• Zcharlotte

Assistansbolag

Hej!
    Jag är ny i det här forumet och jag hoppas jag hamnat rätt.
    Jag har en son som är född för tidigt och är svårt lungsjuk. Just nu så vårdas han hemma med hemrespirator och syrgas. Han har trackeostomi eftersom han vårdas med respirator. Vi har assistenter dygnet runt och det är kommunen som har hand om det men efter en massa diskutioner så har vi börjat fundera på att gå över till ett privat bolag.
    Humana är det som vi är mest intresserade av. Är det någon som har några erfarenheter om det bolaget?

Jag har även en fråga gällade LSS. För att vi ska tillhöra personkrets 1-3 på LSS så måste en läkare skriva att vår sons tillstånd är varaktigt. Men i nuläget så är det en stor chans att vår son kommer slippa både trackeostomin och hemrespiratorn men hur lång tid detta tar vet vi inte.
    Är det någon som har fått LSS för att det varit varaktigt men som sedan inte behövt det.
    Är livrädd för att jag ska få ett intyg där det står att det är varaktigt och sedan växer E´s lungsjukdom bort och vi inte behöver assistans längre att E ska bli lidande för de LSS beslutet senare i livet.

Är tacksam för alla råd och svar som vi kan få! 

• Svar på tråden Assistansbolag
  • urstina

Hej! Vi har humana som assistansbolag och är väldigt nöjda. Min son är snart 7 år och har ett syndrom som innebär att han är född med bl.a. autism, utv.störning och har stomi. Om din son bedöms tillhöra personkretsen efter ett läkarutlåtande och det senare skulle ändras så meddelar man bara kommunen/försäkringskassan. Då får han heller inte rätt till assistans längre. Men var noga med att meddela direkt om hans tillstånd blir så mycket bättre att han inte behöver assistans längre, annars kan man bli återbetalningsskyldig. Lycka till med sonen!

Svar på tråden Assistansbolag