat på festen är dock Kings and Queens så det bästa hade varit om jag fick ihop till en gameldags drottning klänning. Har kjoldelen och "eventuellt" en kort korsett, vet dock ej om jag kommer kunna ha den. Men måste få till en överdel med puffiga ärmar osv och en krage isåfall.

• Sorbus
    Katitziii skrev 2013-02-04 11:14:50 följande:
    Det går bra! Jag tror jag har fått ihop en flapper outfit som jag tycker om o de kommer bi skitbra! Måste bara fixa lite smådetaljer som ett munstycke till cigarett o ett par skor. Ska gå på en second hand runda idag.

Temat på festen är dock Kings and Queens så det bästa hade varit om jag fick ihop till en gameldags drottning klänning. Har kjoldelen och "eventuellt" en kort korsett, vet dock ej om jag kommer kunna ha den. Men måste få till en överdel med puffiga ärmar osv och en krage isåfall.
    Är det bokstavligen kungar och drottningar de menar? Med tanke på burlesquetemat och beskrivningen av dresscode som ni fått, tolkade jag kings and queens som i crossdressing. Men det kan ju vara jag som tänker helt fel.
  • Katitziii
    Sorbus skrev 2013-02-04 11:38:40 följande:
    Är det bokstavligen kungar och drottningar de menar? Med tanke på burlesquetemat och beskrivningen av dresscode som ni fått, tolkade jag kings and queens som i crossdressing. Men det kan ju vara jag som tänker helt fel.
    Jag länkar till hemsidan www.tipthevelvet.se/dresscode/

Glad
Svar på tråden Tips på Burlesque outfit, 1800-1900- tal. Hjälp!!