• Anonym

    Bilkunniga se hit!

    Finns det någon som har en aning om vad det kan gå på att åtgärda en glapp styrled (hö yttre) och en färdbroms som ligger an mot bakhjulet?

    Är rätt okunnig när det gäller bilar men har dessa saker som måste åtgärdas på min bil (Nissan micra årsmodell 1999).

    Tänkte det fanns några bilkunniga människor här som vet lite mer om vad det kan kosta på ett ungefär (bor i Stockholm).

    Eller om ni vet någon bra billig bilverkstad som ni kan rekommendera.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-04 14:17
    Kopierat ur besiktningsprotokollet:

    1. (EG: 4.2) Positionslykta, fram höger, ur funktion
    2. (EG: 2.1.3) Styrled, höger yttre, glapp
    3. (EG: 3.2) Vindruta, skadad-spricka
    4. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning
    5. (EG: 4.2) Positionslykta, bak vänster, ur funktion
    6. (EG: 4.1) Strålkastare reflektor, vänster, fastsättning lös
    7. (EG: 4.1) Strålkastare helljus, höger, ur funktion
    Bra att veta:
    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, glapp
    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad
    Krängningshämmare, stag, bak vänster, fastsättning glapp
  • Svar på tråden Bilkunniga se hit!
  • Anonym (***)

    Kontakta mekonomen. Dom brukar ha bra pris både på reservdelar och jobb. Eller Bildelsspecialisten. Du kan gå in på mekonomens eller bds, ange ditt regnummer och söka upp reservdelarna det gäller. (www.mekonomen.se eller www.bds.se) Du har gett lite för lite information för att jag ska kunna veta exakt vad dina delar kostar men jag valde en Nissan Micra -99 och fick fram följande pris på mekonomen... Styrled: 588kr (hittar du under kategorin framvagn om du loggar in med regnr) Denna bör du byta - farligt att köra!!! Bromsarna som ligger an kan vara en justeringsfråga. Behöver beläggen bytas så ca en 500kr. Sen tillkommer arbetskostnade, begär offert!!!! Tänk också på att en bilverkstad får inte göra vid mer på bilen än överrenskommet utan att tillfråga dig om kostnaden överstiger 10% av avtalat pris. Mekonomen och bds vet detta och försöker inte lura sina kunder. Va snäll mot dig själv och välj en verkstad som lämnar garanti på delarna och jobbet. Vi köper själva våra reservdelar hos någon av dessa sen gör vi jobbet själva men har full förståelse för att alla inte kan det. Däremot så kan du visst få lägre priser men med riktigt dåliga reservdelar hos andra!!!! Lycka till!

  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 12:21:39 följande:
    Kontakta mekonomen. Dom brukar ha bra pris både på reservdelar och jobb. Eller Bildelsspecialisten. Du kan gå in på mekonomens eller bds, ange ditt regnummer och söka upp reservdelarna det gäller. (www.mekonomen.se eller www.bds.se) Du har gett lite för lite information för att jag ska kunna veta exakt vad dina delar kostar men jag valde en Nissan Micra -99 och fick fram följande pris på mekonomen... Styrled: 588kr (hittar du under kategorin framvagn om du loggar in med regnr) Denna bör du byta - farligt att köra!!! Bromsarna som ligger an kan vara en justeringsfråga. Behöver beläggen bytas så ca en 500kr. Sen tillkommer arbetskostnade, begär offert!!!! Tänk också på att en bilverkstad får inte göra vid mer på bilen än överrenskommet utan att tillfråga dig om kostnaden överstiger 10% av avtalat pris. Mekonomen och bds vet detta och försöker inte lura sina kunder. Va snäll mot dig själv och välj en verkstad som lämnar garanti på delarna och jobbet. Vi köper själva våra reservdelar hos någon av dessa sen gör vi jobbet själva men har full förståelse för att alla inte kan det. Däremot så kan du visst få lägre priser men med riktigt dåliga reservdelar hos andra!!!! Lycka till!

    Jag har tydligen uppfattat fel, det är årsmodell 2000 och inte 1999 som jag skrev först.

    Ska absolut kolla där du skrivit att jag ska kolla, det är priset för själva reservdelen då som du skrivit i ditt inlägg och sedan tillkommer kostnad för arbetet de utför antar jag? Vad kan sånt gå på, förstod inte riktigt det där med 10%.

    Har även en strålkastare som behöver fästas då den satt löst.

    Någon mer som har en aning om priser så skriv ni med, alltid bra att få tips fårn olika håll och höra alla olika åsikter.
  • Anonym

    Uppdaterade TS men tänkte jag lägger upp samma sak här som ett vanligt inlägg också just in case.

    Här är kopierat från besiktningsprotokollet, har markerat det mest väsentliga med fetstil. Det övriga är ju mer sånt där smått som inte är så jätteavancerat att åtgärda (OBS! Vindrutan är ej fetmarkerad då det är ett försäkringsärende och något jag tar med försäkringsbolaget därför behöver jag ej kostnadsförslag på vindrutebyte om ni funderade på det).

    BESIKTNINGSPROTOKOLL!


    1. (EG: 4.2) Positionslykta, fram höger, ur funktion


    2. (EG: 2.1.3) Styrled, höger yttre, glapp


    3. (EG: 3.2) Vindruta, skadad-spricka


    4. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning


    5. (EG: 4.2) Positionslykta, bak vänster, ur funktion


    6. (EG: 4.1) Strålkastare reflektor, vänster, fastsättning lös


    7. (EG: 4.1) Strålkastare helljus, höger, ur funktion


    Bra att veta:


    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, glapp


    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad


    Krängningshämmare, stag, bak vänster, fastsättning glapp

    Hur pass viktigt är det att åtgärda de saker som står under bra att veta? Räcker det om jag åtgärdar de fel som är och tar resterande sen?

  • Anonym (***)

    Då fortsätter jag tipsa dig lite till... :) 1. (EG: 4.2) Positionslykta, fram höger, ur funktion => Lampan är sönder den byter du själv. Köp på biltema 2. (EG: 2.1.3) Styrled, höger yttre, glapp => Inte bra 3. (EG: 3.2) Vindruta, skadad-spricka => Fick du ombesiktning på denna? Vad har du för försäkring på bilen? 4. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning => som jag skrev - verkstad kan kanske justera 5. (EG: 4.2) Positionslykta, bak vänster, ur funktion => samma som #1 6. (EG: 4.1) Strålkastare reflektor, vänster, fastsättning lös => Bagatell. Ta en skruvmejsel och se var det sitter skruvar. Inte så svårt. 7. (EG: 4.1) Strålkastare helljus, höger, ur funktion => Byt lampa Du bör göra vid nedan saker också! Bra att veta: Drivaxelknut, yttre, båda sidor, glapp Drivaxelknut, yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad Krängningshämmare, stag, bak vänster, fastsättning glapp Lämna in besiktningsprotokollet till Mekonomen eller BDS och be dom ge dig en offert på vad det kostar att göra vid allt eller varför inte till båda + fler verkstäder i din närhet. Priset dom ger dig får INTE öka med mer än 10% utan att dom först pratar med dig. Det kan ju vara att dom upptäcker något annat som behövs göras vid och då får dom inte göra det. Gör dom vid saker du inte sagt ok till så ska du bestrida deras faktura - skrifligen! Om du har bilen halvförsäkrad så kan du få ut rutan på försäkringen. Du får givetvis betala självrisken. Du måste då ta kontakt med försäkringsbolaget och meddela att du fått ett stenskott som har gjort en spricka i rutan.

  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
    Då fortsätter jag tipsa dig lite till... 2. (EG: 2.1.3) Styrled, höger yttre, glapp => Inte bra
    Kan jag köpa en styrled på tex biltema och be om offert på arbetskostnaden för att byta ut den? Blir det billigare om jag gör så?

    Såg denna styrled till Nissan Micra från Biltema.

    biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Styrled/STYRLED-YTTRE-VAHO-NISSAN-72980/
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
     3. (EG: 3.2) Vindruta, skadad-spricka => Fick du ombesiktning på denna? Vad har du för försäkring på bilen?
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
    Då fortsätter jag tipsa dig lite till... :)

    4. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning => som jag skrev - verkstad kan kanske justera
    Här vill ju varenda ställe göra felsökning och då tillkommer kostnad för felsökning för att se vad som är fel med bromsen som gör att den ligger an. Och därför är det svårt att få offert på vad det kan kosta att åtgärda detta (tycker de kunde väl gissa och säga om vi bara behöver justera så kostar det si men måste vi byta ut bromsok eller vad det är för nåt så kostar det så. Då får man iaf en idé av vad det kan komma att kosta).

    Har inte råd att göra felsökning på flera verkstäder för detta och betala allt mellan 500- 1000kr bara för att felsöka och sedan därefter betala för ev åtgärd. Och säkert så godtar inte en verkstad en felsökning som är gjord på en annan verkstad utan då ska väl alla ha sin egen felsökning och avgift så man blir helt ruinerad bara av att felsöka i jakt på ett bra pris för själva åtgärdandet Rynkar på näsan
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
    6. (EG: 4.1) Strålkastare reflektor, vänster, fastsättning lös => Bagatell. Ta en skruvmejsel och se var det sitter skruvar. Inte så svårt.
    Här säger en del att de måste byta ut hela strålkastaren och andra säger att de måste se vad som orsakar att den är lös (ska gå ut och kolla själv sen och se, har inte använt bilen sedan i april förra året ju pga körförbud så jag har inte så mkt koll) och ingen kan ge nåt direkt pris (såvida de inte räknar med byte av strålkastaren).
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
    Du bör göra vid nedan saker också!
    Bra att veta: Drivaxelknut, yttre, båda sidor, glapp
    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad
    Krängningshämmare, stag, bak vänster, fastsättning glapp

    Lämna in besiktningsprotokollet till Mekonomen eller BDS och be dom ge dig en offert på vad det kostar att göra vid allt eller varför inte till båda + fler verkstäder i din närhet. Priset dom ger dig får INTE öka med mer än 10% utan att dom först pratar med dig. Det kan ju vara att dom upptäcker något annat som behövs göras vid och då får dom inte göra det. Gör dom vid saker du inte sagt ok till så ska du bestrida deras faktura - skrifligen!
    Går bilen igenom besiktningen även om jag inte åtgärdat sakerna under bra att veta??

    Vill först och främst få bilen körduglig nu och få ett godkänt vid besiktningen. Har en rätt tight budget nu att använda mig av för att åtgärda de allra viktigaste sakerna, dvs det som jag fick underkänt på. Sedan kan jag ta tag i en sak i taget av de andra saker som står under "bra att veta" om det inte är så att de måste vara åtgärdade för att bilen ska gå igenom besiktningen med ett godkänt resultat.

    Har inte ens en aning om vad de felen innebär, glapp drivaxelknut och skadad skyddsbälg och glapp krämningshämmare... Vad innebär dessa fel och hur pass allvarliga är de???
    Anonym (***) skrev 2013-02-04 14:34:16 följande:
    Om du har bilen halvförsäkrad så kan du få ut rutan på försäkringen. Du får givetvis betala självrisken. Du måste då ta kontakt med försäkringsbolaget och meddela att du fått ett stenskott som har gjort en spricka i rutan.
    Det är inte stenskott som orsakat skadan i vindrutan, det hände när min dotter flög fram och slog huvudet i rutan när jag bromsade in på parkeringen en gång (den lilla rackaren hade knäppt upp bältet för snabbt och jag körde runt i letan efter en parkeringsplats och fick sedan tvärbromsa och då hon inte hade bälte så flög hon fram och slog huvudet i bilrutan så den sprack, tack och lov klarade hon sig oskadd och bara lite öm).  Så detta är något jag vet att jag ska ta med försäkringsbolaget, det är min mamma som sköter min försäkring till bilen så hon kommer ordna med den biten.

    Nu vill jag som sagt åtgärda de viktigaste felen.

    Kan jag köpa ny styrled och be de byta och komma billigare undan? och ang bromsen som alla vill felsöka och ha betalt därefter, hur gör jag med det?

    Lamporna kan jag enkelt köpa egna och byta så mkt vet jag men de här lite större sakerna måste jag ju ha hjälp att åtgärda då jag inte är bilkunnig för 5 öre Skäms


  • Anonym (***)

    Hej,

    Nej du kan inte köpa delen och be en verkstad byta, dom tjänar ju pengar både på material och arbete.

    Visst, vill du bara få bilen att funka igen så lämna den till en "skum" verkstad på en bakgata..  :)
    Eller snacka med några vänner om dom känner någon bilintresserad som mekar hemma.
    Då kan du absolut köpa delarna var som helst och dom byter mot en billig peng. Någon känner du säkert.

    Vad du måste göra vid är det som är 2:or på för att få köra bilen.
    Men nu måste jag fråga... Är detta besiktningsprotokollet nytt eller är det från att du fick körförbud på bilen?
    Är det ett nytt så får du köra bilen nu under tiden tills nästa besiktning.
    Är det ett gammalt du kollar på så kan du glömma det. Då är det bättre att göra en helt ny besiktning och få alla saker på papper... Beroro ju givetvis på besiktningsperiod oxå.

    Sista dråpslaget som gör att jag lämnar detta... MAMMA sköter försäkringen och du har BARN. Dessutom ett BARN som landat med huvudet i vindrutan, som du nu dessutom vill köra runt i en riskbil!!!

    Over and out!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Aileen Allannah

    Först, kollade du upp ditt barn hos läkare efter att hon spräckt vindrutan?

    Under "bra att veta", att skyddsbälgarna är skadade kring drivaxlarna innebär att du snart kommer få byta drivaxlelknutarna, när bälgen är skadad kommer det in smuts som gör att de slits vansinnigt fort. Går en drivknut sönder så kommer du ingen vart, bilen går inte att köra.

    Om bromsen ligger an är det väl bara att säga det till verkstaden så behöver de inte felsöka? Välj en mindre verkstad, som inte har så höga lokalhyror (till exempel), men som ska vara grönt-ljus-kontrollerad, då slipper du märkliga fakturor och konstiga priser.

  • Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-02-05 13:23:20 följande:
    Först, kollade du upp ditt barn hos läkare efter att hon spräckt vindrutan?

    Under "bra att veta", att skyddsbälgarna är skadade kring drivaxlarna innebär att du snart kommer få byta drivaxlelknutarna, när bälgen är skadad kommer det in smuts som gör att de slits vansinnigt fort. Går en drivknut sönder så kommer du ingen vart, bilen går inte att köra.

    Om bromsen ligger an är det väl bara att säga det till verkstaden så behöver de inte felsöka? Välj en mindre verkstad, som inte har så höga lokalhyror (till exempel), men som ska vara grönt-ljus-kontrollerad, då slipper du märkliga fakturor och konstiga priser.
    JA självklart kollade jag upp mitt barn!!!

    Vad kan det kosta om man ska byta drivaxelknutar då? i runda svängar...

    Vad kostar ett byte av skyddsbälg?

    Ang bromsen... jag tycker också det är rätt uppenbart vad som är fel om det står att bromsen ligger an men nää alla ska minsann felsöka för att se vad det beror på att bromsen ligger an och om de måste byta nåt med bromsarna eller om justering räcker...
    Anonym (***) skrev 2013-02-05 13:15:47 följande:
    Men nu måste jag fråga... Är detta besiktningsprotokollet nytt eller är det från att du fick körförbud på bilen?

    Är det ett nytt så får du köra bilen nu under tiden tills nästa besiktning.

    Är det ett gammalt du kollar på så kan du glömma det. Då är det bättre att göra en helt ny besiktning och få alla saker på papper... Beror ju givetvis på besiktningsperiod oxå.

    Sista dråpslaget som gör att jag lämnar detta... MAMMA sköter försäkringen och du har BARN. Dessutom ett BARN som landat med huvudet i vindrutan, som du nu dessutom vill köra runt i en riskbil!!!

    Over and out!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Först av allt... varför är det så fruktansvärt hemskt att min mamma har hand om min försäkring på bilen? och att jag har barn... kan man inte ha hjälp med att sköta försäkringen då? Du vet ju inte nåt om hur mitt liv ser ut eller varför hon har hand om försäkringarna.

    Har ju självklart tänkt att åtgärda alla problemen på bilen men kanske inte samtidigt. Om bilen går igenom besiktningen så är det väl inte så att det är en riskbil.

    Besiktningsprotokollet är från förra året, dvs den senaste besiktningen jag gjorde på bilen. Jag har haft körförbud sedan sista april på min bil och inte använt den sedan dess utan den har bara stått här på parkeringen sedan dess så jag har INTE kört runt i nån riskbil varken själv eller med mitt BARN så det är inte nåt ni ska oroa er över.


  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-02-05 13:46:32 följande:
    JA självklart kollade jag upp mitt barn!!!

    Vad kan det kosta om man ska byta drivaxelknutar då? i runda svängar...

    Vad kostar ett byte av skyddsbälg?

    Ang bromsen... jag tycker också det är rätt uppenbart vad som är fel om det står att bromsen ligger an men nää alla ska minsann felsöka för att se vad det beror på att bromsen ligger an och om de måste byta nåt med bromsarna eller om justering räcker...



    Aha, de menar så, med felsökningen. Det kan räcka med att justera en liten grej, men det kan också vara ett större fel. I och med att bilen stått så länge så kan du räkna med att du måste åtgärda allt under "bra att veta" också. Man byter oftast inte bara skyddsbälgarna, utan alltihop, men det beror lite på hur det ser ut. Ett par tusen minst att byta drivknutarna, skulle jag gissa på, men jag vet inte. Ta kontakt med en verkstad och fråga, de kan svara på frågorna vad det kommer kosta. Och ett tips, lämna in bilen, lägg pengar på att de går igenom den och kollar vad som är fel, så slipper du få en massa obehagliga överraskningar på besiktningen sen. Det är det värt.
  • Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-02-05 13:52:56 följande:
    Aha, de menar så, med felsökningen. Det kan räcka med att justera en liten grej, men det kan också vara ett större fel. I och med att bilen stått så länge så kan du räkna med att du måste åtgärda allt under "bra att veta" också. Man byter oftast inte bara skyddsbälgarna, utan alltihop, men det beror lite på hur det ser ut. Ett par tusen minst att byta drivknutarna, skulle jag gissa på, men jag vet inte. Ta kontakt med en verkstad och fråga, de kan svara på frågorna vad det kommer kosta. Och ett tips, lämna in bilen, lägg pengar på att de går igenom den och kollar vad som är fel, så slipper du få en massa obehagliga överraskningar på besiktningen sen. Det är det värt.
    Ja men då blir det till att vänta ett bra tag till då för jag har inte råd att åtgärda alltihopa nu. Man tycker väl att det inte skulle vara nån mer skada av att bilen stått, då har det ju inte slitits något alls på den.
  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-02-05 14:12:08 följande:
    Ja men då blir det till att vänta ett bra tag till då för jag har inte råd att åtgärda alltihopa nu. Man tycker väl att det inte skulle vara nån mer skada av att bilen stått, då har det ju inte slitits något alls på den.
    Har bilen stått inomhus eller ute? Du får ju göra som du vill, börja med det som står på besiktningsprotokollet om du vill, men räkna med att det antagligen är en hel del annat också. Bara så du vet om det.
  • Anonym

    Börjar tro att det är mer värt att köpa en helt ny bil än att laga denna

Svar på tråden Bilkunniga se hit!