• Anonym (hjälp)

Nattsvettningar, aptitlös, rasar i vikt

Jag är 25 år, födde mitt andra barn för 7 månader sedan. 
    Äter/ÅT bra, motionerar, lever sunt och mår bra i övrigt. För 2 månader sen vände allt... började må fruktansvärt illa, sket diarrer, slem, svart, förstoppning vartannat. Kallsvettades och mådde illa från morgon till kväll.
    Tappat aptiten helt, tvingar i mig mat för att överleva och är på gränsen till underviktig nu. Har gått ned 8 kg på 6 veckor. De har gjort rektoskopi men hittar inget fel, tagit lite prover sköldkötel och sånt men inget där heller.
    Jag fortsätter att rasa i vikt och vaknat skyblöt på nätterna av svettningar, mår småilla hela dagarna och kan knapp äta. Inatt vaknade jag och hade kraftiga spänningar i magen, den var uppblåst som en balong och det gjorde fruktansvärt ont. Vad ska jag göra? Vårdcentralen säger att det inte är något fel och struntar i att kolla upp om det kan vara cancer av något slag eller någon allvarlig sjukdom, eftersom jag är för UNG för det. 
    Vad ska jag göra? Är jätteorolig... jag är rädd att det är cancer, Vad kan jag begära att dem tar för prover på mig för att utesluta cancer/allvarligare sjukdomar? Vilka prover görs för det så jag vet vad jag ska begära?
    Jätte tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 23:13
    Jag har dessutom fått MASSVIS med oförklarliga blåmärken fulla benen, brukar aldrig ha blåmärken annars

• Svar på tråden Nattsvettningar, aptitlös, rasar i vikt
  • Anonym

Var bestämd!. Du måste be sjukvården att undersöka dig ordentligt. Kan hända att de inte tar dig på allvar just för att du är för ung. Det sker alltför mycket misstag i sjukvården. Av de symtom du räknar upp så är det absolut relevant att du undersöks grundligt. Det behöver inte vara just cancer, men någonting är ju uppenbart inte som det ska.

Ta med någon som kan stötta dig och hjälpa till om du upplever att de inte lyssnar. Min läkare lyssnade på mig endast för att jag beskrev att jag kände mig väldigt trött och ofta var yr. Fick ta alla möjliga prover. Och jag är inte så värst gammal jag heller. Om just din läkare eller vårdcentral inte lyssnar åk vidare. Eller ännu bättre , åk di,t släng dig på golvet och låtsas svimma.  .Lovar att du får all tänkbar vård och undersökningar!!! Ge  inte upp!!  

• Bebisjuli06

Säger som ovanstående: ge dig inte! Gråt, skrik - visa dem att detta är allvar och du måste bli utredd! Ring vårdcentralen imorgon igen!

• shine

Ge dig inte! Vill inte skrämmas men min brors leukemi visade sig genom blåmärken. Be dom ta fler prover!

• Aileen Allannah

Ungefär sådär mådde jag innan jag fick veta att jag har en underfunktion i sköldkörteln. De nattliga svettningarna särskilt! Jag vaknade i helt blöta lakan, alltså inte fuktiga, utan blöta, det droppade och rann om kroppen om nätterna, men dagtid var det lugnt, förutom att jag inte hade någon aptit alls. Det är inte typiska symptom på hypotyreos, men efter många om och men så tyckte min läkare att jag skulle få prova Levaxin trots att värdena egentligen låg inom referensen. Och jag blev bra omgående. Nu märker jag att dosen behöver justeras just genom att jag börjar svettas om nätterna igen. Be om att få ut värdena på sköldkörteln, nöj dig inte med att få veta "att det är bra" utan be om siffrorna, skriv ner dem!

• Heffaklumpen

Hur kan vårdcentralen säga att ingenting är fel, när det UPPENBART är något som är fel?!

Fattar inte varför vissa jobbar som läkare...

• Anonym (hjälp)

Var på vårdcentralen och tog prover för en månad sen, ringde dit idag och berättade mitt läge men hon säger att prover har tagits och inget allvarligt har påvisats utan proverna är helt normala. Ska man lita på det? Vilka prover görs för att se om det kan vara leukemi, någon som vet?

• perla2010
    Aileen Allannah skrev 2013-02-03 23:49:52 följande:
    Ungefär sådär mådde jag innan jag fick veta att jag har en underfunktion i sköldkörteln. De nattliga svettningarna särskilt! Jag vaknade i helt blöta lakan, alltså inte fuktiga, utan blöta, det droppade och rann om kroppen om nätterna, men dagtid var det lugnt, förutom att jag inte hade någon aptit alls. Det är inte typiska symptom på hypotyreos, men efter många om och men så tyckte min läkare att jag skulle få prova Levaxin trots att värdena egentligen låg inom referensen. Och jag blev bra omgående. Nu märker jag att dosen behöver justeras just genom att jag börjar svettas om nätterna igen. Be om att få ut värdena på sköldkörteln, nöj dig inte med att få veta "att det är bra" utan be om siffrorna, skriv ner dem!
    Fick du behandling trots att du ligger inom referens värdena?! Du bor möjligtvis inte här nere i Lund? Jag har alla symtom för HYPERtyreos, mina egna värden är förändrade men ligger inom ramen och ingen vill hjälpa mig, blir knäpp.

Förlåt ts för att jag tog mig friheten att skriva! Hoppas du får hjälp!
  • Yasmin

Jag kan bara säge en sak läkare i Sverige är nolla de kan ingenting tror mig , jsg kände många som hade problem och mådde dåligt och de säger nej alt ser bra ut och efter ett tåg så märker de att det är nån sjukdom Aså bättre du vänder dig utan Sverige gå till Paris där kan veta alt bästa läkare fins där . Du har bara ett liv och penger är inte viktigt kolla din hälsa för att jag tycker inte att det är normalt att gå när på vikt så mycke. Krya på dig och tänk vad jag har skrivet.

• Aileen Allannah

Perla, nej, jag bor längre norröver, men hade en väldigt bra läkare som var villig att prova en låg dos Levaxin, eftersom hon inte hittade något annat fel.

Svar på tråden Nattsvettningar, aptitlös, rasar i vikt