• Anonym (mamma)

Min dotter har blivit våldtagen

Min dotter som är 18 (1994) har blivit våldtagen. Jag pratade med en väninna igår som sa att jag borde kontakta försäkringsbolaget och att man kan få ut på försäkringen (70-100 000kr sa hon). Stämmer detta och får man ut på försäkringen även om han inte skulle bli dömd eller förundersökningen blir nerlagd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-04 06:42
    Om han blir dömd och måste betala skadestånd, hur blir det då, får hon både på försäkringen och från skadeståndet då?

• Svar på tråden Min dotter har blivit våldtagen
  • Eleonor01

Är pengar det första man tänker på?!?!? Hoppas hon får hjälp att hantera det hela

• Blanca
    Eleonor01 skrev 2013-02-04 06:50:43 följande:
    Är pengar det första man tänker på?!?!? Hoppas hon får hjälp att hantera det hela
    Tänkte precis samma sak. Se till så din dotter får någon att prata med istället.
  • Anonym (mamma)

Nej självklart inte. Det var ingenting jag tänkte på alls.
    Det var inte heller det tråden handlar om, utan en rak och väldigt enkel fråga.
    Inte för att det angår tråden men våldtäkten skedde inte nydligen, jag såg dock ingen anledning att ge ut mer än den nödvändiga informationen och "hänga ut" min dotter då jag inte undrade över något annat eller ville prata om själva händelsen på forumet.
    Tack, hon får hjälp.

• Trädblåsare

Det låter mycket konstigt om man skulle få ut pengar för en sådant sak, om ingen ens är dömd speciellt. Då kan ju vem som helst komma och påstå det för att få ut pengar.

• Clotilda

Som jag förstår det är det i första hand gärningsmannen som ska ersätta vid sådana brott men att försäkringsbolaget i vissa fall kan betala ut pengar. Du måste dock vänta tills han är dömd eller undersökningen är nedlagd. Våldtäkt räknas in i kategorin misshandel så kolla försäkringsvillkoren eller kontakta bolaget och se vad som gäller. Beklagar det som hänt din dotter.

• hangonasec

Det är väl inte alls konstigt, Herregud. blir man överfallen och misshandlad så får man ut det på försäkringen om man har en sådan. Det finns, har det själv. Bara för att ingen är dömd betyder inte att handlingen inte har skett. Blir din bil påkörd (obs jag jämför inte dessa) så får du ut på försäkringen även om den andra föraren smiter från platsen. Jag blev rånad och fick ut ett belopp, personen hittades inte. Läkarintyg och polisanmälan räckte.

Jag är ledsen över att din dotter råkade ut för ett monster, jag hoppas att hon har får hjälp att bearbeta detta trauma.

• Trädblåsare
    hangonasec skrev 2013-02-04 07:16:59 följande:
    Det är väl inte alls konstigt, Herregud. blir man överfallen och misshandlad så får man ut det på försäkringen om man har en sådan. Det finns, har det själv. Bara för att ingen är dömd betyder inte att handlingen inte har skett. Blir din bil påkörd (obs jag jämför inte dessa) så får du ut på försäkringen även om den andra föraren smiter från platsen. Jag blev rånad och fick ut ett belopp, personen hittades inte. Läkarintyg och polisanmälan räckte.

Jag är ledsen över att din dotter råkade ut för ett monster, jag hoppas att hon har får hjälp att bearbeta detta trauma.
    I detta fallet finns väl varken eller?
    Att då kontakta försäkringsbolaget och vilja ha pengar känns ganska dödfött.
  • Ilovemyself

Kontakta ert försäkringsbolag. Det kanske är olika mellan olika bolag, men vårt betalade ut 90 000 utan att bry sig om hur mycket gärningsmannen betalat i skadestånd. 90 000 var standardersättningen vid våldtäkt. I vårt fall finns en dömd gärningsman, vet inte hur de hade ställt sig till ifall ingen blivit dömd.

• Stokke

Beror väll helt och hållet på vilken/ vilka försäkringar ni/ dottern har!?

Svar på tråden Min dotter har blivit våldtagen