• Lejonfamilj

Matstrejkande 2,5 åringar

Nån som har tips på hur man ska få en 2,5 åring att åtminstone smaka på maten? Mina tvillingar har fått för sig att de "inte gillar" det mesta man ställer fram på bordet, de smakar inte ens längre. Jag försöker att göra det mysigt och trevligt vid bordet med färgglada grönsaker och tända ljus men de är helt enkelt inte intresserade av att sätta sig ner och äta i 80-90% av fallen (har inte tid). Går knappt att skoja eller leka i dem maten ens. Det som funkar är typ korv och pannkakor men det blir väldigt jobbigt att leva på enbart detta hela tiden...På förskolan verkar de äta helt ok, så jag vet inte om det är så att de väljer att protestera i trygg hemmiljö och att de kommit på att de kan bestämma om/när de vill stoppa i sig något...

Problemet gäller vanlig lagad mat, frukt och mellanmål äter de med glädje. Dock får de inte så mycket att de är mätta vid nästa måltid så detta bör inte vara problemet. Nån som har tips/erfarenhet? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Matstrejkande 2,5 åringar
  • Kanskedinsyrra

låt dom äta korv i två veckor eller tre... de lär lessna... huvudsaken är ju dom äter minst ett varierat mål om dagen å d gör dom ju på förskolan... Vår dotter käkade fiskpinnar varje dag i den åldern. Nu vill hon inte äta d längre...

• MissNora

Här har ni en till! Fiskpinnar, ibland pannkakor och ibland macka. Annars är det inte intressant.

Det är kamp!

• Lejonfamilj

Tack för tips! Mariohn, jo just nu är det så det går till här hemma, de strejkar för det mesta. Skulle aldrig någonsin få för mig att tvinga i barnen mat men skulle så gärna vilja hitta ett sätt så att de blir sugna på att äta själva
    Får väl testa lite fiskpinnar också för att få lite fler favvosar! 

• Kasihi

Sonen är en period då mindre än vanligt går ner. Och på det blev han förkyld igår. I fredags vägde vi på Bvc. 12.4kg till 95.5 cm längd. Dom vill att han ska väga mer. Men jag kan ju inte tvinga i honom mat.

Svar på tråden Matstrejkande 2,5 åringar