• Anonym (orolig)

Muntlig förhandling tingsrätten

Jag ska på en muntlig förhandling i Tingsrätten på torsdag gällande vårdnad och umgänge.
    Jag är målsägande.
    Har en hel del frågor hur detta möte kan tänkas gå till.
    Då våld har förekommit både mot mig och barnet ifråga känns det väldigt jobbigt att bara ses (just nu känns det som jag kommer få panikångest och svimma..),han har på eget initiativ inte haft någon som helst kontakt med barnet på över 1 år,skrivit på papper om att jag skulle ha ensam vårdnad men han har sen plötsligt ändrat sig  innan det gick igenom..
    Hur går denna förhandling till rent praktiskt?
    Hur lång tid kan ett sådant möte ta?
    Brukar det vara pauser?
    Vad för frågor kan jag tänkas få?
    Hur många brukar vara i rummet?
    Vad ska jag tänka på annat än att hålla mig till sanning och ärlighet?
    Vad ska jag undvika?
    Tacksam för svar !

• Svar på tråden Muntlig förhandling tingsrätten
  • Anonym (insatt)

En muntlig förberedelse brukar ta en halvtimme ca. Överlåt till ditt ombud att prata så kan du fokusera på att hålla dig lugn .....

• Anonym (orolig)

Inte lyckats få tag på min advokat nu i em men enligt sekreteraren var det  2 timmars avsatt tid på tingsrätten...
    Någon som har svar på det andra?.. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (orolig) skrev 2013-02-04 18:43:56 följande:
    Inte lyckats få tag på min advokat nu i em men enligt sekreteraren var det  2 timmars avsatt tid på tingsrätten...
    Någon som har svar på det andra?.. 
    Hur mkt tid som är avsatt för en förhandling säger knappast något om hur lång den blir ..... men muntliga förhandlingar är mkt sällan långa. De behandlar mer formalia ...
  • vetvadjagvill

Prata med ditt ombud, ni kommer förmodligen ses en stund innan i rätten ca 30 -45 min innan utsatt tid för att prata ni 2.

Sedan kan du överlåta ALLT prat till ombudet.
    Du behöver inte prata alls utan bara närvara utan att säga ett ord.

Man avsätter ofta 2 timmar.. men det tar ofta 30 min.

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2013-02-04 22:29:45 följande:
    Hur mkt tid som är avsatt för en förhandling säger knappast något om hur lång den blir ..... men muntliga förhandlingar är mkt sällan långa. De behandlar mer formalia ...
    Vi satt i 3.5 timmar...  bara 2 var avsatta från början.
Svar på tråden Muntlig förhandling tingsrätten