• lykantrophona

Fördomar mot bisexuella?

Det talas rätt lite om den specifika bifobi som bisexuella kan träffa på både från hetero- och homosexuella. Bisexuella är lite osynliga, ofta antar folk att man är straight om man är tillsammans med motsatt kön, eller homosexuell om man är tillsammans med någon av samma kön.

Exempel jag har träffat på:
    "Det där är en fas, man kan inte vara bisexuell hela livet. Förr eller senare måste man välja. Du är ju fortfarande ung."
    - Straight ungdomsarbetare

"Du kommer säkert vilja tvinga mig till en trekant med en kille!"
    - Lesbisk dejt

"Man är inte tillräckligt queer för att diskutera queerfrågor bara för att man är bi"
    - Internetanvändare

Konstiga blickar på Pride när man har en partner av motsatt kön.

Fyll på med egna exempel.

• Svar på tråden Fördomar mot bisexuella?
  • Nyfiken gul

tja det faktum att det påsåts att vi bisexuella inte "kan" vara otrogna.   Min man har svårt med det där...  Hittar jag en tjej jag strular runt med och gör det bakom ryggen på min man kan inte han vara arg.. det är ju inte riktig otrohet anser han... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Trust me

Förstår inte.. Bisexuella kvinnor verkar ju vara det nya hetero.

Jag tror problemet är ordet "sex". De allra flesta är heterosexuella. De dras emotionellt/relationellt till personer av andra könet. De tänder också sexuellt på personer av andra könet. Det viktigaste för alla hetero är däremot inte det sexuella utan relationen kvinna-man. När homo och bi pratar så handlar det väldigt ofta om sexet. För en hetero så ser man världen som relationer kvinna-man men homo och bi verkar mest prata om sex med personer av samma kön.

Mitt tips till alla homo och bi är att sluta prata sex och börja prata relationer. Det handlar inte om rätten att få hålla i handen eller hångla på café utan om att få leva tillsammans med den PERSON man vill. Gör man det så kan man hitta gemensamma saker att prata om. Jag kan tänka mig att jag som man kan ha en hel del utbyte av att prata med en kvinna som lever med en kvinna om hur det är. Förhoppningsvis skulle hon få ut något av det också. Samma gäller såklart för en hetero kvinna som pratar med en man som lever med en man.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Justus

Jag tror att mycket av felet är gränsdragningar som man vill göra så att alla går att stoppa in ett fack. Först var det bara hetero och homo. Enkelt och svart/vitt.Sen har bisexualitet tillkommit, som en klart avgränsad läggning.

Men jag tror att alla människor kan ordnas in på en flytande skala, låt säga från 0 till 10, där 0 är totalt hetero och 10 är totalt homo. Bisexuell landar då på 5 på den här skalan. Sen kan man hamna t.ex på en 3:a och då kan man kanske kallas för "binyfiken".

Själv ser jag mig som binyfiken. Jag skulle inte kunna ha en självständig relation till en annan man, men att ha sex tillsammans med en kvinna och då även ha visst sex med en annan man i en trekant (MMF) är helt OK. Jag gillar det, men drar vissa emotionella gränser mot män.

Kanske skulle man alltså också skilja på sexualitet och emotionalitet. Jag kan inte få kärlekskänslor för en man, men jag kan bli kåt på en man. En som är strikt bisexuell är egentligen också strikt biemotionell. Alltså likställer den de båda könen som tänkbar partner. Som Trust me skriver, att man tänker relationer istället för sex.

• Anonym (Mr Big)
    Justus skrev 2013-02-03 11:55:08 följande:
    Jag tror att mycket av felet är gränsdragningar som man vill göra så att alla går att stoppa in ett fack. Först var det bara hetero och homo. Enkelt och svart/vitt.Sen har bisexualitet tillkommit, som en klart avgränsad läggning.

Men jag tror att alla människor kan ordnas in på en flytande skala, låt säga från 0 till 10, där 0 är totalt hetero och 10 är totalt homo. Bisexuell landar då på 5 på den här skalan. Sen kan man hamna t.ex på en 3:a och då kan man kanske kallas för "binyfiken".

Själv ser jag mig som binyfiken. Jag skulle inte kunna ha en självständig relation till en annan man, men att ha sex tillsammans med en kvinna och då även ha visst sex med en annan man i en trekant (MMF) är helt OK. Jag gillar det, men drar vissa emotionella gränser mot män.

Kanske skulle man alltså också skilja på sexualitet och emotionalitet. Jag kan inte få kärlekskänslor för en man, men jag kan bli kåt på en man. En som är strikt bisexuell är egentligen också strikt biemotionell. Alltså likställer den de båda könen som tänkbar partner. Som Trust me skriver, att man tänker relationer istället för sex.

Jo det är nog ngt sådant...

'Bi' har ju tagit stora steg framåt, även på 'killsidan' (jämför med vilka resultat man får upp idag om man googlar 'bisexual' jämfört med för 5-10 år sedan)...även om det hittils bara är tjejer som kan 'skylta' med det lite fritt.

Jag har haft sex med 'bara' killar, men det är väl främst i en MMF situation jag tänder till till 100%. Å andra sidan är det inget taffat 'hjälpande händer' jag menar heller. Har haft en kompis 'with benefits' som nog var det närmaste jag kommit att få känslor för en kille. Även om vi fortfarande 'bara var kompisar' så var det på ett sätt som även känslomässigt var lite gränsöverskridande. Sedan sex då och då på det...

• Anonym (flatan)

Jag vet inte riktigt om jag lider av bifobi, precis, men det *är* annorlunda med bisexuella, särskilt bisexuella med en olikkönad partner. De får liksom njuta av hela det heterosexuella privilegiet, *samtidigt* som de vill komma och ha en del av queerkakan. Det är orättvist! (För att låta som min treåring.)

Jag tycker definitivt att bisexuella ryms under regnbågsparaplyet, och att alla är välkomna på Pride. Samtidigt tycker jag inte riktigt att ett olikkönat par till exempel har på regnbågs-ÖF att göra, även om den ena, eller båda är bisexuell(a).

• lykantrophona
    Anonym (flatan) skrev 2013-02-04 13:48:48 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag lider av bifobi, precis, men det *är* annorlunda med bisexuella, särskilt bisexuella med en olikkönad partner. De får liksom njuta av hela det heterosexuella privilegiet, *samtidigt* som de vill komma och ha en del av queerkakan. Det är orättvist! (För att låta som min treåring.)
    Fast vi får ju inte njuta av hela det heterosexuella priviligiet. Vi blir ju osynliggjorda, vi kanske vill diskutera vår läggning och inte dölja den... och är queerkakan något att vakta? Kan den kakan ta slut? För jag tror inte det.
  • traveler

Jag tror bisexuallitet är vanligare bland tjejer än killar. Killar är mera "antingen eller" medan tjejer har lättare för lite dragning åt båda hållen. Är det en fördom eller bygger det på ett korn av sanning?

• Anonym (flatan)
    lykantrophona skrev 2013-02-04 15:54:42 följande:
    Fast vi får ju inte njuta av hela det heterosexuella priviligiet. Vi blir ju osynliggjorda, vi kanske vill diskutera vår läggning
    och inte dölja den... och är queerkakan något att vakta? Kan den kakan ta slut? För jag tror inte det.
    Ja, jag raljerade väl lite. Förlåt. Klart att den inte kan ta slut - det är som sagt bara orättvist när folk får tillgång till två kakor. Fortfarande med treåringslogik, alltså.

Och sen är jag nog lite...okunnig och oförstående. Som det här med att diskutera läggningen. Varför vill man diskutera den? Jag menar inte det som "varför i hela fridens namn vill du göra det?!", utan jag undrar uppriktigt. Jag kan förstå den akademiska, teoretiska diskussionen, men när är det viktigt i praktiken, i vardagslivet? Jag menar, jag pratar om min läggning hela tiden, men det är ju hela tiden i kontexten "jag och min fru var på bio i helgen och såg X". Det jag kan tänka mig är en diskussion om ens ex (om exet ifråga har motsatt kön från nuvarande partner) eller en diskussion om hetingar i senaste biosuccén (även om min erfarenhet är att åtminstone heterosexuella kvinnor sällan har problem att diskutera heta kvinnor).

Jag vill alltså förstå, inte förlöjliga, även om det kanske lät så.

• Anonym (flatan)
    Trust me skrev 2013-02-03 11:22:13 följande:
     men homo och bi verkar mest prata om sex med personer av samma kön.

Mitt tips till alla homo och bi är att sluta prata sex och börja prata relationer.
    Skojar du? Visst, nu är jag småbarnsförälder, och jag vet inte om det inverkar, men hur ofta pratar man om sex egentligen? Ytterst sällan, skulle jag vilja säga - åtminstone är det så bland mina vänner.
  • lykantrophona
    Anonym (flatan) skrev 2013-02-04 16:47:00 följande:
    Ja, jag raljerade väl lite. Förlåt. Klart att den inte kan ta slut - det är som sagt bara orättvist när folk får tillgång till två kakor. Fortfarande med treåringslogik, alltså.

Och sen är jag nog lite...okunnig och oförstående. Som det här med att diskutera läggningen. Varför vill man diskutera den? Jag menar inte det som "varför i hela fridens namn vill du göra det?!", utan jag undrar uppriktigt. Jag kan förstå den akademiska, teoretiska diskussionen, men när är det viktigt i praktiken, i vardagslivet? Jag menar, jag pratar om min läggning hela tiden, men det är ju hela tiden i kontexten "jag och min fru var på bio i helgen och såg X". Det jag kan tänka mig är en diskussion om ens ex (om exet ifråga har motsatt kön från nuvarande partner) eller en diskussion om hetingar i senaste biosuccén (även om min erfarenhet är att åtminstone heterosexuella kvinnor sällan har problem att diskutera heta kvinnor).

Jag vill alltså förstå, inte förlöjliga, även om det kanske lät så.

Det är precis dina exempel som jag tänker på. Ofta när jag sitter och tjejsnackar med någon om "tokiga ex" så blir de liksom förvirrade över att jag haft både tjejer och killar. Eller när jag var tonåring, och olyckligt kär i en tjej, och funderade på att hitta någon kille att ligga med så att jag kunde glömma henne för en stund. Eller när jag berättar att jag ska på Pride. Eller när jag var singel och bad mina kompisar hjälpa mig att hitta en dejt åt mig.

Jag vill inte bli sedd som något jag inte är. Jag tror alla människor vill känna sig ärliga och inte bli missuppfattade hela tiden. Så därför säger jag emot om någon misstar mig för hetero eller lesbisk.

Hur lite pratar du om kärlek, relationer och sex egentligen?
Svar på tråden Fördomar mot bisexuella?