• tahira

Vilken temperatur för upphettade ostar är okej?

Är det någon som vet vilka temperaturer som gäller för att "få" äta förbjuden ost under graviditeten? 

Min man hade med sig Vacherin Mont d'Or från sin skidresa, och den brukar man baka i ugnen så att den smälter och sedan äta som fondue, typ. Tänkte spontant att det borde vara okej, men sedan googlade jag runt för att hitta rätt temperatur och då blev jag osäker.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Svar på tråden Vilken temperatur för upphettade ostar är okej?
  • Clotilda

Den ska bubbla, som jag förstår det. Alltså räcker det nog inte med att den är smält och fondue-ig.

• tahira

Hm, på Livsmedelsverket står det ju "Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het", det känns som en "lägre" temperatur än bubblande. Får söka vidare... 

Tack för att du svarade  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Kanskedinsyrra

Kolla utgångsdatum, kanske håller den till å festa på när liten kommit?

Eller: Skit i å ät osten du kan äta nått annat.

• Maria Elise

Generellt brukar man prata om 72 grader, det är vad butiker och restaurangen bilar använda som kritisk gräns vid tillagning. Dok dör inte alla bakterier då, särskilt inte de som bildar sporer alternativt om de har bildat gift i maten så försvinner inte det. Men när det gäller listeria eller toxoplasma, som dock inte är en bakterie utan en parasit så räcker 72 grader bra.

• La Lola
    Maria Elise skrev 2013-02-05 17:00:26 följande:
    Generellt brukar man prata om 72 grader, det är vad butiker och restaurangen bilar använda som kritisk gräns vid tillagning. Dok dör inte alla bakterier då, särskilt inte de som bildar sporer alternativt om de har bildat gift i maten så försvinner inte det. Men när det gäller listeria eller toxoplasma, som dock inte är en bakterie utan en parasit så räcker 72 grader bra.
    Restauranger o butiker går alltså inte efter Livsmedelsverkets rekommendationer?
    För toxoplasma dör ju vid 65 grader redan.
    "Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Och listeria vid 70 grader som du ser i ett tidigare inlägg.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Maria Elise

Livsmedelsverkets rekommendationer för restauranger är 72 grader. Finns ju andra bakterier att oroa sig för också samt att man ska ha lite buffert. Har knappt sett ett enda egenkontrollprogram hos restaurang som inte har 72 grader som gräns, undantag finns såklart

• La Lola
    Maria Elise skrev 2013-02-05 17:20:15 följande:
    Livsmedelsverkets rekommendationer för restauranger är 72 grader. Finns ju andra bakterier att oroa sig för också samt att man ska ha lite buffert. Har knappt sett ett enda egenkontrollprogram hos restaurang som inte har 72 grader som gräns, undantag finns såklart
    Varför i hela friden är det olika?
  • Maria Elise

Kolla tex i branchriktlinjer för dagligvaruhandel om tillagning som finns på slv:s hemsida

• tahira
    Kanskedinsyrra skrev 2013-02-05 16:31:14 följande:
    Kolla utgångsdatum, kanske håller den till å festa på när liten kommit?

Eller: Skit i å ät osten du kan äta nått annat.
    Ja, det finns mycket annat jag kan äta, men just idag var jag sugen på just den här osten, som vi dessutom råkar ha hemma.
  • tahira
    La Lola skrev 2013-02-05 15:22:19 följande:
    "Bakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, cirka 70° C. "

"Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Tack! Tycker att Livsmedelsverket har en lite krånglig sida ibland. Man måste klicka sig vidare en massa för att få all information.

Istället för att skriva om "rykande het" och "bubblande" när man väl kommit till kostråd för gravida, så kunde de ju skriva ut temperaturen, så kan det liksom inte bli fel.
  • La Lola
    tahira skrev 2013-02-05 19:10:58 följande:
    Tack! Tycker att Livsmedelsverket har en lite krånglig sida ibland. Man måste klicka sig vidare en massa för att få all information.

Istället för att skriva om "rykande het" och "bubblande" när man väl kommit till kostråd för gravida, så kunde de ju skriva ut temperaturen, så kan det liksom inte bli fel.
    Från själva kostråden finns länkar vidare till listeria och toxoplasmafaktan som jag länkat till.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/
  • tahira

Ja, jag såg ju det :). Men jag tycker att det varit smidigare att ha allt samlat på en plats.

Lite lat, kanske ;)

• La Lola
    tahira skrev 2013-02-05 20:46:35 följande:
    Ja, jag såg ju det :). Men jag tycker att det varit smidigare att ha allt samlat på en plats.

Lite lat, kanske ;)
    Det är ju iofs samlat men jag förstår hur du menar.

Har du Facebook förresten? Där har Livsmedelsverket en grupp där du också kan ställa frågor om kosten om det är något du undrar o inte kan få bra svar här.
Svar på tråden Vilken temperatur för upphettade ostar är okej?