• PaulinaTheLatina

Plugg i USA.

Hej. Det är som så att min högsta dröm är att få jobba med filmproduktion, har hittat en bra utbildning för det på UCLA . Nu så har jag några frågor. Utbildningen är på 15 månader, heltid. Vad krävs för att få plugga i USA? Jag har även adhd som jag medicinerar med Concerta och undrar hur det funkar med medicin och sånt. Tanken med själva utbildningen och placeringen är för att L.a är perfekta stället om man vill bygga en bra karriär/ framtida jobb inom film. Vad har man för möjligheter om man vill stanna kvar efter utbildningen för att jobba där? Sen så vill jag ju självklart ta med mej min sambo. Det måste ju gå på något sätt? Han har även diabetes och tar insulin för detta. Som jag förstått så räcker det med intyg och så för att ta med sej insulin som räcker för 1 år. Behöver man ett Green Card även för pluggande? Tacksam för svar

• Svar på tråden Plugg i USA.
  • Anonym (Pluggar i NY)

Hej!

Jag pluggar just nu i New York och det som är att tänka på är:

1. Du måste visa att du har pengar för utbildningens kostnad för ett år i taget. Hur mycket du behöver varierar från skola till skola och också var du pluggar efersom boende är olika dyrt. Det går att hitta på skolans hemsida och brukar kallas för Proof of Finances eller liknande. I mitt fall var jag tvungen att visa att jag har 36000 dollar per år.

2. Angående vad ni har för sjukdom vet jag faktiskt inte, men ni båda lär ändå behöva teckna försäkring för studier i USA, vilket bör täcka om det är nog akut som händer. 

3. Man får inget Green card när man studerar, utan ett tidsbegränsat visum. Du kan ta med dig "dependents" (dock osäker på om det gäller när man inte är gift/har barn tillsammans), mer info om det kan du leta upp på amerikanska ambassadens webbsida. 

4. Möjligheterna att stanna kvar och jobba är inte helt obefintliga, men begränsade. I mitt fall får jag stanna 1 år efter (pluggar i fyra år). Jag är säker på att du kan hitta information om det också på ambassadens hemsida.

Slutligen vill jag bara säga att det är bra att vara ute i god tid! Ansökan är väldigt tidskrävande och när du väl fått antagningsbesked måste du fixa med CSN, visum etc.

Hoppas det var till hjälp!
    Lycka till! 

Svar på tråden Plugg i USA.