• MarranDRD

Hårbotten svamp?

Hej!
    Jag har haft problem med min hårbotten i drygt 8 månader nu och den vägrar att ge med sig. Hela hårbotten är öm, röd och irriterad samtidigt som den är väldigt torr. Samtidigt fjällar den och i benan ser hårbotten blänkande ut. Utöver detta tappar jag en massa diffust men jag har också fått kala fläckar. Läkaren påstår att det är Alopeci areata - fläckvist håravfall men då ska huden vara fri från irritation vilket min långt ifrån är. Den fläck jag har för tillfället befinner sig i en "grop", dvs det är svullet runt om och efter drygt en månad fick jag stubb igen. Fläckarna vid alopeci areata sägs kunna vara kala i upp till 1 t.o.m. 2 år.

Vad det är som spökar i min hårbotten har jag ingen aning om men jag funderar på om det kan vara någon typ av svampinfektion. Jag har fått speciella schampon av en hudläkare men ingenting hjälper och det blir bara värre och värre. Någon som känner igen sig eller vet vad man kan göra? 

• Svar på tråden Hårbotten svamp?
  • Yas

Hej jag har haft samma problem, kunde inte borsta håret utan att gråta, gjorde så ont och äckligt med allt hår som kom av. Hade små kala fläckar och som du skrev så var hårbotten helt blank. Det mjällade som tusan med.

Jag använde head and shoulders, fungoral och gick till läkaren som gav ut speciellt svampdödande schampo.
    .. inget fungerade...Rakade av allt hår tillslut, men inte hjälpte det heller...

Fick rådet av en kompis att prova Dr hauschkas neem hår olja. Var så desperat att jag var redo att prova allt.

Köpte både hårolja och deras hår lotion, dyrt, men då jag redan lagt pengar på VC, schampo, mediciner mm så tyckte jag att jag kunde prova.

Fatta att det fungerade, var helt chockad då mjället försvann helt efter två veckor, kliandet försvann samma dag
    jag provade det, och det har inte kommit tillbaka ett år senare!!!

Oljan är dryg så inte så farligt för plånboken i längden, 318kr för båda flaskorna, jag köper dom från nätet,
    svensk hälsokost.

Använder baby schampo utan parfym till det och en hårolja orofluido i topparna eftersom jag inte använder balsam. (Men det går nog att använda vad du vill)

Hoppas att du blir av med hårproblemen, detta fungerade för mig:)

Yas    

• MarranDRD

Tack för tipset!
    Jag känner mig verkligen så hemskt hjälplös och håret fortsätter bara att falla av. Jag ska till hudläkaren nu på tisdag och ska försöka få svampdödande medicin vilket jag vet finns. Fungoral gör nämligen bara att jag tappar ännu mer hår. 

Fungerar inte detta ska jag definitivt prova produkterna som du beskriver.

Någon som provat terbinafin (som jag tror medicinen heter) och blivit av med en besvärlig hårbotten? Finns det biverkningar? 

• Anna89o

Hej!
    Jag undrar hur det har gått för dig, om något har hjälpt? Jag har också problem med vad jag tror är svamp i hårbotten, har även tappat mycket hår.

Anna

• Miley

Testa att ha i Listerin (!!!) i hårbotten. Många med liknande problem har blivit hjälpta av det. Det är antibakteriellt bla. Och svidervkonstigt nog inte. Dutta på med hjälp av bomullstuss först för att se hur huden reagerar, sen kan du ha i hela hårbotten och låta sitta i en timme innan du tvättar ur. Milda schampoon är ett måste, alla sulfater är hudirriterande. Inget balsam i hårbotten, endast skalpen. Inga hårprodukter som gele i alls. Föna endast på låg värme och avsluta med kallt.

• Anna89o
    Miley skrev 2013-09-24 00:27:09 följande:
    Testa att ha i Listerin (!!!) i hårbotten. Många med liknande problem har blivit hjälpta av det. Det är antibakteriellt bla. Och svidervkonstigt nog inte. Dutta på med hjälp av bomullstuss först för att se hur huden reagerar, sen kan du ha i hela hårbotten och låta sitta i en timme innan du tvättar ur. Milda schampoon är ett måste, alla sulfater är hudirriterande. Inget balsam i hårbotten, endast skalpen. Inga hårprodukter som gele i alls. Föna endast på låg värme och avsluta med kallt.
    Tack för tipset!!! Ska prova detta!!!
  • Rödnäbba

Jag hade sådana besvär förut när jag färgade håret och använde starka hårschampo med div kemikalier. Det slutade när jag började använda milda schampo från hälsokost.

Svar på tråden Hårbotten svamp?