• Anonym (blivande husfru)

hur formulera "avtal" mellan mig o sambo ang. husköp? (han har skulder)

jag o sambon ska köpa radhus.

"problemet" är att min sambo har betalningsanmärkningar o skulder sedan gammalt tillbaka, vilket gör att det är jag ensam som kommer att stå på kontraktet. även jag som kommer på stå på lånet (dock tillsammans med min pappa som "medlånare", eftersom att jag inte har någon fast inkomst. men pappa ska givetvis inte betala något på lånet).

på sambons initiativ har frågan om att skriva ett "avtal" oss emellan kommit upp. inte för att vi kommer att gå isär, men då jag gillar ordning o reda tycker jag faktiskt det känns bra att ha allt på papper ändå. så att man har koll. Alltså, ett slags avtal som säger att vi båda har lika stor del av huset, samt förstås lika stor del av lånet. Funkar det? Det blir väl förstås inte "giltigt" på samma sätt då vi bara skriver det oss emellan (eller?) ? men ändå, hur ska man formulera sig? Nån som har erfarenhet, eller själv har skrivit ett liknande "avtal" ??

• Svar på tråden hur formulera "avtal" mellan mig o sambo ang. husköp? (han har skulder)
    Striges skrev 2013-02-05 12:27:09 följande:
    Jag tror att om ni inte avtalar något speciellt (samboavtal) så har han rätt till häften av huset.
    Ni kan skriva ett skuldebrev på halva lånet plus halva kontantinsatsen så borde det räcka. Du har en mall här för det:
    www.juristjouren.se/wp-content/uploads/2012/0...

menar du att han har rätt till hälften av huset trots att det är jag som står på kontraktet och jag som står på lånet?

tack för länktips....ska in o kika!
  • Striges
    Anonym (blivande husfru) skrev 2013-02-05 12:40:52 följande:

menar du att han har rätt till hälften av huset trots att det är jag som står på kontraktet och jag som står på lånet?

tack för länktips....ska in o kika!
    Ja, eftersom det köps för gemensamt bruk. Nu är jag lekman och ingen expert på området men så skulle jag tolka det. Du kan läsa på om sambolagen här: www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/
    Saxat från länken :
    Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör - förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.

Viktigt Exempel: Lasse och Lisa träffas och Lasse  flyttar in i Lisas bostadsrätt. Om de separerar har då Lasse ingen rätt att få halva lägenheten.

Går de sedan och köper en ny bostad tillsammans, även om Lisa  (via försäljningen av sin bostad) står för 100% av den nya bostaden så delas denna nya bostad lika vid ett avslutat samboskap.

Jag tolkar det som att han har rätt till halva huset.

Striges skrev 2013-02-05 12:49:11 följande:
    Ja, eftersom det köps för gemensamt bruk. Nu är jag lekman och ingen expert på området men så skulle jag tolka det. Du kan läsa på om sambolagen här: www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/
    Saxat från länken :
    Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör - förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.

Viktigt Exempel: Lasse och Lisa träffas och Lasse  flyttar in i Lisas bostadsrätt. Om de separerar har då Lasse ingen rätt att få halva lägenheten.

Går de sedan och köper en ny bostad tillsammans, även om Lisa  (via försäljningen av sin bostad) står för 100% av den nya bostaden så delas denna nya bostad lika vid ett avslutat samboskap.

Jag tolkar det som att han har rätt till halva huset.

tycker att det låter lite märkligt... men tack, jag ska in o kika på nya länken också! ingen aning om vart man "letar" fakta om sånt här annars. Tack!
  • Anonym

Ja, det stämmer, enligt sambolagen har man rätt till halva huset/lägenheten om den införskaffas för gemensamt bruk, det spelar ingen roll vem som står på papperen.

• Erki

Det viktiga är väl egentligen ett skuldebrev er mellan på lånet. Annars kan han ju bara dra och lämna dig med allt, speciellt om marknaden går ner och du säljer med förlust?

• Anonym

Ni ska skriva ett samboavtal, där han avsäger sig sina rättigheter till lägenheten vid en ev separation.

• Anonym

Jag tycker ni borde tänka igenom olika senarion och vad som händer i de fallen.

1. Separation
    2. Dödsfall

A. Måste samboavtal skrivas på ett specielt sätt för att vara giltiga vid dödsfall.

B. Vad händer i huvudtaget vid dödsfall. Ev barn har rätt till arv direkt.

C. Vad händer om ni flyttar isär och säljer med förlust? Banken har avtalet med dig och kommer kräva dig på pengar.

D. Jag antar att hela lånet är beräknat utifrån att du ensam flyttar till huset. Vilka risker finns gällande banken vetskap om att ni flyttar dit bägge två. Egentligen försvinner halva bankens säkerhet på lånet.

Skriv samboavtalet med hjälp av en jurist då det handlar om så stora pengar.    

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-05 14:41:34 följande:
    Jag tycker ni borde tänka igenom olika senarion och vad som händer i de fallen.

1. Separation
    2. Dödsfall

A. Måste samboavtal skrivas på ett specielt sätt för att vara giltiga vid dödsfall.

B. Vad händer i huvudtaget vid dödsfall. Ev barn har rätt till arv direkt.

C. Vad händer om ni flyttar isär och säljer med förlust? Banken har avtalet med dig och kommer kräva dig på pengar.

D. Jag antar att hela lånet är beräknat utifrån att du ensam flyttar till huset. Vilka risker finns gällande banken vetskap om att ni flyttar dit bägge två. Egentligen försvinner halva bankens säkerhet på lånet.

Skriv samboavtalet med hjälp av en jurist då det handlar om så stora pengar.    

C Varför skulle det vara ett problem att banken kräver ts på pengar om det är hon som äger och behåller huset?
    D Banken förlorar inte halva säkerheten på lånet, bara för att de flyttar in tillsammans. Det är fortfarande huset som är säkerhet och ts sambo äger inte halva huset och har ingen självklar rätt till huset. Han har dock rätt till halva värdet av huset om de separerar utan samboavtal, vilket är skillnad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-05 14:44:34 följande:
    C Varför skulle det vara ett problem att banken kräver ts på pengar om det är hon som äger och behåller huset?
    D Banken förlorar inte halva säkerheten på lånet, bara för att de flyttar in tillsammans. Det är fortfarande huset som är säkerhet och ts sambo äger inte halva huset och har ingen självklar rätt till huset. Han har dock rätt till halva värdet av huset om de separerar utan samboavtal, vilket är skillnad.

Jag är ingen expert på juridik. Jag sade att TS skulle fundera kring situationen. 

C.   Om de flyttar isär och säljer under lånebeloppet kommer  banken se TS som betlaningsansvarig för det. Sen får TS kräva sambon på pengar.

D. Du har rätt i att säkerheten inte försvinner, tänkte fel.  
    Har man bott i ett hus/lägenhet 2 år har man väl rätt till viss besittningsrätt också? 
    Men jag borde väl ha rätt så långt att bolånekalkylen borde bli annorlunda beräknat på 2 personers utgifter och inkomster och inte en persons och att banken kan trassla om de får reda på det.        

Svar på tråden hur formulera "avtal" mellan mig o sambo ang. husköp? (han har skulder)