vad kan det vara? Väntar på tid till barnpsykolog
Har en son på 2,5år som nu ska utredas antagligen..Har tyckt länge nu att han är svår att få kontakt med, lyssnar inte på vad man säger och svarar inte., svårt med ögonkontakt och intresserar sig inte för saker som de andra barnen på förskolan utan leker mycket själv och är för sig själv ute..Lever i sin egen bubbla så att säga..Han är sen i talet och väntar på tid till logoped. Kan dock inte säga att han alltid är svår att få kontakt med men nytt folk har han svårt för, fast han är inte blyg utan han far och flänger överallt och är väldigt aktiv och trygg i sig själv så sett att han kan rusa ifrån oss i affärer mm. Han har ett eget språk som han gärna använder mycket, alltså oavbrutet ibland;) Men det är så svårt att få honom att koncentrera sig på något, tex om man läser en bok och man vill förklara vad bilderna visar, då kör han sitt eget race och språk och lyssnar inte. han har även svårt att lära sig rutiner på dagis där gör de alltid samma saker tex efter maten tvättar man händerna. Då går alla barnen sjävlmant in på toaletten men min pojk kan gå och leka mm. Detta har förskolan reagerat på.
Hemma har han ett humör och får han ett utbrott så kan han vara väldigt svår att avleda, då gäller det att bara finnas nära när han vill få tröst.Dock är han lugnare på förskolan. Han kan slappna av och gosa och han tycker mycket om att se på film så han är inte hyper hela tiden. Han kan även få utbrott för små saker som tex att jag flyttar på hans glas när han äter för att det står för nära kanten, då kan jag ha förstört en hel måltid..Han har haft problem med maten i perioder och gick ner en del i vikt ett tag för att han vägrade att äta.
Både jag,pappan, förskoleföräldrarna och BVC-sköterskan ser samma saker så nu väntar vi på tid till barnpsykolog..
Vi har även funderat på att skaffa ett syskon och tänkte köra igång under våren men nu tvekar man..Kommer mer och mer svårigheter dyka upp under tiden och kommer man klara av två barn? Vill att de ska få glädje av varandra och vill därför inte vänta så länge till med att bli gravid..Han är krävande speciellt när man är ute bland folk och vi undviker vissa situationer. Har folk runtomkring som tycker vi ska vänta då de vet hur krävande han kan vara, medans jag innan har tänkt att han blir ju äldre och då blir ju allt lättare..
Rörigt inlägg men ville mest skriva av mig och har ingen att prata med om detta..sambon tycker det är jobbigt och vill helst inte se något "problem" eller "fel" på våran son..Jag däremot skulle bli lättad om han skulle få en diagnos för då har man ett svar på hans beteenden och vi kan få hjälp i god tid.
Någon här som vågat skaffa ett syskon under utredning? Någon som känner igen symptomen?