Vita märken på svarta kläder efter tvätt
Jag har en ganska ny tvättmaskin men det blir vita märken på svarta kläder efter tvätt, vad kan det bero på? Fel tvättmedel? Fel sköljmedel?
Jag har en ganska ny tvättmaskin men det blir vita märken på svarta kläder efter tvätt, vad kan det bero på? Fel tvättmedel? Fel sköljmedel?
Överdoserar du tvättmedlet?
Kan vara så att du även har fått in sköljmedlet i maskinen på felaktigt sätt.
Jag tar väldigt lite tvättmedel, vi som bor i Göteborg behöver inte mycket eftersom det är mjukt vatten. Hur kan sköljmedlet komma in i maskinen på felaktigt sätt, jag häller det i facket för sköljmedel...
Lustigt. Vi har precis samma problem. Det är alltid vita fläckar på svarta kläder. Antagligen är det väl på alla kläder fast det inte syns på de andra. Vår tvättmaskin är också ganska ny, en Elektorlux. Vi tvättar med Netrual flytande tvättmedel och använder aldrig sköljmedel.
På nya maskiner så brukar det 9 ggr av 10 bero på att makinen använder för lite vatten och att man fyller maskinen med för mycket tvätt.
Vi har samma problem. Oftast blir det som ljusa streck på kläderna. Om vi rengör vecken på och runt bälten, samt kör en tom maskin på 95 grader med citronsyra som "tvättmedel" brukar problemen försvinna för ett tag. Ett antal tvättar senare kommer de dock tillbaka igen.
" runt BÄLGEN" skall det förstås vara...