• jessicatheonly

Mild autismspektrum?

Hejsan fick förra veckan klart utredningen som vi gjort för vår son som är 51/2 år.Han fick mild autismspektrum och den lättaste formen av ADD. Men vad menas med "MILD" autism? Är det den lättaste graden inom autism eller är det Asperger han har? Har läst att mild autism är som asperger...men vet ej. Man kan säga att jag är lite förvirrad. Tacksam för svar om någon vet hur det är med mild autism.

• Svar på tråden Mild autismspektrum?
  • hangonasec

Nuförtiden har man lagt in asperger in i autismspektrat, den är inte separat. Du har från högfungerande autism/asperger---------- till svårt autism tillsammans med ytterligare utvecklingsstörningar/handikapp. Jag är ingen expert eller har personlig erfarenhet men min sambo arbetar inom detta npf. Han sover dock just nu så jag drar bara det jag har snappat upp :) Det låter som på din son att han är i början av denna skala. Har man asperger så kommer man alltid ingå i autismdiagnosen, fast man kan hamla lite olika i skalan beroende på hur pass svårt man har det 

• hangonasec

Det beror lite på vad det är som din son har problem men, det kan vara sociala, motoriska, verbala, sensoriska och beteendesvårigheter Han kanske bara har det jättejobbigt med ett och kan ändå räknas som mild autistisk eftersom resten funkar bra eller bara ha lite svårt med alla dessa och också ha mild autism. är du med? :) Du måste fråga utredarna vad det är exakt som dom har baserat diagnosen, annars vet ni heller inte vilket stöd han behöver i vardagen. Det är en individuell "behandling" som man får. Har han inga problem med språket med svårt med hur saker smakar och känns i munnen  så är det kosten som ska fokuseras på inte språkträning till exempel

• jessicatheonly

han ligger precis på begåvnings testen alltså inte under hans begåvnings skala han ligger där han ska. Vi fick bara veta att han har mild och den lättaste ADD. Han har ögonkontakt. Det problemet ligge på för hans del är just språket och det sociala. han kan leka med andra men har svårt för att ta det första steget till att hoppa in i en lek. Han är kramig tycker om närhet. Han kan prata man förstår va han säger men han är sen ändå i språket.

• hangonasec

Om du tänker dig en stapelgraf med olika "problem" och sen graderar man varje från 1-10. Hamnar man högt eller lågt, allt det sammanfattas till en diagnos men den kommer aldrig se likadan ut som någon annans även om den andra också har "mild" autism. det är en ganska missvisande diagnos på det sättet. 

• jessicatheonly

ok jag hänger med :) hans problem ligger vid det sociala en viss del språket. de är typ dem största problemen. han är hur go som helst. Han går hos en logoped i dagsläget.

• Eldsjäl

Har träffat väldigt många med just den beskrivningen som diagnos. De är oftast som alla andra i princip. Hade man inte vetat att de hade en diagnos är det inte alltid säkert att det märks ens.

• jessicatheonly

han är den underbaraste killen som finns :) är väldigt glad för att han kan prata :) man får höra i love you mamma dagligen av honom :)

• Joso

Jag vet inget om det du frågar, men min son, som blir 6 i april, ska påbörja en utredning för Autism spektrum nu i februari..

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
Svar på tråden Mild autismspektrum?