• Cinnalinna

Shockad över lärares beteende :(

Min son, som är 6 år väntar på utredning för asperger/högfungerande autism.

Idag när jag hämtade honom i skolan, sa en av fröknarna (vikarie på hans avdelning, permanent på hans fritids) att min son slår andra barn varje dag (något jag aldrig tidigare hört) och att han har såna problem att han "inte borde vara här, han borde vara i en specialskola". Hon sa att han gjort ett annat barn illa så det grät idag och att han fick 15 minuter strafftid (sitta still). Hon pratade länge med mig om honom, framför andra barn på ett sätt som jag upplevde som oerhört negativt. 

Hon sa att andra barn säger till henne att de "inte tycker om honom". Hon vet att han utreds för autism/asperger, och största delen av den problematiken är det sociala, just därför ska hon som vuxen självklart inte sitta framför andra barn och säga högljutt vad hon tycker det är för fel på honom.  Jag känner som att min sons självförtroende kommer knäckas om han utsätts för vuxna som tycker han är en idiot och som glatt säger vad det är för "fel" på honom, framför honom och framför de andra barnen som hon redan VET att han har det kämpigt med.

Sedan sa hon att min son behöver specialpedagogisk hjälp tex. med matten. Jag blir förvånad över detta eftersom han är väldigt duktig i matte hemma, kan både addera och subtrahera, tvåsiffriga nummer också. Hon sa att han "inte förstår, vill inte och vill bara göra annat". Jag försökte förklara att han har svårt att koncentrera sig när det är rörigt. Han kunde faktiskt läsa alla nummer vid 18 månaders ålder, han läste husnumren, vilket var exceptionellt.

Hon pratade även om andras barn, som tex en pojke: "han är ett barn som slår mycket också, han kan vara jättelugn och sen pang så slår han till någon, det är faktiskt konstigt och obehagligt". Att hon säger så om ett annat barn till mig får mig att undra vad hon säger om mitt barn till andra föräldrar??

Hon sa även att minst 9 i klassen har svårigheter och att de inte kan göra enkla saker som att rita 8:or och att de verkar ha dyslexi.

Och, är inte 15 minuter strafftid lite långt för en sexåring??? Som dessutom redan har svårt att sitta still. 

Jag är verkligen ledsen nu och jag tänker inte ta honom till skolan imorgon.
  • Svar på tråden Shockad över lärares beteende :(
  • Meria

Men va? Min son är också 6 år och väntar på samma utredning. Skulle jag få höra något dylikt för första gången, av någon som inte är hans ordinarie lärare, hade jag sparkat bakut direkt. DEN infon vill jag givetvis ha DIREKT det händer (ja samma dag åtminstone) för det visar ju på att det är något som kanske inte fungerar för honom. Att få höra det som du fick, inför sonen och allt i en smäll är så otroligt opedagogiskt det kan bli. Och direkt elakt mot din son. 

Min sons lärare är helt informerad om att vi står i kö till Bup och att vi vill veta om han haft en tuff dag osv, iom att jag är föräldraledig och lätt kan hålla honom hemma en dag om han verkar behöva det.

Ta kontakt med hans lärare så fort det går, prata igenom det med henne och ta steget därifrån sen. Så där ska det naturligtvis inte gå till! 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Ernst Hugo

Hur tänker du kring de barnen som din son eventuellt varit elak mot och slagit? (om det stämmer som hon sa)

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Lindsey Egot the only one

Du ska stega in till rektorn och berätta om att människan har brutit mot tystnadsplikten. Man får ALDRIG prata om andras barns problem och namnge dom till andra föräldrar. Sedan att ta upp sådant här med andra barn i närheten är helt fel. Och att ge dom strafftid. Tala med rektorn och ring skolinspektionen och förvarna dom.

• Karin 748

Gå vidare med detta till rektorn, det är är oacceptabelt. Att du får veta att saker händer , eller att det uppstått konflikter är självklart men skall absolut inte tas framför andra barn och är din son med får det ju tas på ett väldigt pedagogiskt sätt att "det blivit fel idag och detta har hänt" utan att nedvärdera honom. Sen att berätta om andra barn är ett direkt lagbrott. Skolpersonal skriver på ett sekretessavtal som uppenbarligen denna "pedagog" helt missat. Samt att hennes agerande kränkte både dig, din son och de andra barnen hon baktalade. Också ett lagbrott.  Något som absolut rektorn bör få reda på. 

• RöttÄrSött

Sådana där saker ska inte tas vid hämtning utan man gör det på ett möte eller går undan på tu man hand.

Dock så berättar vi inte varje grej ett barn gör. Vi har haft ett barn andra barn var rädda för och som det hände minst en grej varje dag. Vi berättade såklart stora händelser såsom stryptag men att varje dag få höra att ens barn slagit andra - det ger inga bra relationer. Det är sådant man såklart pratar om under utvecklingssamtal och stödsamtal så föräldrarna vet att det händer grejor, men vi tycker inte att föräldrarna ska behöva gå med en klump i magen och tänka "vad har han gjort idag?" vid varje hämtning. Vi förde dagbok över allt som hände vilket vi pratade med stödteamet om men föräldrarna informerades inte om alla slag som hänt under dagen (i bästa fall kunde vi förebygga alla men någon typ av konflikt hände varje dag).

• Karin 748
    RöttÄrSött skrev 2013-02-04 20:19:02 följande:
    Sådana där saker ska inte tas vid hämtning utan man gör det på ett möte eller går undan på tu man hand.

Dock så berättar vi inte varje grej ett barn gör. Vi har haft ett barn andra barn var rädda för och som det hände minst en grej varje dag. Vi berättade såklart stora händelser såsom stryptag men att varje dag få höra att ens barn slagit andra - det ger inga bra relationer. Det är sådant man såklart pratar om under utvecklingssamtal och stödsamtal så föräldrarna vet att det händer grejor, men vi tycker inte att föräldrarna ska behöva gå med en klump i magen och tänka "vad har han gjort idag?" vid varje hämtning. Vi förde dagbok över allt som hände vilket vi pratade med stödteamet om men föräldrarna informerades inte om alla slag som hänt under dagen (i bästa fall kunde vi förebygga alla men någon typ av konflikt hände varje dag).
  • Ernst Hugo
    RöttÄrSött skrev 2013-02-04 20:19:02 följande:

Om ett barn slår sina klasskamrater varje dag skall dennes klasskamrater behöva stå ut med det?
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Lindsey Egot the only one

Självklart ska man föra en dialog med föräldrarna varje dag men att ta vissa känsliga saker i kapprummet med resterande barnaskara bakom som lyssnar är fel. Men att säga att barnet inte är omtyckt inför de andra är kränkande

• pigglet

Hon ska inte prata inför de andra barnen.
    Och hon får absolut inte prata med dig om andra barn och deras problem!

Så prata med rektorn, så får hen ta upp detta med sin personal.   

Svar på tråden Shockad över lärares beteende :(