• paddan11

Dotter 2 år. Gått ner 200 g senaste halvåret ...

Hej! Är det någon som har erfarenhet av dålig viktökning. Min dotter väger 11200 och är 89/90 cm lång. För snart ett halvår sedan vägde hon 11400 och var ca 84/85 cm lång. Jag fick en liten chock när jag såg vad hon vägde nu och sedan jämförde med den gröna boken. Men jag känner mig egentligen inte orolig för hennes vikt men när jag fick se hennes Viktutveckling senaste halvåret blev jag lite fundersam. Någon av era barn som haft en liknade viktutveckling? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Dotter 2 år. Gått ner 200 g senaste halvåret ...
  • skogsvitter

Var ni på BVC och vägde? Vad säger de om hennes viktminskning?
    Det är såklart inte normalt att de går ner i vikt, men å andra sidan kan det ju finnas omständigheter som förklarar viktminskningen (barnet kan tex ha varit sjukt mycket, haft problem att äta osv) men om det inte finns några uppenbara skäl så bör man ju utreda varför barnet plötsligt avvikit så kraftigt i tillväxten. Det är ju en sak att tappa en aning på kurvan, men att verkligen gå ner i vikt är ju inte ok.

• hellokill3r

Men 200 gram är ju nåt som kan skilja på om man precis ätit typ 200 ml(en flaska) välling eller ej precis innan vägning. Tycker inte det låter som nåt att oroa sig för

• skogsvitter
    hellokill3r skrev 2013-02-03 12:55:17 följande:
    Men 200 gram är ju nåt som kan skilja på om man precis ätit typ 200 ml(en flaska) välling eller ej precis innan vägning. Tycker inte det låter som nåt att oroa sig för
    Hm nä nu tänker du nog lite fel. Bara för att ett barn dricker 200 ml så visar inte vågen 200 g extra! Det lilla som finns i magsäcken gör extremt liten skillnad, dessutom snackar vi om en tidsperiod på ett halvår! Även om du hade rätt så skulle det betyda att barnet stått helt still i vikt under så lång tid som ett halvår, vilket ändå inte är normalt.
  • pigglet
    skogsvitter skrev 2013-02-03 12:58:48 följande:
    Hm nä nu tänker du nog lite fel. Bara för att ett barn dricker 200 ml så visar inte vågen 200 g extra! Det lilla som finns i magsäcken gör extremt liten skillnad, dessutom snackar vi om en tidsperiod på ett halvår! Även om du hade rätt så skulle det betyda att barnet stått helt still i vikt under så lång tid som ett halvår, vilket ändå inte är normalt.
    Jo, om barnet har samma kläder och inte kissar, bajsar innan, så kommer det öka 200 gram i vikt på 200 gram välling om man väger just innan och just efter. Det finns ju 200 gram mer i kroppen, eller hur? Det är ju så de mat-väger barn på neo tex.
  • pigglet

Men på ett halvår ska inte ett barn gå ner i vikt. Visst kan vikten skilja mycket om man väger på morgonen eller kvällen, våra barn går upp/ner 1 kg allt som oftast när de väger sig här hemma. Men de är äldre (5-10 år).
    En 2-åring ska naturligtvis ha gått upp i vikt på 6 månader.

Samtidigt har jag hört att huvudsaken är att de ökar på längden, så länge de växer är det ingen fara. Vet inte om det stämmer. Du får fråga bvc.   

• skogsvitter
    pigglet skrev 2013-02-03 13:10:50 följande:
    Jo, om barnet har samma kläder och inte kissar, bajsar innan, så kommer det öka 200 gram i vikt på 200 gram välling om man väger just innan och just efter. Det finns ju 200 gram mer i kroppen, eller hur? Det är ju så de mat-väger barn på neo tex.
    Den metoden på neo är högst kritiserad och de flesta har tom frångått den idag, just eftersom det är så oändligt många fler faktorer som spelar in (inte bara kläder och om barnet kissat/bajsat etc). I vilket fall känns det rätt irrelevant eftersom det de facto fortfarande inte är en normal tillväxt även om TS barn var helt utsvulten när sista vägningen gjordes (och just hade ätit 200 gram föda innan hon ställde sig på vågen för ett halvår sen).
  • paddan11

Nej, jag har vägt henne hemma. Samma våg som hon alltid vägt sig på. Väger henne utan kläder och på morgonen. Jag skrev här för att förhoppningsvis få svar på om jag bör kontakta BVC eller ej. Men samtidigt så tycker jag att man alltid får svaret "Det är helt normalt!". Dottern har tidigare under perioder inte gått upp så mycket och har haft problem med magen och så. Dottern är 2 år och en vecka. Visst har hon varit sjuk under detta halvår (men vilket tvåårigt dagisbarn är inte det) kanske i snitt en gång i månaden. Sedan hon var 8 månader har hon alltid varit lång och smal. Hade hon legat på den högre kurvan så skulle man ju kunna tänka att hon dragits ut lite bara. Det har hon ju gjort men hon har ju inte haft så mycket att ta av.

• MammaAlex

Fast om du jämför hemmavikten med det som står i Bvc-boken då är det ju olika vågar. Ring Bvc och be om en vägning, det hade jag gjort.

• skogsvitter
    MammaAlex skrev 2013-02-03 13:30:43 följande:
    Fast om du jämför hemmavikten med det som står i Bvc-boken då är det ju olika vågar. Ring Bvc och be om en vägning, det hade jag gjort.
    Håller med, det skulle jag också ha gjort.
Svar på tråden Dotter 2 år. Gått ner 200 g senaste halvåret ...