• Anonym

Varför går ja upp i vikt?

Ska man gå upp i vikt trots att man äter under 2000 kalorier om dagen? 

Har nu på en månad gått upp 2 kg.   

Tycker själv jag ätit bra mat med mycket grönsaker till köttet, inga feta såser, inga onödiga kolhydrater som potatis,ris m.m Utan mest protein och grönsaker. Bröd jag äter är lchf som man kan köpa i affär. 

Har räknat kalorier innan januari och då låg jag på 1200 för att gå ner 0,5kg i veckan vilket jag också gjorde.Men i december åt jag ännu mindre plus att jag tränade bort 700kalorier om dagen minst av det jag ätit. Så ner gick jag.

Sen när jag då nått mitt mål så ändrade jag kalorinivån så jag skulle hålla vikten istället, då skulle jag ligga runt 1800kalorier.

Har slutat träna av olika anledningar men har hållit kosten men sammtidigt försöka äta lite mera mat för att orka dagen m.m har visserligen ätit några lösgodisbitar på kvällarna men har inte kommit över min dagliga kaloriförbrukning så för den saken skull borde ja väl inte gå upp i vikt?.

Kan kroppen ha börjat samla på sig vätska?       

• Svar på tråden Varför går ja upp i vikt?
  • Godnatt
    Anonym skrev 2013-02-03 10:38:00 följande:

Ska man gå upp i vikt trots att man äter under 2000 kalorier om dagen? 

Har nu på en månad gått upp 2 kg.   

Tycker själv jag ätit bra mat med mycket grönsaker till köttet, inga feta såser, inga onödiga kolhydrater som potatis,ris m.m Utan mest protein och grönsaker. Bröd jag äter är lchf som man kan köpa i affär. 

Har räknat kalorier innan januari och då låg jag på 1200 för att gå ner 0,5kg i veckan vilket jag också gjorde.Men i december åt jag ännu mindre plus att jag tränade bort 700kalorier om dagen minst av det jag ätit. Så ner gick jag.

Sen när jag då nått mitt mål så ändrade jag kalorinivån så jag skulle hålla vikten istället, då skulle jag ligga runt 1800kalorier.

Har slutat träna av olika anledningar men har hållit kosten men sammtidigt försöka äta lite mera mat för att orka dagen m.m har visserligen ätit några lösgodisbitar på kvällarna men har inte kommit över min dagliga kaloriförbrukning så för den saken skull borde ja väl inte gå upp i vikt?.

Kan kroppen ha börjat samla på sig vätska?       

Känns som det kan vara den felande länken.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym

att jag slutat träna? börjat äta mera? Men ja menar, ligger ju fortfarande bra i kalorintaget? kroppen har inte mått bra under min viktnedgång och träning därför behöver jag äta mer. men sammtidigt vill jag ju behålla målvikten jag hade.

• Anonym

Antagligen för mycket kalorier beroende på hur aktiv du är samt hur stor du är. Räknade ut att om jag själv tex bara satt en hel dag framför dator eller tv så skulle de räcka med 1500 kcal. Då har jag trots att lite övervikt.

• Anonym

Ok.trodde ändå att man behövde äta mycket och onyttigt för att gå upp så fort på en månad.

• Anonym

ingen annan som kan förklara viktuppgången? hur många kalorier ska man hålla sig till?  

• LinneaJosie

Två kilo diffar jag lätt på ett par dar. Är du kvinna? Jag väger typ 4 kg mer just före/under mens.

• Anonym

Har ingen mens för tillfället. Har inte haft på 6månader. Möjligtvis pga viktnedgång och träningen. Men har nu fått medicin som förhoppningsvis ska starta den igen, dock inte förens om 10 dagar kommer den. 

Tycker bara det känns mycket att gå upp 2 kg så snabbt när jag inte ätit onyttigt. För isåfall borde väldigt,väldigt många som man träffar dagligen rusa i viktuppgång med tanke på vad de äter.

Men stämmer det annars att kolhydrater binder vätska?       

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-03 20:45:29 följande:

Har ingen mens för tillfället. Har inte haft på 6månader. Möjligtvis pga viktnedgång och träningen. Men har nu fått medicin som förhoppningsvis ska starta den igen, dock inte förens om 10 dagar kommer den. 

Tycker bara det känns mycket att gå upp 2 kg så snabbt när jag inte ätit onyttigt. För isåfall borde väldigt,väldigt många som man träffar dagligen rusa i viktuppgång med tanke på vad de äter.

Men stämmer det annars att kolhydrater binder vätska?       

skrev fel. Förhoppningsvis 7 dagar tills jag får mensen. Och det är väl rätt lång tid kvar då om jag redan isåfall gått upp? viktuppgång stod det på biverkningar av medicinen. Har ätit dem i 5 dagar. Och hade gått upp 4hg på en dag-
  • Anonym

2hg till uppåt. 

så som jag åt igår brukar jag inte äta, har legat sjuk i helgen och har inte haft direkt ork eller matlust..

ca. 4dl lättyourghurt naturell (tål inte mjölk så undviker detta normalt 172kalorier)

1,5halv GI-macka med skinka,salladsblad och massa paprika och gurka. ca 200kalorier för allt.

1 äpple 70kalorier

2 lchf bröd (baserat på frön 57kalorier per skiva)   
    2små ägg   180kalorier

åt ca 10bitar lösgodis      350kalorier   

Innan ja tog godiset hade jag ca ätit för    736kalorier vilket inte är mycket. Dock inte den bästa maten. Brukar till frukost äta 2 lchf mackor, lunch och middag vanligtvis äta broccoli/sallad till kött/gryta. frukt mellan målen,3-4finncrisp på kvällen. Och detta blir inte heller så mycket kalorier. 

Kan det vara så för att jag nu ätit filen och gi.brödet med mer kolhydrater än vad ja brukar äta göra så vikten springer iväg? Godiset också förståss som ja unnar mig till helgen.

• Variabla

Du skriver att du påbörjat ny medicin för att få igång mensen, gissar på ett hormonpreparat? Sånt kan ju verkligen gör att du binder vätska, vågen går alltså upp men fettvikten är densamma. Jag tror att dina nya tabletter är boven, prata med din läkare, han/hon kan säkert lugna dig :) 

• kaffeamanda

Att väga sig varje dag kan bli missvisande, se hur trenden är efter en vecka istället. Ser ut som att du  försöker blanda olika dieter, traditionell med att räkna kalorier och äta lightprodukter, GI, LCHF. Du bör nog bestämma dig för en diet och sen hålla den. Rekommenderar varmt LCHF, men läs på ordentligt i sådant fall, du SKA äta fett, det är det det går ut på. Strunta i light, bröd, frukt så ska du se att om en vecka har du gått ner 1-2 kg

• Anonym

ja det är hormonpreparat. Men om man binder vätska. kan man påvärka det? och om man binder vätska kommer det synas på kroppen med?

Har ju bara ätit de tabletterna i 6 dagar men visst det är ju inte förens nu ja har kommit upp i 51,2, När jag var på läkarbesöket runt den 14 januari låg jag på 50 ca. upp och ner lite mellan hg.

Känner mig frisk idag så ska ta 30 min löpning på bandet och se hur det känns. och försöka att inte väga mig på en vecka nu. 

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-04 11:29:51 följande:
    Att väga sig varje dag kan bli missvisande, se hur trenden är efter en vecka istället. Ser ut som att du  försöker blanda olika dieter, traditionell med att räkna kalorier och äta lightprodukter, GI, LCHF. Du bör nog bestämma dig för en diet och sen hålla den. Rekommenderar varmt LCHF, men läs på ordentligt i sådant fall, du SKA äta fett, det är det det går ut på. Strunta i light, bröd, frukt så ska du se att om en vecka har du gått ner 1-2 kg

Meningen va väl att jag skulle hålla mig i vikt nu då jag var nöjd. visst jag blandar mellan dieterna men just för att om man fuskar på lchf och inte äter strikt vilket jag tycker är svårt att hålla ifall man vill äta ute eller äta nått godis på helgen eller liknande. därför har det blivit att ja räknar kalorier också.

dock så har kroppen sen inte orkat vilket kanske är förståeligt då jag sprungit dagligen milen och ätit väldigt lite. och eftersom jag inte fått tillbaka mensen på 6månader så beror det på någonting,möjligtvis maten och träningen. Har läst att flera som också följt lchf helt har fått utebliven mens i x-antal månader. Så nu vill ja inte följa det helt heller. 

Så nu vet ja varken ut eller in hur jag ska äta. Vill äta mat så kroppen får allt den behöver för att få igång mensen men ändå inte gå upp massa i vikt. Inte förens jag blir gravid iallafall :)      
  • Variabla
    Anonym skrev 2013-02-04 11:31:22 följande:
     ja det är hormonpreparat. Men om man binder vätska. kan man påvärka det? och om man binder vätska kommer det synas på kroppen med?

Har ju bara ätit de tabletterna i 6 dagar men visst det är ju inte förens nu ja har kommit upp i 51,2, När jag var på läkarbesöket runt den 14 januari låg jag på 50 ca. upp och ner lite mellan hg.

Känner mig frisk idag så ska ta 30 min löpning på bandet och se hur det känns. och försöka att inte väga mig på en vecka nu. 
    Tror att det är svårt att påverka själv men biverkningar av medicin brukar ju kunna vara övergående, beroende på tablett och biverkning såklart.  Din läkare/barnmorska vet säkert. Jo, det kommer ju synas på kroppen men även försvinna när du avslutar medicineringen, förutsatt att det är vätska som gjort viktuppgången. 

I samband med in och utsättning av medicin ska man nog inte dra för stora växlar att man själv gör något som är fel, hormonella preparat kan göra att kroppen inte alls beter sig som den brukar. Är du osäker så be om att få tala med en dietist. Jag blir samtidigt lite fundersam, du nämner rätt låg vikt, hur lång är du? Är du på normalvikt idag eller undervikt? 
  • Anonym

nä ja ska ju inte ta i alldeles för hårt med träning och sånt eller heller äta för lite m.m nu när ja ska få igång kroppen. utan hälsosam mat egentligen. Va de nu är. Alla säger olika.

Är normalviktig. Är rätt kort. 156cm. Men har fortfarande att ta på både mage,lår,rumpa. Men visst är jag smal. Tyckte det var konstigt när jag var hos läkaren för att konstatera navelbråck, och han sa att jag inte hade något underhudsfett när han tryckte på magen, då han sa att han kännde kroppspulsådern jätte tydligt. Men vad är det isåfall som sitter på magen som hänger? (det jag menar som tjock?) Uppsvälld mage? Lös hud sen gravid magen?   

• kaffeamanda

Väger du bara 50 kilo så kanske det inte gör så mycket med ett par kilo till. Sluta räkna kalorier tycker jag och lev istället :)

• Anonym

haha nä egentligen inte kanske.men har verkligen kämpat mig neråt ca 20kg sen graviditeten. 12kg för graviditet och resterande var för att jag var tjock helt enkelt.

Och lever gör jag, tycker om det jag äter (men frågan är om maten är bra för kroppen) sen har jag kunnat unna mig godsaker. tycker dock bara vikten gått upp snabbt.   

Svar på tråden Varför går ja upp i vikt?