• velvet

Trasslig sömn för mammig 18-månaders

Vår dotter på snart 1,5 år har alltid sovit dåligt, ibland lite bättre och ibland lite sämre.

Nu är vi inne i en riktigt jobbig period. I vanliga fall så somnar hon i sin säng, brevid vår säng, och flyttas över när hon vaknar på natten. Den senaste veckan så har hon vägrat att somna om inte jag går och lägger mig samtidigt, detta tycker jag dock känns helt okej. Tyvärr krånglar hon runt mycket under natten och vägrar sova någon annan stans är PÅ mig, och jag måste stryka henne över ryggen, så fort jag slutar så vaknar hon och gråter. När hennes pappa försöker ta henne närmare sig så att jag ska kunna få sova blir hon helt hysterisk och gråter tills det låter som att hon ska kräkas.

Någon med tips?

• Svar på tråden Trasslig sömn för mammig 18-månaders
  • Paninaro

Vår dotter är också 1,5 år och vi har det exakt likadant!

Våra värsta perioder är när hon har sovit ca två-tre timmar och vid 04-tiden på natten.
    Jag lyfter också över henne i vår säng när hon vaknar på natten men hon är ändå ledsen och orolig. Det enda som fungerar är om hon ligger på mig.

Hon har också alltid sovit dåligt och det första åtta månaderna var det katastrof. Efter det har det gått lite fram och tillbaka i perioder och just nu är det alltså väldigt jobbigt igen.

De har ju en utvecklingsfas vid 18 månader med seperationsångest. Är det kanske det? Önskar att jag kunde ge dig några tips men det kan jag inte. Har ju precis samma situation här.

• Flickan och kråkan

Det hör till åldern . Min yngsta sov som ett frimärke klistrat mot mig under et par månader.....bokstavligen . Närmandefasen.

• Litet My

Vår 18 månaders är likadan, de har någon form av separationsfas där. Hos oss märker vi tydligt att det händer massor i tösens utveckling, hon har börjat prata mer, hon säger ifrån, hon "trotsar" dvs har läst sig att man har en egen vilja också och att man kan göra lite tvärtemot, förr tex när man sa "sätt dig ner i soffan" så gjorde hon det, snabbt, numera ställer hon sig igen och flinar, och man sätter ner henne och hon reser sig och flinar lite till =)

Vår får helt sonika flytta över till oss när hon är ledsen på natten, ganska ofta vaknar hon och kollar var vi är alt gallskriker utan att vara vaken.  

Svar på tråden Trasslig sömn för mammig 18-månaders