• tess27

De gör jätte ont när jag ammar!

Hej. Jag fick en underbar liten prins i torsdags :)
    Allt har gått jätte bra och han äter, sover o skiter :)
    Men, de gör jätte ont när jag ammar!
    De gör så ont så jag nästan börjar gråta. Jag har silikon.
    Kan de va silikonet som kan orsaka smärtan el är de vanligt att det gör så ont??

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!
  • jojjo78

Helt normalt. Jag hade oxå jätte ont första två veckorna . Gjorde så ont att jag grät vid varje amning och mådde illa av smärtan. Men bara att härda ut det går över. Om du har sår på bröstvårtorna så finns der en salva som du kan köpa på apoteket att smörja på. Lycka till!!

• Lilla fjunet

Din mjölk kanske inte har kommit ordentligt, då gör det ont när barnet suger torrt och inte bröstmjölken kan smörja. Eller så suger barnet fel, se så bröstvårtan är rak när du tar bort barnet.
    Lycka till!! 

• AgnesMH

Det gör jätteont i början. Testa att byta grepp, han kanske får in för lite bröstvårta i munnen? Annars köp en amningsnapp och se om det hjälper. Grattis till prinsen!

• tess27

Tack så mycket för svaren.

Då ska vi kämpa på o hoppas de blir bättre :)

• pigglet

Det gör superont i början! Jag ryckte till varje gång barnet tog tag (fick utskällning av bm, som tyckte att jag skrämde barnet), hade aldrig kunat föreställa mig att det skulle göra SÅ ont.
    Det var värst första 2 veckorna, sedan blev det bättre. Efter några månader kändes inget alls. 

Jag smörjde bröstvårtan med mjölk efter varje amning och lät det självtorka länge efter varje amning. Ju längre man kan vara utan bh osv desto bättre, men till slut börjar det ju droppa... 

• Eleonor01

Amningsnapp brukar underlätta. Min smärta minskade med hjälp av dem. Använde dem varannan gång tills det gick helt utan. Grattis förresten :)

• Schack73

Jag hade sååå ont de första ca 5 veckorna, sen kändes ingenting. Det önskar jag att jag blivit upplyst om innan..

• tess27

Jag kanske ska testa en amnings napp o se.

För de gör ju så ont att de blir ju inte den mysiga stunden som de ska vara.

Tack

• CarolineH08

Det gör ont i början. Jag hade jätte ont i början när jag amma, jag grät varje gång så fick köra både ammning och ersättning. Finns en salva du kan ha på och den hjälper.
    Det finns ju även amningsnapp men för mig blev det negativt, det gjorde ont i början då med men när jag väl började använda den så VÄGRA sonen äta utan den, så vissa tillfällen blev man stressad för att man skulle hitta den och allt innan han kunde äta.

Hoppas det går över för dig snart. Håll ut!!! 

• viseversa

Oj det gjorde sååå ont när jag ammade i början(första barnet) höll dock ut och efter ca2-3 veckor blev det mycket bättre.

Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!