• mikael­ak
    Äldre 3 Feb 18:08
    1257 visningar
    4 svar
    4
    1257

    flytta hem, får man hjälp?

    Min kompis är född i sverige, men har bott utomlands de senaste 25åren (ungefär), hon har 2 barn som är födda utomlands (spanien) men har svenska pass båda två, de är 14 och 18 år gamla. Nu vill de flytta till sverige alla 3 och undrar hur det "funkar", om de bara kan skriva in sig direkt, kan skriva in sig på arbetsförmedlingen (och om yngsta tjejen kan börja skolan direkt) etc. Någon som vet? Hon har frågat mig om hjälp men jag har ingen koll.....

  • Svar på tråden flytta hem, får man hjälp?
  • ex ungue leonem
    Äldre 3 Feb 18:10
    #1

    Det står ju på din  presentation att du är utlandsförälder som skall flytta hem?


    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • mikael­ak
    Äldre 3 Feb 18:13
    #2

    ja, jag är redan i sverige, men jag var bara utomlands första 1,5 året, så hade inte riktigt samma problem, min dotter började på dagis direkt, och min sambo hade redan jobb. så har ingen koll på hennes situation så att säga, iom att hon är ensamstående, vart utomlands så länge, och barnen är så pass gamla.

  • Äldre 3 Feb 23:20
    #3

    Om pappan inte vill att hon ska flytta med barnen till Sverige så vet jag inte riktigt va som gäller i Spanien iom att det ena barnet är 14 bara tänker jag? I Sverige får man juh välja från 12 år va? Men hur är det i Spanien? Annars är det inga problem i Sverige, det är bara att skriva in sig och barnen om man väl tagit sig hem.

  • FOA
    Äldre 3 Feb 23:33
    #4

    När min syster flyttade hem var det så här: Hon går till Skatteverket och fyller i en blankett som bekräftar att hon har invandrat till Sverige. Sen får hon kontakta kommunen där de är bosatta och höra sig för vilka skolor det finns plats på. Till Försäkringskassan hör hon av sig för att söka barnbidrag etc. Arbetsförmedlingen kanske hon kan skriva upp sig hos redan nu om de inte kräver att man måste göra det face-to-face.

Svar på tråden flytta hem, får man hjälp?