• Hemera

    Nyss 18 år fyllda. Vad gäller?

    Min son har precis fyllt 18.

    Han går på Särskolegymnasium där han bor under veckorna. På helgerna är han hos mig, aldrig hos pappan.

    Särskolegymnasiumet tar ut 1250:-/månad för mat varje månad.

    På Försäkringskassan står att underhållsbidraget från pappan skall gå direkt till sonen. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

    Vad ska min son, som nu får studiebidrag (förlängt barnbidrag) och underhållsbidrag, betala själv?

    Jag betalar försäkring på skotern: 450:-/mån  -  maträkningen: 1250:-/mån  -  Personförsäkring: 157-  :-/mån  -  Mat under helgerna:   -  frisörbesök: 350:-/mån  -  hygienartiklar  -  skor -  mobilräkning

    Han betalar: bensin till snöskotern  -  godis/snacks  -  kläder

    Vet ej hur vi ska lösa detta. Han har en utvecklingsstörning som b la gör att han inte förstår pengars värde lika bra som andra.
       

  • Svar på tråden Nyss 18 år fyllda. Vad gäller?
  • krompa

    Kom han ha hand om sin ekonomi själv i framtiden eller kommer han ha en god man?

    Ska han själv ha hand om ekonomin ska han betala skoterförsäkringen, frisören, kläder, mobilen och hygienartiklar han behöver. Mat och vanlig försäkring bör ni betala tills han gått ut skolan.
    Om han ska ha god man bör ni lära honom att lägga undan pengar varje månad för större inköp och att han har en viss summa han får slösa fritt. 

Svar på tråden Nyss 18 år fyllda. Vad gäller?