• Modesty73

Viktnedgång vid Kortisonbehandling

Har fått en sjukdom (GPA) som gör att jag sedan 6mån tillbaka äter ganska starka doser av Kortison och andra mediciner. Jag ha sedan dess ökat 12kg i vikt pga av ökad aptit och viss svullnad. Jag mår riktigt skit av detta!
    Pga av problem med yrsel och begynnande benskörhet (som beror på Kortisonhelvetet) får jag inte springa elller utöva annat som verkar stötande på skelettet. Jag som älskade att springa ut i spåret och utöva Zumba..
    Vad 17 ska jag göra för att få ner vikten? Jag äter inte massa fet mat och inte heller stora portioner numera.
    Är det någon annan som har denna medicinska erfarenhet och kan hjälpa mig? Snälla...

• Svar på tråden Viktnedgång vid Kortisonbehandling
  • mrsStatham

Kortisonet binder väldigt mycket vatten, det är därför du går upp, eftersom kroppen samlar på sig typ all vätska du får i dig. Varför det är så vet jag inte riktigt.
    Simning är ju något av det skonsammaste man kan göra. 
    Vad har läkarna sagt och tipsat om då?
    Det är ju ganska svårt att rekommendera en aktivitet till dig när man inte ser ditt tillstånd och vad du skulle kunna klara av.
    Spinning är väldigt skonsamt, men om det är något fel med dina knän så är det inte alls lika skonsamt längre. 

Bara två saker är oändliga
  • Modesty73

Jo, jag vet ju att det "ingår" att man samlar på sig vätska. Har problem med knn och höfter, så spinning är tyvärr inte heller ett alternativ. En läkare sa att korta promenader passar mig, min andra läkare sa att jag skulle äta mindre mängder oftare på dagen. Mmm, jag gör allt detta, men det hjälper inte alls.. Lchf provade jag ett tag men det sa läkaren nej till för min del! Funderar på att köpa såna där tillskott på Apoteket, Glucosanol.. Ska tydligen minska upptaget av kolhydrater.

• mrsStatham
    Modesty73 skrev 2013-02-04 12:45:10 följande:
    Jo, jag vet ju att det "ingår" att man samlar på sig vätska. Har problem med knn och höfter, så spinning är tyvärr inte heller ett alternativ. En läkare sa att korta promenader passar mig, min andra läkare sa att jag skulle äta mindre mängder oftare på dagen. Mmm, jag gör allt detta, men det hjälper inte alls.. Lchf provade jag ett tag men det sa läkaren nej till för min del! Funderar på att köpa såna där tillskott på Apoteket, Glucosanol.. Ska tydligen minska upptaget av kolhydrater.
    Sådana piller tror jag inte alls på.
    Det kanske är så att du behöver minska lite till på maten och röra lite mer på dig?
    Hur många kcal äter du på en dag ungefär och hur korta och ofta är promenaderna?
    Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Viktnedgång vid Kortisonbehandling