ADHD hos bebis? Eller vad annat kan det vara?
Har en liten go dotter på 4 månader som jag upplever aldrig har varit som andra bebisar. Skulle vilja veta hur ni med barn som har adhd upplevde era barn som bebisar, dvs kan min lilla tös redan nu uppvisa tecken på adhd eller är det något annat som spökar? Har fått höra om såväl high-need/överlevarbarn och särbegåvade barn.
Sömn/vakenhet
Hon har alltid extremt mycket energi, ofta hyperaktiv hela dagen. Hon sov hela nätter tidigare med har slutat med det och vaknar 2-3 ggr varje natt. Inget konstigt med det, men hon sover 3*15 minuter under hela dagen från 6-tiden på morgonen till 21-22 på kvällen. Total sömn ca 7-8 timmar/dygn. Så har det varit sen vi åkte hem från bb.
Motorik
Kunde lyfta huvudet och stödja sig på underarmarna sedan hon var ett par veckor gammal. Sedan hon blev 3 månader står hon med stöd och blir mycket frustrerad av att sitta i babysitter eller ligga ner.
Gråt/gnäll
Gnällig större delen av dagen med avbrott för lite härliga glada stunder. Däremot är hon extremt sällan lugn utan allt är full ös. Hon är nöjd högst någon minut när man lyfter upp henne/går runt med henne/leker med henne m.m., sen behöver hon mer stimuli för att inte gråta. Ingen konstaterad kolik eller komjölkallergi trots att vi har provat allt för att utesluta detta, dessutom borde kolik ha börjat släppa vid det här laget om det var det.
Jag är medveten om att ingen del av min dotters beteende är något konstigt för ett barn i denna åldern, däremot har hon inte haft en enda lugn period sedan hon föddes. En påfrestande period avlöses av nästa utan chans för varken henne eller oss att hämta andan. På min makes sida finns aspergers på flera håll. Dessutom finns flera äldre släktingar som alltid har ansetts "speciella" som vi misstänker kan ha en dold diagnos. Jag skulle helt enkelt vilja ha lite input på vad min lilla dotter kan ha för speciella behov för att bättre kunna få en dräglig tillvaro hemma och kunna möta henne på bästa sätt, med eller utan bvc/bup-hjälp.