• telgebo

Nån mer med psoriasis på händer och eller händer?

Finns det någon mer med detta helvete?

Jag behöver råd och kan inte fråga mina behandlare på PSO för dom fattar inte vad jag pratar om utan tycker att det där lilla är inget men det gör ont och är fult.

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 14:23
    Ser att rubriken blev fel.
    Det ska stå Nån fler med psoriasis på händer och eller FÖTTER.
  • Svar på tråden Nån mer med psoriasis på händer och eller händer?
  • stjierna

Jag har Psoriasis och fick bort det genom att ta bort gluten och socker ur kosten, och lägga till omega-3akapslar och Laurinsyra (virgin kokosfett) :) det blev en markant skillnad på bara några få veckor.

Lycka till!

• telgebo
    stjierna skrev 2013-02-04 18:32:32 följande:
    Jag har Psoriasis och fick bort det genom att ta bort gluten och socker ur kosten, och lägga till omega-3akapslar och Laurinsyra (virgin kokosfett) :) det blev en markant skillnad på bara några få veckor.

Lycka till!

Oj det låter fantastiskt. Gluten och socker låter lite som LCHF men det kanske det inte är.

Var köper man Laurinsyra någonstans? Jag har så ont i höger handen i tumveck och höger tumme utan att PSO hjälper mig. Får kräm för fötterna först på onsdag men inte för händerna men kommer ta kräm på handen nu så man slipper känna sig så handikappad i handen.
  • stjierna

Gluten och socker är inflamatoriskt i kroppen och har inget med LCHF att göra ;) ja, LCHF:are utesluter de två; men av en bra anledning ;)

Laurinsyra finns massor i virgin kokosfett. Du kan byta ut ex att steka i smör mot att steka i kokosfett (det härdade fettet i silverförpackning har ingen laurinsyra i sig!). Det finns på hälsokosten :) jag har mitt kokosfett i mitt te, det blir inte alls sådär 'äckligt fettigt' som man kan tänka sig att smör o olja blir, utan smakar/känns inte att man har i drycken. :)

• telgebo
    stjierna skrev 2013-02-04 19:10:37 följande:
    Gluten och socker är inflamatoriskt i kroppen och har inget med LCHF att göra ;) ja, LCHF:are utesluter de två; men av en bra anledning ;)

Laurinsyra finns massor i virgin kokosfett. Du kan byta ut ex att steka i smör mot att steka i kokosfett (det härdade fettet i silverförpackning har ingen laurinsyra i sig!). Det finns på hälsokosten :) jag har mitt kokosfett i mitt te, det blir inte alls sådär 'äckligt fettigt' som man kan tänka sig att smör o olja blir, utan smakar/känns inte att man har i drycken. :)

Jag ska försöka men det är ju inte snabbverkande som ger lindring nu. Jag har länge tänkt att börja med LCHF för jag har hört nånstans att psoriasis skulle kunna bli bättre av det och även leder så jag har lite dåliga såna också.

Detta fett ska jag ta och kolla upp, men varför i te? Det låter inget vidare gott.
  • stjierna

Mitt absolut hetaste tips är tillskott av omega-3 (upp till 2 gr/dag!) för det är antiinflamatoriskt och har vi för låg halt av den i förhållande till omega-6 så trivs bland annat svampar i kroppen. Som göder Psoriasis.

Testa gärna lågkolhydratskost, men hamna inte i fällorna. Mycket har blivut 'okej' inom LCHF, som egentligen inte borde vara där.

Som jag skrev, det låter verkligen inge vidare, men man märker verkligen inte att det är i teet ;) vår bröstmjölk är för övrigt rik på just laurinsyra, det är det bebisarna har mot virus/bakterier/inflammationer innan deras imunsystem stabiliserat sig.

Vet du vad det var som triggade igång din Psoriasis?

• hangonasec

Jag får på händerna ibland, smörjer med emovat 0.05% och så är det borta på en vecka

• Loriyana

Jag har psoriasis och började med LCHF. Alkohol är inte heller så bra när man har psoriasis.

• Osku

Jag har på händerna och det är bland det jobbigaste, då det inte går att dölja.
    Håller just nu på med en ny kur via www.psoriasishjälpen.se, provar en kräm som heter Ao7 + UVB behandling med lampa som jag beställt hem.
    Resultatet på en vecka är imponerande, kommer att lägga ut före och efter bilder snart.
    Dessa kommer ni kunna se på bloggen på psoriasishjälpen.se .

Krämen är 100% naturlig utan steroider Skrattande,
    Det finns hopp...          

• telgebo

Jag har det jättejobbigt med min psoriasis just nu då jag har djupa sprickor i tumveck och sköra naglar och ömma fingertoppar enbart på höger hand. Vänster hand är tack och lov skonad.

Vänster fot är besvärlig som bara den med, kliar så jag håller på att bli knäpp ibland.

• Osku
    telgebo skrev 2013-02-16 01:44:07 följande:
    Jag har det jättejobbigt med min psoriasis just nu då jag har djupa sprickor i tumveck och sköra naglar och ömma fingertoppar enbart på höger hand. Vänster hand är tack och lov skonad.

Vänster fot är besvärlig som bara den med, kliar så jag håller på att bli knäpp ibland.

Usch då,
    Du måste smörja med nåt för att lindra kliandet på foten. Spelar inte så stor roll vad du smörjer den med om du bara ska lindra kliandet, viktiga då är att den inte ska vara torr. Finns bra receptfria krämer på apoteket i pumpflaska, kommer inte ihåg namnet just nu. Men fråga på apoteket, dom har koll på det. Nu hjälper denna bara mot själva kliandet, sedan kommer du behöva nåt som lindrar själva utslagen och det måste du träffa en doktor för, eller hitta nån alternativ kräm mot.
    Solljus eller UVB hjälper dem flesta, det är klart värt att pröva då det kan göra underverk ibland.
    Hoppas att du tar tag i det här nu, för juh senare desto svårare är det att behandla.
    Ha det bra nu...    
    www.psoriasishjälpen.se
  • telgebo

Jag har Betonovat svindyr bara så det är där vi har problemet. Elocon har jag också men det hjälper inte så värst och absolut inte på höger handen.

Har testat bucky utan framgång.

Har haft detta helvete sedan 12 års åldern, så i nästan 27 års tid så jag har testat det mesta.

• Osku
    telgebo skrev 2013-02-16 14:26:26 följande:
    Jag har Betonovat svindyr bara så det är där vi har problemet. Elocon har jag också men det hjälper inte så värst och absolut inte på höger handen.

Har testat bucky utan framgång.

Har haft detta helvete sedan 12 års åldern, så i nästan 27 års tid så jag har testat det mesta.

Hej,
    oki då har du gjort det mesta, har inte så mycket att rekomendera förutom att testa nåt du aldrig provat förut.
    Det finns en massa krämer som påstås fungera olika bra mot psoriasis runt om i världen. Ta en titt på www.psoriasishjälpen.se jag skulle rekomendera att testa Ao7 eller Sanky cream, dom har fått riktigt bra kritik av folk jag känner. Vore super roligt om du ville vara med och testa nån av dom och lämna feedback, kanske före och efter bilder.
    Titta in och släng iväg ett mejl! Du har juh inget att förlora iaf:)

Vi hörs av     
  • telgebo

Jag har värsta skovet på länge just nu på höger handen så jag varken kan diska eller duscha just nu. Lite vatten på höger hand så har jag kött sår på hela handen. Fy fan vad jag hatar denna sjukdom.

Svar på tråden Nån mer med psoriasis på händer och eller händer?