• coockiejar

behöver bolla tankar kring C-uppsats i pedagogik

Jag har varit studieledig i 1 år. Mina klasskompisar har tagit examen. Och jag är tillbaka i skolbänken och känner mig ensam i den viktigaste terminen av min utbildning.

Jag har försökt få kontakt med några i min omgivning för att diskutera vad jag ska skriva om men ingen har satt sig ner med mig och fokuserat på att ta det samtalet med mig. Det har varit några sms och några meningar i förbifarten men jag känner att jag behöver prata igenom det här. Hur jag ska tänka. Vad som är viktigt. Vilka fallgropar jag bör undvika. Jag skriver ensam och vill inte upptäcka efter halva resan att min uppsats inte är genomförbar.

Jag  skriver i ämnet pedagogik - och bara där känner jag att jag har problem.Hur gör jag mitt valda ämne till "pedagogik"?

alldeles för många frågor och ingen att bolla med. Jag har några tankar kring vad jag ska skriva om. Någon som känner att denna har tid att bolla med mig?

• Svar på tråden behöver bolla tankar kring C-uppsats i pedagogik
  • SallySpectra

Oavsett ämne brukar det vara oerhört viktigt med avgränsning, dvs att du fokuserar på några få genomtänkta frågeställningar och inte låter arbetet sväva ut. Ha hellre några extrafrågor på "lager" som du kan bygga på med i mån av tid och energi. Börja med att ringa in själva problemområdet och i nästa steg bestämmer du hur detta område bäst undersöks - litteraturstudier, intervjuer, enkät etc.

• JazzKermit

Hua!! Jag känner precis igen mig i din situation! Ingen du har väl en handledare som ska hjälpa dig i processen? Det är ju inget kul att bara sitta själv med sina tankar! Jag antar att du går någon lärarutbildning men vad tänker du mer specifikt skriva om? Vi fick alltid höra att vi skulle "tratta ner" ämnena så att de inte blev så stora, har du bestämt forskningsfrågorna?

• Hihi2

Jag har lite samma problem, Skriver min examensuppsats andra halvan denna termin på min lärarutbildning och har verkligen ingen aning om vad jag ska skriva. Vet bara att det ska vara inom allmänt utbildningsområde, alltså didaktik/pedagogik inom ramen för samhälle, kultur och lärande. Är det inom lärarutbildning du skriver också? 

• Hihi2

Har precis skrivit en c-uppsats i statskunskap, och det var ångest nog. 

• coockiejar

Tack:)

jag funderar på att skriva om föräldrars upplevelse av deltagande i föräldragrupp eller i bvc

men känner att det lutar mer åt vård. Fast samtidigt är ju syftet att komma åt deras upplevelse och det är mer pedagogik. Eller?

• coockiejar

Oj, tack för responsen:) Hann inte med alla :)

Jag läser till beteendevetare och valde inriktning pedagogik.

Handledare får vi inte än på flera veckor så nej, jag har ingen att bolla med...inte som det ser ut idag. Och jag vill inte tjata sönder min omgivning. Men det är är ju SÅ stort i mitt liv idag för jag vill ju klara det.

• Hihi2
    coockiejar skrev 2013-02-03 21:43:15 följande:
    Tack:)

jag funderar på att skriva om föräldrars upplevelse av deltagande i föräldragrupp eller i bvc

men känner att det lutar mer åt vård. Fast samtidigt är ju syftet att komma åt deras upplevelse och det är mer pedagogik. Eller?
    Är det inom en lärarutbildning du skriver uppsatsen? Kanske för yngre åldrar om jag tolkar det rätt? Jag läser just nu pedagogik II och en del i det handlar om etiskt handlande och professionella samtal. Jag tycker absolut att du skulle kunna skriva något om hur föräldrar uppfattar exempelvis utvecklingssamtal är liknande. Det skulle vara intressant tycker jag! 
  • SallySpectra

Du har ju iaf ringat in ett område som borde kunna falla inom pedagogik, eftersom det brukar heta föräldrautbildning och där syftet är att ge de blivande föräldrarna kunskap och verktyg att hantera sin förändrade livssituation. Lycka till!

• coockiejar

Jag känner att bara jag ringar in problemområdet, eller syftet med min studie, så har jag tagit ett jättekliv framåt! Men alla syften jag suttit och skissat på har känts för abstrakta, utsvävande, svåra. Dessutom fick jag veta att enkäter anses vara "opedagogiska" då man inte får fram så mkt nyanser i svaren så det måste bli intervjuer. Hade tänkt skriva om läxor och jämlikhet men inser att det är superstort jobb att transkibera en hel klass. SÅ jag bytte ämne :)

• Mia1978

Jag använde enkäter i min C-uppsats och kompletterade med några intervjuer. Fick VG så det behöver inte alls vara helt fel. Men man behöver tänka igenom frågorna ordentligt. Se till att begränsa dig och tänk igenom syftet med uppsatsen och fokusera på en eller ett par frågeställningar, håll dig till dessa så att uppsatsen inte "sväller ut" och blir ohanterlig.

• Hihi2
    coockiejar skrev 2013-02-03 21:51:50 följande:
    Jag känner att bara jag ringar in problemområdet, eller syftet med min studie, så har jag tagit ett jättekliv framåt! Men alla syften jag suttit och skissat på har känts för abstrakta, utsvävande, svåra. Dessutom fick jag veta att enkäter anses vara "opedagogiska" då man inte får fram så mkt nyanser i svaren så det måste bli intervjuer. Hade tänkt skriva om läxor och jämlikhet men inser att det är superstort jobb att transkibera en hel klass. SÅ jag bytte ämne :)
    coockiejar skrev 2013-02-03 21:45:23 följande:
    Oj, tack för responsen:) Hann inte med alla :)

Jag läser till beteendevetare och valde inriktning pedagogik.

Handledare får vi inte än på flera veckor så nej, jag har ingen att bolla med...inte som det ser ut idag. Och jag vill inte tjata sönder min omgivning. Men det är är ju SÅ stort i mitt liv idag för jag vill ju klara det.
    Jag tycker du ska gå på intresse. Är du intresserad av exempelvis föräldrars upplevelser av att delta i samtalsgrupp så kör på det. Det du måste göra sen är att formulera forskningsproblem, syfte och frågeställningar. Däremot så får du vara beredd på att du ändra i dessa under tiden du skriver  uppsatsen. Ofta som omformulerar man både problem, syfte och frågeställningar när man är klar med analysen och märker att man inte alls svarat på det som var tänkt :)

• Meria
    coockiejar skrev 2013-02-03 21:51:50 följande:
    En idé är ju att dels ha intervjuer men också enkäter, sen kan du jämföra och dra paralleller mellan de svar du får. Men det krävs många svar på enkäter för att de ska anses vara "giltiga". Intervjuer behövs inte lika många. Där jag gick (KaU) hade de en förkärlek till diagram och där behövs enkäter  
    (¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • coockiejar

tack alla!
    nu vaknade min son så jag måste gå. uppskattar allt ni skrivit

god natt :)

Svar på tråden behöver bolla tankar kring C-uppsats i pedagogik