• Callina

Sås till tandoorikyckling sen igår??

Igår gjorde jag tandoorikyckling och såsen med en påsmix. Av vissa anledningar åt vi den inte igår utan den lades in i kylen och ska ätas idag. Men nu är det ju typ ingen sås kvar.

Tips på något jag kan röra ihop som sås till tandoorikryddad kyckling med ris?

• Svar på tråden Sås till tandoorikyckling sen igår??
  • La Lola

Yoghurt eller creme fraiche o div kryddor?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • BuoBä

En yoghurtbaserad kall sås kanske? Antingen kryddad med den sås du lyckas skrapa upp, eller så kan du göra en gurkraita.

• Nutnut

Det beror väl på vad ni har hemma...

• Callina
    La Lola skrev 2013-02-04 16:22:28 följande:
    Yoghurt eller creme fraiche o div kryddor?
    BuoBä skrev 2013-02-04 16:23:22 följande:
    En yoghurtbaserad kall sås kanske? Antingen kryddad med den sås du lyckas skrapa upp, eller så kan du göra en gurkraita.
    Gärna en varm sås men annars kanske det passar bäst med yougurtsås, är dålig på det, berätta gärna hur man gör
    Nutnut skrev 2013-02-04 16:24:07 följande:

Det beror väl på vad ni har hemma...

Nej, jag tänkte ändå handla så det spelar ingen roll.
  • Nutnut

Köp lite matyoghurt och spä ut såsten med då, om ni ändå måste handla. Rajta, naanbröd och mango chutney är också gott till.

• BuoBä
    Callina skrev 2013-02-04 16:26:44 följande:
    Gärna en varm sås men annars kanske det passar bäst med yougurtsås, är dålig på det, berätta gärna hur man gör

Man tar lagom mycket matlagningsyoughurt, och så rör man ner de kryddor man tycker verkar goda.

Gurkraita gör jag som tsatsiki, fast utan vitlöken. Det är säkert inte rätt om du frågar en indier, men gott till stark mat. 

* Riv ungefär en halv gurka grovt

* lägg på ett fat och blanda in 1-2 tsk salt

* vänta 10-15 minuter, så gurkan hinner vätska sig

* Tryck ut så mycket vätska som det går, tex genom ett durkslag

* Blanda gurkan med ca 1 dl matyoghurt

* salta och peppra efter behag

Man kan även blanda yoghurt med ett par skedar mango chutney, eller sambal oelek. 

• Callina

Tack snälla, så gott det låter!!!

Svar på tråden Sås till tandoorikyckling sen igår??