• Adina15

    Någon som testat akupunktur vid insemination?

    Har börjat fundera på om man skulle ta och testa lite akupunktur och kanske lite kinesisk medicin (som ofta hänger ihop) i samband med insemination och undrar därför om det finns någon med erfarenhet av detta? Hur var upplevelsen och hur gick det sen?

  • Svar på tråden Någon som testat akupunktur vid insemination?
  • Andrers

    Det är bevisat att akupunktur endast verkar genom placeboeffekten. Det är möjligt att det finns delar av den traditionella kinesiska medicinen som fungerar men de personer som håller på med kinesisk medicin i Sverige är rena kvackare och dem bör man undvika om  man vill slippa bli lurad.

  • Gaytjej
    Andrers skrev 2013-07-19 22:21:34 följande:
    Det är bevisat att akupunktur endast verkar genom placeboeffekten. Det är möjligt att det finns delar av den traditionella kinesiska medicinen som fungerar men de personer som håller på med kinesisk medicin i Sverige är rena kvackare och dem bör man undvika om  man vill slippa bli lurad.
    Säkert kan det finnas kvacksalvare som erbjuder akupunktur, men akupunktur finns faktiskt även inom svensk sjukvård utförd av exempelvis sjuksköterskor, sjukgymnaster, barnmorskor och läkare... och det inte enbart med placeboeffekt!!

    TS: På den fertilitetskliniken där våra två barn blev till erbjuder de akupunktur i samband med återinförandet av embryon (vid IVF eller FET) och när jag var där så såg jag att de erbjöd detta på prov även vid inseminationen (de har redan gjort en egen studie när det gällde IVF, se resultat på www.trianglen.dk, men inte när det gällde ins). Man får då akupunktur samma dag som inseminationen genomförs samt om det var 3 dagar senare. Akupunktern skulle bl a öka blodgenomströmningen i livmodern vilket i sin tur skulle underlätta för embryot att fästa vid livmoderväggen. 

    Man kan ju även få akupunktur som förberedelser inför fertilitetsbehandlingen.

    Lycka till! 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Adina15
    Gaytjej skrev 2013-07-24 00:00:12 följande:
    Säkert kan det finnas kvacksalvare som erbjuder akupunktur, men akupunktur finns faktiskt även inom svensk sjukvård utförd av exempelvis sjuksköterskor, sjukgymnaster, barnmorskor och läkare... och det inte enbart med placeboeffekt!!

    TS: På den fertilitetskliniken där våra två barn blev till erbjuder de akupunktur i samband med återinförandet av embryon (vid IVF eller FET) och när jag var där så såg jag att de erbjöd detta på prov även vid inseminationen (de har redan gjort en egen studie när det gällde IVF, se resultat på www.trianglen.dk, men inte när det gällde ins). Man får då akupunktur samma dag som inseminationen genomförs samt om det var 3 dagar senare. Akupunktern skulle bl a öka blodgenomströmningen i livmodern vilket i sin tur skulle underlätta för embryot att fästa vid livmoderväggen. 

    Man kan ju även få akupunktur som förberedelser inför fertilitetsbehandlingen.

    Lycka till! 
    bra svar! (på ett annars rätt så onödigt inlägg) 
  • Andrers
    Gaytjej skrev 2013-07-24 00:00:12 följande:
    Säkert kan det finnas kvacksalvare som erbjuder akupunktur, men akupunktur finns faktiskt även inom svensk sjukvård utförd av exempelvis sjuksköterskor, sjukgymnaster, barnmorskor och läkare... och det inte enbart med placeboeffekt!!

    TS: På den fertilitetskliniken där våra två barn blev till erbjuder de akupunktur i samband med återinförandet av embryon (vid IVF eller FET) och när jag var där så såg jag att de erbjöd detta på prov även vid inseminationen (de har redan gjort en egen studie när det gällde IVF, se resultat på www.trianglen.dk, men inte när det gällde ins). Man får då akupunktur samma dag som inseminationen genomförs samt om det var 3 dagar senare. Akupunktern skulle bl a öka blodgenomströmningen i livmodern vilket i sin tur skulle underlätta för embryot att fästa vid livmoderväggen. 

    Man kan ju även få akupunktur som förberedelser inför fertilitetsbehandlingen.

    Lycka till! 
    Att man använder akupunktur på sjukhus bevisar inte att det fungerar. Det visar bara att sjukvården är ganska öppen för alternativa metoder.

    Det finns inga bevis för att akupunktur fungerar. Däremot finns många bevis för att det bara är placeboeffekt.
  • Andrers
    Adina15 skrev 2013-07-24 16:15:21 följande:
    bra svar! (på ett annars rätt så onödigt inlägg) 
    Mitt inlägg är faktiskt inte onödigt. Det bygger på kunskap. Dina inlägg däremot är helt "onödiga" eftersom de bygger på dåliga kunskaper.
Svar på tråden Någon som testat akupunktur vid insemination?