Diskprotesoperation vid ung ålder
Hej! Jag kommer med största sannolikhet göra en diskprotesoperation någon gång nu de närmaste månaderna och har lite frågor kring detta.Innan ja kommer till frågorna så tänkte ja berätta lite om mina tidigare ryggoperationer.
Jag har under de senaste året opererat 3 st diskbråck i ländryggen (ett recediv). Alla operationer har gjorts på Stockholm Spine Center (Löwenströmska sjukhuset), vilket ska vara en av Sveriges bästa ryggkliniker. Trots alla operationer har jag inte blivit bra än
På mitt senaste möte med min läkare så kollade vi på några nya MR-bilder på ländryggen och det visade sig att de två nedersta diskarna var i princip helt ihopskrumpna. Vi bestämde oss för att vänta ett tag och se om diskarna kunde skrumpna ihop helt och hållet, så att det skulle bli som kroppens egna steloperation. Det har nu gått ca 3 månader sedan jag var hos min läkare och ryggen har inte blivit bättre. Som ja skrev tidigare kommer jag troligtvis att göra en diskprotesoperation och undrar nu om det är någon här på familjeliv som genomgått en sådan operation och kan svara på mina frågor?
Hur lång tid tar det innan man blir bra efter operationen?
Har hört att man "går in" via magen och opererar, stämmer detta? eller kan man operera via ryggen?
Och om man nu opererar via magen, hur stort blir ärret?
Jag kan tillägga att jag är väldigt ung och att det är ytterst ovanligt för någon i min ålder att lida av diskbråck. Tacksam för svar