• SupersurasunkSara

Åt vilket håll ska man sova?

Åt vilket håll sägs det att man ska ha huvudet när man sover? Försökte googla men fick så motstridiga svar..

• Svar på tråden Åt vilket håll ska man sova?
  • Lijkan

Jag vänder alltid på mig när jag har svårt att sova - då somnar jag direkt. Dvs huvudet där fötterna egentligen är! ;)

• SupersurasunkSara

Nu menar jag Norr, söder, väster eller öster.

Lijkan skrev 2013-02-02 19:49:32 följande:
    Jag vänder alltid på mig när jag har svårt att sova - då somnar jag direkt. Dvs huvudet där fötterna egentligen är! ;)
    Kan ju bero på att u har sängen vänd åt 'fel' håll
  • Lijkan
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-02 21:34:19 följande:
    Nu menar jag Norr, söder, väster eller öster.Kan ju bero på att u har sängen vänd åt 'fel' håll

Jaså, där ser man... Har inte hört talas om det, men det låter intressant!
  • Lijkan

Har förövrigt huvudet mot öst nu, och sover bättre än nånsin :)

• SupersurasunkSara
    Lijkan skrev 2013-02-02 22:21:50 följande:
    Har förövrigt huvudet mot öst nu, och sover bättre än nånsin :)
    Jag tror faktiskt det är öst som är bäst Men mindes inte helt säkert så jag tänkte att jag ska fråga om någon annan vet Vi kan tyvärr inte ha sängen mot öst, vårt rum verkar vänt på 'tvären' så att säga.
  • Grrretchen

Jag kan inte så mycket om feng shui men det finns lite olika meningar om hur man ska sova, tror jag. En del förespråkar väderstreck enligt olika uträkningar och andra säger att det inte spelar någon roll utan att det är andra saker som är viktigare (typ inte säng under snedtak osv).

• Kråkakråka

Hrm.., jag som inte gillar när folk är dryga på FL har just skickat in ett raljerande inlägg. Ber om ursäkt för det!

Trevlig helg

• SupersurasunkSara
    Grrretchen skrev 2013-02-02 22:46:28 följande:
    Jag kan inte så mycket om feng shui men det finns lite olika meningar om hur man ska sova, tror jag. En del förespråkar väderstreck enligt olika uträkningar och andra säger att det inte spelar någon roll utan att det är andra saker som är viktigare (typ inte säng under snedtak osv).
    Fast det som jag tlar om har inget med Feng shui att göra utan min gammelmormor (född 1914 och hon hade absolut ingen aning om feng shui ) som sa när jag var tonåring. Finns många läror om det där.
  • Grrretchen

Okej, svensk folktro alltså! :) Kan det vara norr? Norr tror jag ofta ansågs vara det "goda" väderstrecket.

• Grrretchen

Fast norr om kyrkan var ju inte bra förstås, där var det inget "fint folk" som begravdes... Meningarna går nog isär om bästa väderstrecket. Ingen gammal släkting som minns vad gammelmormor sa? :)

• SupersurasunkSara
    Grrretchen skrev 2013-02-03 16:21:43 följande:
    Fast norr om kyrkan var ju inte bra förstås, där var det inget "fint folk" som begravdes... Meningarna går nog isär om bästa väderstrecket. Ingen gammal släkting som minns vad gammelmormor sa? :)

Nej tyvärr, ingen lever idag :-/  Undrar mest för att vi vände opå sängen jag och maken och han klagar på att han sover sämre än förut.
  • Grrretchen

Tråkigt när ingen minns och gamla kunskaper försvinner! Har själv några sådana saker som inga släktingar minns, verkligen irriterande. Men kanske är det bara att han är ovan vid att sova åt det andra hållet så att det blir bättre om ett tag?

Okej, tre tips: 1. Vänta ett tag. 2. Byt tillbaka. 3. Pick and choose bland all folktro och alternativa vetenskaper och ställ sängen efter det. Rätt kul att googla runt lite och läsa om alla pseudosömnideer när man inte kan sova som jag gjorde igår! Currykors är ett hett tips på sökord! :)

• SupersurasunkSara
    Grrretchen skrev 2013-02-05 13:24:48 följande:
    Tråkigt när ingen minns och gamla kunskaper försvinner! Har själv några sådana saker som inga släktingar minns, verkligen irriterande. Men kanske är det bara att han är ovan vid att sova åt det andra hållet så att det blir bättre om ett tag?

Okej, tre tips: 1. Vänta ett tag. 2. Byt tillbaka. 3. Pick and choose bland all folktro och alternativa vetenskaper och ställ sängen efter det. Rätt kul att googla runt lite och läsa om alla pseudosömnideer när man inte kan sova som jag gjorde igår! Currykors är ett hett tips på sökord! :)

Ja mycket tråkigt! 

Ja, vi ska testa ett tag så får vi se sen. Ska kolla på Currykors  
Svar på tråden Åt vilket håll ska man sova?