• Awanata

Hur har era hundar reagerat på en graviditet?

Jag är inte gravid själv ännu, vi är planerar, men vi hemma har funderat en del på om våra tikar skulle märka att det var något på gång. Som nu sen i fredags.. då är båda väldigt mammiga och lämnar verkligen inte min sida så fort jag är hemma. Gosar dom med husse så lämnar dom honom om jag sätter mig i soffan för att lägga huvudet på magen hos mig i stället. Det är bernertikar så att ligga nära länge i soffan är inte deras bästa ställning eftersom det blir så himla varmt snabbt. Plus att dom hellre ligger på rygg och blir kliade på mage..

Jag tror dock jag har en ägglossningsblödning (eller väldigt tidig mens) just nu så tror helt klart att dom reagerar på mina hormoner. Hade varit kul och höra hur det varit för er andra som faktiskt fått plus på stickan! Om era hundar märkte det innan er, eller hur de reagerade när de väl upptäckte det?

• Svar på tråden Hur har era hundar reagerat på en graviditet?
  • Mizzii

Hej TS!

Vi har 4 hundar (Berner Sennen, Nakenhund samt Pomeran)
    Alltid vid mina graviditeter har hundarna blivit mera mammiga och ska ha koll vart man  är och gör.
    Verkar som hundarna förstår mer än man tror    

• Awanata
    Mizzii skrev 2013-02-05 16:17:43 följande:
    Hej TS!

Vi har 4 hundar (Berner Sennen, Nakenhund samt Pomeran)
    Alltid vid mina graviditeter har hundarna blivit mera mammiga och ska ha koll vart man  är och gör.
    Verkar som hundarna förstår mer än man tror    

Oj 4! Jag som tyckte vi har fullt hus med två stycken Flört Verkligen! Det är lite kul att det är så faktiskt men förstår ju det samtidigt. Kanske man får hålla lite extra utkik
  • Neeellie

Våran vovve har alltid varit mkt för husse men sen jag blev gravid så ska han vara med mig jämt, han följer minsta lilla steg jag tar och myser mer än gärna med mig i soffan. :) Han älskar att ligga på magen och har en tendens att somna där när lillan sparkar. :)

• Mizzii
    Awanata skrev 2013-02-05 16:26:48 följande:

Oj 4! Jag som tyckte vi har fullt hus med två stycken Flört Verkligen! Det är lite kul att det är så faktiskt men förstår ju det samtidigt. Kanske man får hålla lite extra utkik
    Hehe tro mig jag tycker inte 4 hundar är jobbigare än 2
    Man får så mycket av dom och så for man bättre kondis på köpet

DU lär säkert märka på dina hundar då du är gravid om du inte är det nu redan?   
  • SoderOmSoder

Vi har också en nakenhund som verkligen har blivit extremt mammig efter att jag blev gravid.
    Nu ska han ligga på min mage hela tiden! Vi får se hur reaktionen blir när bebisen börjar sparka.

• Flisan79

Jag har en chihuahua, han tog på sig rollen som min beskyddare...även från maken. Plötsligt fick min man inte röra mig, haha. Vi fick honom dock att förstå att det beteendet inte var ok så då blev han bara extra beskyddande för utomstående.

Frågade veterinären om detta och hon sa att hundar kan känna hormonpåverkan väldigt tidigt så det stämmer. Det var också hon som sa att han tagit på sig beskyddarrollen.

• Sieglinde

Ingen egen erfarenhet, men jag har hört att hanhundar brukar reagera med att beskydda matte extra mycket när hon är gravid. Eftersom de har bättre luktsinne än vi, så känner de ibland av graviditeten innan matte själv vet om den..! Hundar och andra djur har ju också östrogener, så det är inget vi människor är ensamma om.

• hannis

Jag har 3 tikar. Ingen av den har reagerat på mina graviditeter. Deras liv flyter på som vanligt.

• Kat91

Har en amstaffblandishane som blev mycket mer närgången. Lämnade inte min sida och låg tryckt mot magen på nätterna. När värkarna startade bara PANG utan förvarning mitt i natten så satte jag mig upp och då satt han bredvi mig i sängen och vrålstirrade på magen. Coolt :D

• Awanata

Vad roligt att vissa hundar verkar reagera väldigt tidigt! Jag har också hört att hanhundar blir beskyddande och tikar blir väldigt närgångna.

Jag har inte turen att vara gravid ännu även om jag börjat fundera. Min ena tik ska ligga PÅ mig i soffan och igår skulle hon ligga med huvudet på magen. Det brukar hon aldrig göra. Men å andra sidan är väl hela jag en hormonstorm eftersom jag har mens nu så är säkert pga det Glad 

• Lotus86

Har två pudeltikar. Den äldsta är något mer mammig. Jag är övertygad om att dom vet vad som pågår, men frågan är hur dom reagerar när bebis väl kommer? Hur ska man göra för att undvika jobbiga situationer? Nån som har tips?

• SoderOmSoder
    Lotus86 skrev 2013-02-21 17:21:06 följande:
    Har två pudeltikar. Den äldsta är något mer mammig. Jag är övertygad om att dom vet vad som pågår, men frågan är hur dom reagerar när bebis väl kommer? Hur ska man göra för att undvika jobbiga situationer? Nån som har tips?
    Vi har bestämt oss för att låta hunden vara med lika mycket som nu. Han får fortsätta sitta i soffan, sova i sängen osv.
    Vi kommer låta honom inspektera barnet (om han vill) i lugn och ro så fort vi kommer hem så vi inte håller bebisen "hemlig" för honom. Vi vill helt enkelt försöka att inte stänga ute honom på något sätt. Låta honom sitta med när jag ammar, aldrig schasa eller bete sig hetsigt när han nosar/är nära barnet osv. Det är vår plan iallafall, och vi hoppas den kan följas.
    Han är otroligt försiktig runt spädbarn och går bort om det är något han tycker är jobbigt. Krypbarn går han undan nästan på en gång då han tycker de är lite läskiga, med all rätt då de han träffat gärna jagar och drar lite i svans eller lugg. Så vi känner oss väldigt trygga med honom runt barn för vi vet hur han reagerar.

Vi kommer också lära barnet tidigt att hundens bädd är hans fristad, där låter man hunden vila i fred. För så har vi det nu, hunden är 5 år och vet att hans bädd i köket är hans safe place. Speciellt om vi har gäster kan han gå dit, och våra gäster vet att man låter hunden vara i fred när han ligger där. Man varken pratar, klappar eller ens tittar på honom där, han kommer själv om han vill något. Det vill vi gärna behålla för så har de alltid varit och vi tycker det är hans rättighet. 

Så har vi tänkt göra iallafall för det är vad vi tror kommer passa vår familj och vår hund Glad 
    Hur har ni andra tänkt göra? 
  • Terese 047

Min hund har alltid varit mammig men nu är han skitmammig .
    Det är inte många minuter per dag som han inte är vid min sida, han ska absolut ligga och sova brevid mig också trots att det blir trångt och han blir varm lätt :p 

• Pixx

Vi har en Jack Russell på 4 1/2 år o innan jag visste jag var gravid så började hon ligga på min mage när jag satt o kolla på tv. Nu efter ett par månader så har hon lite saker för sig; ligga på min mage, ligga bredvid o luta sig för och lyssna på magen, vaktar mig väldigt mycket (ibland är det riktigt jobbigt), hon har gått igenom "jag har valpar" period två gånger o tror att alla leksaker e bebisar (plockar bort leksaker när hon gör så) ...

en del dagar SKA hon bara vara vid mig hela tiden, kan bli lite jobbigt :/
    Jag är i v17(16+6) idag :)

• Lotus86
    SoderOmSoder skrev 2013-02-21 18:36:01 följande:
    Vi har bestämt oss för att låta hunden vara med lika mycket som nu. Han får fortsätta sitta i soffan, sova i sängen osv.
    Vi kommer låta honom inspektera barnet (om han vill) i lugn och ro så fort vi kommer hem så vi inte håller bebisen "hemlig" för honom. Vi vill helt enkelt försöka att inte stänga ute honom på något sätt. Låta honom sitta med när jag ammar, aldrig schasa eller bete sig hetsigt när han nosar/är nära barnet osv. Det är vår plan iallafall, och vi hoppas den kan följas.
    Han är otroligt försiktig runt spädbarn och går bort om det är något han tycker är jobbigt. Krypbarn går han undan nästan på en gång då han tycker de är lite läskiga, med all rätt då de han träffat gärna jagar och drar lite i svans eller lugg. Så vi känner oss väldigt trygga med honom runt barn för vi vet hur han reagerar.

Vi kommer också lära barnet tidigt att hundens bädd är hans fristad, där låter man hunden vila i fred. För så har vi det nu, hunden är 5 år och vet att hans bädd i köket är hans safe place. Speciellt om vi har gäster kan han gå dit, och våra gäster vet att man låter hunden vara i fred när han ligger där. Man varken pratar, klappar eller ens tittar på honom där, han kommer själv om han vill något. Det vill vi gärna behålla för så har de alltid varit och vi tycker det är hans rättighet. 

Så har vi tänkt göra iallafall för det är vad vi tror kommer passa vår familj och vår hund Glad 
    Hur har ni andra tänkt göra? 
    Vi har nog tänkt göra på samma sätt. Involvera hundarna och visa dom att barnet e en i flocken. Dock tjafsar hundarna en del med varandra och det hoppas jag dom lägger av med för det gör oss alla väldigt stressade. Jag orkar inte riktigt med just nu när jag själv inte alltid mår bra.
  • nomina

Min graviditet var verkligen inte planerad o jag hade inte en tanke på de i början. Men någon som slog mig var att min chihuahua som alltid ligger i hallen plötsligt skulle ligga på och hos mig hela tiden. Helt annorlunda var hon! =)
    Ja fick missfall o bara ett par dagar efter det slutade hon att ligga hos mig. Älskade hundar!! <3 

• oONinniOo

Tiken reagerar verkligen ingenting än så länge (vecka 15 imorgon). Hanen däremot har haft problem med hur han ska hantera mig. Han blev väldigt uppstressad och skakade en hel del, speciellt när maken åkte till jobbet och det bara var jag hemma. Nu har han dock ett DAP-halsband och är tack och lov sig själv igen. Har två staffordshire bullterrier. Hanen vet vi för övrigt är väldigt signalkänslig sedan innan.

• EllaSo

Vi har en 2årig blandrashane och han har sen dag 1 varit som ett plåster på mig och det är ingen skillnad nu (jsg ör i v10+2) men innan min graviditet brydde han sig inte så mkt om att ligga och hosa med husse men nu är han inte längre en enmanshund utan gosar och tyr sig till husse med. Lite tvärt om vad ni andra beskriver :)

Han ska alltid med mig in på toan när jag måste kräkas, om jag springer in och stänger in mig blir han förtvivlad och skriker o krafsar på dörren, plutten ;)

Svar på tråden Hur har era hundar reagerat på en graviditet?